Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Obiceiuri şi tradiţii populare, materie opţională în şcoli
Elevii unei şcoli primare dintr-o mică localitate din Sălaj învaţă despre „obiceiuri şi tradiţii de pe Valea Barcăului”, ca materie opţională, graţie pasiunii unei învăţătoare care se ambiţionează să ducă mai departe moştenirea culturală a satului natal. Și elevii Liceului „Simion Mehedinți” din Vidra, Vrancea, au în programa școlară, începând cu acest an şcolar, „Educație pentru patrimoniu cultural”.
Satul Sub Cetate este situat pe Valea Barcăului şi aparţine de comuna Valcău de Jos. Numele şi-l datorează unei cetăţi medievale din apropiere, ale cărei ruine pot fi văzute şi astăzi şi despre care avem prima menţiune documentară la anul 1319. Satul are puțin peste 350 de locuitori, dar nu duce lipsă de oameni vrednici. Printre ei este învăţătoarea Corina Dura, care îi pregăteşte pe cei 11 elevi de clasa a II-a şi a III-a şi care duce mai departe obiceiurile şi tradiţiile locului, prin intermediul unui curs opţional pe care îl predă micuţilor începând cu acest an şcolar. Pentru ea meseria de dascăl este tradiţie de familie, atât mama sa, cât şi mătuşa au fost învăţătoare aici.
Așadar, școala în care predă deja de 22 de ani a fost construită pe pământul străbunicilor săi. „Totul a plecat de la mileul pe care l-am făcut când eram în clasa a III-a şi mama mea era învăţătoare. De atunci am prins eu dragostea de cusut şi de tradiţii”, spune Corina Dura.
Joia, cei 11 băieţi şi fete din clasa simultană a învăţătoarei vin la şcoală purtând un obiect de vestimentaţie din portul popular local şi învaţă despre obiceiurile şi tradiţiile satului. Larisa este îmbrăcată cu o cămaşă moştenită de la mama sa, iar Andra are o impresionantă cămaşă cu modele florale primită de la bunica ei. Ambele se străduie să reproducă, pe o bucată albă de etamină, o floare roşie însăilată din cruciuliţe. Fraţii Alin şi Ionuţ, elevi în clasa a II-a şi a III-a, vin zilnic trei kilometri, pe jos, din localitatea Iaz, pentru a învăţa să facă obiecte artizanale din pănuşi de porumb.
„De la începutul anului şcolar, joia avem acest opţional de obiceiuri şi tradiţii de pe Valea Barcăului. Joia, dascăli şi elevi venim îmbrăcaţi aşa. Nu venim cu tot costumul tradiţional, pentru că ar fi prea incomod pentru copii şi nu le-ar plăcea. Fetele cos modele tradiţionale şi băieţii fac împletituri din pănuşi”, povestește învăţătoarea.
Cunoscutul etnolog Camelia Burghele, autoarea unei ample monografii etnografice a Sălajului, este şi ea de părere că proiectul de la şcoala din Sub Cetate este unul lăudabil, oferindu-şi chiar sprijinul pentru derularea lui.
„Vestea bună pentru noi, pentru etnologi, este că tot mai multă lume începe să fie interesată de tradiţiile populare. Satele de la Valea Barcăului fiind probabil cele mai conservative dintre satele sălăjene, ne aşteptam şi ne doream să se găsească cineva care să aducă în actualitate tradiţiile locale şi iată că, după Ligia Bodea, cu muzeul său din Iaz, aflăm că şi doamna învăţătoare Corina Dura, din Sub Cetate, îi învaţă pe copii obiceiurile bunicilor. E lăudabil, o încurajez şi m-aş bucura mult să pot participa şi eu în proiectul domniei sale, dacă va avea nevoie de ajutor”, a afirmat Camelia Burghele, citată de Agerpres.
Şi într-un liceu din Vrancea, în programa școlară a fost introdusă în acest an şcolar, ca materie opțională, disciplina „Educație pentru patrimoniu cultural”, în urma unui protocol semnat între ministerele Culturii și Educației. Este vorba de Liceul „Simion Mehedinți” din Vidra, Țara Vrancei, care, împreună cu GAL Ţara Vrancei, prin intermediul acestui curs, îşi propune să contribuie la promovarea şi conservarea patrimoniului bogat al acestui ținut, unic prin cultura, valorile și tradițiile sale.