Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Proiect de educaţie interculturală în 100 de şcoli
Fundaţia Romani CRISS a lansat un proiect de desegregare şi educaţie interculturală în 100 de şcoli din 20 de judeţe. Proiectul, care se va desfăşura timp de doi ani, presupune un plan personalizat pentru fiecare şcoală, bazat pe nevoile fiecărei unităţi.
„La finalul proiectului vrem să arătăm că putem face desegregare şi educaţie interculturală“, a spus Margareta Matache, director executiv al Romani CRISS, conform Agerpres.
Matache a menţionat că doreşte să spargă stereotipiile şi să arate că şi copiii romi vor să meargă la şcoală, exprimându-şi, totodată, convingerea că, atâta vreme cât există un mediu favorabil, rezultatele programului se vor vedea.
Directorul executiv al Romani CRISS a atras atenţia că există şcoli în România unde există o reticenţă a familiilor de a-şi trimite copiii în aceeaşi clasă cu elevi romi.
Margareta Matache a mai arătat că există un ordin al Ministerului Educaţiei împotriva segregării şi că, în unele şcoli, acesta a început să aibă efecte.
Activităţile interculturale presupun, printre altele, ateliere de teatru, muzică, dans, poezie şi, prin acest proiect, comunitatea romă va fi informată privind locurile speciale de la liceu şi de la facultate, iar copiii vor fi ajutaţi să-şi facă dosarele să meargă la liceu şi la universitate.
Directorul Şcolii nr. 85, Tereza Mureşan, a susţinut că cei mici vor să meargă la şcoală şi că probleme apar din cauza părinţilor romi, unii dintre ei dintr-un mediu extrem de sărac.
„Niciodată nu am tratat copiii ca pe copii romi sau neromi, i-am tratat ca pe elevi ai Şcolii nr. 85“, a spus Tereza Mureşan, conform Agerpres. Directorul adjunct al Şcolii nr. 85, Valeria Buduianu, a subliniat că instituţia pe care o reprezintă are elevi de etnie romă care fac cinste şcolii.
Proiectul implementat de Centrul Romilor pentru Intervenţie Socială şi Studii Romani CRISS este finanţat cu bani din Fondul Social European. Printre obiectivele proiectului „Paşi strategici pentru îmbunătăţirea accesului la educaţie al copiilor romi“ se numără dezvoltarea de planuri privind accesul egal al copiilor romi în şcolile unde se aplică programul, formarea a 150 de cadre didactice pentru a lucra cu elevii într-un mediu intercultural, îmbunătăţirea relaţionării dintre elevi romi şi neromi, prin organizarea de tabere şi ateliere educaţionale.