Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Educaţie și Cultură Cultură Impresii după trei săptămâni de muzică la superlativ

Impresii după trei săptămâni de muzică la superlativ

Un articol de: Daniela Șontică - 26 Sep, 2017

Bucureştiul şi câteva oraşe din ţară au găzduit, în perioada 2-24 septembrie 2017, cel mai important eveniment cultural al anului, Festivalul internaţional de muzică George Enescu”. Melomanii, presa de specialitate din ţară şi din străinătate, muzicologi români au concluzionat unanim - a fost o ediţie la superlativ. Trebuie spus că succesul festivalului se datorează și directoratului artistic de nivel înalt: Zubin Mehta, președinte de onoare, şi Vladimir Jurowski, director artistic.

Ediția din acest an a Festivalului „Enescu” a adus mai multe premiere absolute: concerte cu proiecții multimedia, o serie specială de concerte dedicate muzicii contemporane, Muzica Secolului XXI, 30 dintre cei mai influenți compozitori contemporani ai momentului în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor. Au fost interpretate un număr record de compoziţii enesciene, și anume 37. În total, au fost 70 de concerte susținute la Sala Mare a Palatului, la Ateneul Român, Sala Mică a Palatului și Sala Radio. În acelaşi timp, s-au susţinut şi 12 concerte în alte oraşe, pe lângă Capitală, la Iași, Cluj, Timișoara, Bacău, Ploiești, Oradea și la Sibiu.

Publicul s-a bucurat din plin de muzica interpretată magistral de cele mai aclamate nume ale muzicii clasice internaționale, aflate pentru prima dată la festival. În premieră s-au aflat Sir Bryn Terfel (bas-bariton), mezzosoprana Magdalena Kožená, contratenorul Philippe Jaroussky, alături de Arpeggiata Ensemble, pianistul Daniil Trifonov, dirijorul Riccardo Chailly, baritonii Thomas Hampson, precum și soprana Olga Peretyatko. O altă pianistă aflată în plină ascensiune internațională, Khatia Buniatishvili, a fost tot pentru prima dată la „Enescu”, la fel ca și celebra trompetistă Tine Thing Helseth. Nu a lipsit nici cunoscuta compozitoare și instru­men­tistă de origine indiană Anoushka Shankar. Tot în pre­mieră pe scena festivalului s-a aflat și Filarmonica din Praga, sub bagheta lui Christian Măcelaru.

Între marii artiştii ai lumii care au revenit la Festivalul „G. Enescu” s-au numărat: violonista Anne-Sophie Mutter, legendara pianistă Martha Argerich, alături de orchestre celebre, precum Pittsburgh Symphony Orchestra și Royal Philharmonic Orchestra. Printre artiștii invitați la ediția din acest an au fost: Maxim Vengerov, Nikolaj Znaider, Leo­nidas Kavakos, Joshua Bell, Renaud Capuçon, David Garrett, Peter Frank Zimmermann, Misha Maisky, Gautier Capuçon, Nikolai Lugansky, Boris Berezovski. Melomanii s-au bucurat de muzi­ca adusă lor de orchestre de top, precum: Orchestra Scala di Milano, Orchestra Accademia Nazio­nale di Santa Cecilia Roma, Royal Concertgebouw Amsterdam, Münchner Philharmoniker, London Philharmonic Orchestra. Şi dirijorii sunt personaje fascinante şi mult-aşteptate la Festivalul Enescu, astfel că în program s-au regăsit: Zubin Mehta, Antonio Pappano, Daniele Gatti, Valery Gergiev, Charles Dutoit, Riccardo Chailly și Michail Pletnev.

Oedipe” în versiune concertantă

În seara de deschidere, 2 septembrie 2017, programul l-a inclus pe dirijorul Vladimir Jurowski și London Philharmonic Orchestra, care au prezentat Oedipe de George Enescu, în versiune concertantă, în premieră cu proiecții multimedia live, sub direcția artistică a regizoarei Carmen Lidia Vidu. Televiziuni, cotidiene și agenții prestigioase, prin­tre care Euronews, The Telegraph, Reuters, precum și presa franceză au scris entuziast despre concert, conform site-ului festivalului. Un erou român readus la viață cu intensitate la Festivalul Enescu din București”, scria The Telegraph, referindu-se la strălucirea interna­țională pe care o recapătă muzica lui Enescu prin intermediul festivalului. Festivalul internațional de muzică clasică din București ia o turnură modernă”, notează Reuters, care a amintit pe larg despre muzica contemporană și noutățile ediției 2017 a Festiva­lului Enescu, într-un interviu cu dirijorul Vladimir Jurowski. îTriumf la București pentru Oedipe-ul lui Enescu”, a tritat Tribune de Geneve, citat de Agenţia France-Presse.

Un festival „printre cele mai importante din lume”

Despre ediția din 2017 a Festivalului îGeorge Enescu”, muzicologul Costin Tuchilă afirmă: Dacă ar trebui să fac o apreciere generală privind programul, orchestrele și soliștii invitați, an­samblul evenimentelor cu­prinse în cele peste trei săptămâni, aș spune că ediția a 23-a a Festivalului internațional «George Enescu» s-a înscris în nota sa obișnuită, confirmând o dată în plus că se află, astăzi, printre cele mai importante festivaluri din lume”. „Se cuvine să amintim”, continuă mu­zicologul, „că, de la bun început, el a reunit la București interpreți de mare valoare ai epocii și că una dintre principalele sale ținte, aceea de a valorifica și a impune creația enesciană, a fost atinsă, în repertoriul multor artiști și orchestre intrând, grație acestui festival, lucrări de George Enescu”. În opinia lui Costin Tuchilă, „în mod sigur se va reține versiunea în concert a operei Oedipe, datorată directorului artistic al festivalului, Vladimir Jurowski, și London Philharmonic Orchestra, care au reluat-o și la Londra tot în septembrie 2017, opera enesciană apărând pentru a doua oară pe un afiș londonez, evident, un eveniment demn de remarcat. Nu știu dacă neapărat inovația a fost trăsătura domi­nantă a acestei ediţii, cum au anunțat organizatorii, referin­du-se probabil la ope­rele în concert cu proiecții multimedia, pe lângă Oedipe, Mathis der Maler de Hindemith, premieră în România, și La Damnation de Faust de Berlioz, cu certitudine însă au fost concerte memorabile”. Exemplele oferite de muzicolog sunt: violonista Anne-Sophie Mutter (Concertul de Dvořák) și Pittsburgh Symphony Orchestra (pentru prima dată la București), dirijată de Manfred Honeck (îndeosebi Simfonia I de Mahler), Simfonia a VI-a de Prokofiev cu Orchestra Națională a Rusiei (dirijor: Mihail Pletnev), opera în concert Così fan tutte de Mozart, cu ansamblul Les Musiciens du Louvre (dirijor: Marc Minkowski), Filarmonica din München cu Valery Gergiev la pupitrul dirijoral (mai ales Șeherazada de Rimski-Korsakov), Filarmonica della Scala (dirijor Riccardo Chailly, îndeosebi Fântânile Romei și Pinii din Roma de Respighi), pianista Khatia Buniatishvili și Orchestra Filarmonicii din Israel, dirijată de Zubin Mehta, Orchestra Națională a Franței sub bagheta lui Christoph Eschenbach (Simfonia a V-a de Mahler și Simfonia I de Brahms), concertele Orchestrei Filarmonicii Cehe (dirijor: Christi­an Măcelaru).

Publicul și „foamea” de muzică bună

Despre același Festival Enescu, Marius Constantinescu, jurnalist cultural la TVR, a afirmat că îmuzical vorbind, păstrez în suflet mai multe momente: după-amiaza beethoveniană cu Academy of Saint Martin in the Fields şi Joshua Bell, un colosal Şostakovici cu London Philarmonic Orchestra şi Vladimir Jurowski, Şeherazada cu Filarmonica din München şi Valery Gergiev, Loch Lomond cu Bryn Terfel... Conex muzicii, fiecare transmisiune în direct şi fiecare interviu lasă o dâră afectivă de care ai vrea să te agăţi cât mai mult. Aşteptările acestei ediţii mi-au fost depăşite. Căldura publicului nostru este, de multe ori, un factor hotărâtor în decizia artiştilor de a reveni la Festivalul Enescu”. Acesta mai spune că „publicul bucureştean, cel nonconjunctural, are o foame de muzică bună şi de interpretări strălucite care se acutizează între ediţiile festivalului, drept care, în timpul acestuia, e ca la o masă îmbelşugată, pe care o recom­pensează cum ştie mai bine: cu aplauze”.

Români pe scena festivalului

S-au evidențiat prezențe românești de top în cadrul acestui eveniment, într-una dintre cele mai dense selecții: Orchestra şi Corul Filarmonicii George Enescu, Orchestra Națională Radio, Camerata Regală, Orchestrele Filarmonicilor din Cluj, Iași, Timișoara şi Bacău, dirijorii Cristian Mandeal, Horia Andreescu, Christian Măcelaru, Tiberiu Soare, Adrian Petrescu, Cristian Lupeș şi soliştii Ruxandra Donose, Vlad Budoiu, Cosmin Ifrim, Adrian Sâmpetrean, Roxana Constantinescu, Szabo Balint, Gabriela Iștoc, Alin Anca, Viniciu Moroianu, Alexandra Dariescu, Remus Azoiței.