Munteancă în copilărie, ieșeancă la vârsta studiilor și a maturității, cu o carieră medicală împlinită la Cabinetul stomatologic „Sfântul Pantelimon” al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, doamna dr. Aurelia Luchian
Mentalitatea, barieră în calea învăţământului dual
Autorităţile din Târgu Mureş fac demersuri de a reînvia şcolile profesionale, care au o tradiţie de 125 de ani în oraş. „Dorim să refacem şcolile de arte şi meserii care au fost distruse. E un efort mare, împotriva unor mentalităţi e greu să lupţi, dar nu renunţăm şi nu ezităm”, a declarat primarul municipiului. Şi şeful IŞJ Mureş este de părere că este nevoie de schimbarea mentalităţii „directorilor, a părinţilor, a diriginţilor” în privinţa învăţământului dual. În învăţământul profesional sunt acum 1.145 de elevi, faţă de peste 16.000 în 1989.
Cea de-a cincea ediţie a Târgului de Arte şi Meserii, menit să încurajeze copiii şi tinerii să urmeze învăţământul profesional, a avut loc săptămâna trecută la Târgu Mureş, într-o încercare de a promova unităţile care pregătesc elevi în diferite domenii tehnice.
„Dorim să refacem şcolile de arte şi meserii care au fost distruse. Această a V-a ediţie a Târgului de Arte şi Meserii, al doilea din acest an, este organizată la împlinirea a 125 de ani de când s-a decis înfiinţarea şcolilor de arte şi meserii la Târgu Mureş. (...) E un efort mare, împotriva unor mentalităţi e greu să lupţi, dar nu renunţăm şi nu ezităm. Vom merge mai departe pentru a duce oraşul acolo unde trebuie dus”, a arătat primarul municipiului Târgu Mureş, Dorin Florea, într-o conferinţă de presă. Edilul a precizat că pimăria a iniţiat un proiect amplu de reînfiinţare şi de dotare a atelierelor şcolare, care ar putea să beneficieze de finanţare europeană.
La rândul său, directorul Universităţii Cultural Ştiinţifice, Csegzi Sandor, a subliniat că acest târg este motivat de câteva semnalele venite din mediul de afaceri. „Pentru tinerii între 18-25 de ani există procentul de peste 25% care nu se regăsesc nici în învăţământul universitar, nici ca angajaţi. Încercăm să cooptăm cât mai mulţi tineri să îşi descopere pasiunea şi să ajungă la meserie, pentru a trăi în condiţii cât mai bune. (...) E nevoie de schimbare de mentalitate în comportamentul profesorilor şi al părinţilor. Ne lovim de multă pasivitate şi dezinteres în primul rând din partea celor care sunt ţinta evenimentelor, iar acest lucru nu este bun”, a spus Csegzi.
Şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, Ioan Macarie, a afirmat că promovarea unei şcoli nu se face prin pliante şi reviste, ci se face prin agenţii economici, împreună cu diriginţii şi cu părinţii.
„Avem de lucrat la mentalitatea directorilor, a părinţilor, avem de lucru la implicarea diriginţilor pe acest segment”, a spus şeful IŞJ Mureş, arătând că în învăţământul profesional sunt acum 1.145 de elevi, faţă de peste 16.000 în 1989.
Pe de altă parte, nici agenţii economici nu par foarte interesaţi de învăţământul dual, deşi sunt primii care se plâng de lipsa forţei calificate de muncă. În acest an, firmele nu au răspuns invitaţiilor trimise de liceele tehnologice, astfel încât în Târgu Mureş există doar două clase pe învăţământul dual, ambele de mecanici auto. „Şcolile au făcut solicitări agenţilor economici, agenţii economici au studiat metodologia şi convenţiile de practică în sensul de a acorda masă, posibilităţi de angajare şi bursă 200 de lei elevilor. Au răspuns doar firme din domeniul service auto. Acesta a fost criteriul principal în baza căruia avem în Târgu Mureş, la Liceul Tehnologic „Aurel Perşu”, doar două clase a câte 28 de elevi, ambele de mecanici auto”, a arătat, pentru Agerpres, şeful ISJ Mureş.
Potrivit legislaţiei în vigoare, stagiul de pregătire practică a elevilor din învăţământul dual se desfăşoară în baza unui contract, care se încheie între unitatea de învăţământ, operatorul economic partener de practică şi elevul sau părintele/tutorele/susţinătorul legal instituit al acestuia.