Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
9 milioane de suflete
Am fost provocat de ziaristul Remus Rădulescu, într-o emisiune difuzată la Trinitas TV, să vorbesc despre pastorația tinerilor cu ajutorul noilor medii de comunicare. Temă foarte dificilă, care frământă pe mulți dintre păstorii noștri, știut fiind că Biserica este o comunitate vie, în care dialogul între generații trebuie sporit și adâncit. Însă nu este ușor a realiza acest lucru, deoarece nu există o strategie de pastorație adecvată segmentului tânăr al societății, dimpotrivă: întâlnim chiar o neîncredere și o lipsă de entuziasm al celor maturi față de aplecarea peste acest domeniu fascinant, ofertant, plin de capcane, dar și plin de oameni: peste 9 milioane de români sunt prezenți pe rețelele sociale!
Biserica pregătește sufletele pentru realitatea Raiului, care este una promisă încă de pe pământ. Aici se forjează caracterele, aici se șlefuiesc caratele sufletului virtuos și dornic de cunoașterea lui Dumnezeu. Pământul este baza de antrenament pentru a putea locui în Împărăția lui Dumnezeu, cetățenia cerească se obține „la sol”. Orice suflet este vizat de Biserică spre a fi catehizat, adică pregătit pentru marea întâlnire cu Creatorul său. De aceea, nu există opreliști sau bariere în a atinge, fie și în treacăt, aceste inimi risipite pe toată suprafața pământului. Iar aceste suflete împrăștiate geografic, paradoxal, acum sunt adunate la un loc de rețelele de socializare. Dintr-un click poți atinge cu un mesaj milioane de oameni reali, le poți vorbi, le poți împărtăși adevărul de credință. Șansa este uriașă, dacă știi s-o exploatezi! Iar pentru asta trebuie să existe un interes real, un plan, o înțelegere a noii situații a omului în plină revoluție tehnologică. Și, mai presus de orice, trebuie să te bazezi pe specialiști în domeniu, care să îți poată explica algoritmii de calcul ai diseminării unui mesaj, către diferitele tipuri/niveluri de public. Nu vreau să intru în detalii tehnice, însă asta este o știință de care catehizarea în mediile virtuale trebuie să țină cont.
În plus, pentru a atrage tinerii spre Biserică și spre Hristos, este esențial în a îndeplini o condiție: aceea de a-i asculta. Orice om, dar mai ales tinerii vor să fie ascultați în chestiunile care îi frământă, în aspirațiile și temerile lor, în nelămuririle și întrebările lor esențiale. De aceea spun că acum este vremea ca, în cazul tinerilor, oamenii Bisericii să vorbească mai puțin și să asculte mai mult. Funcția terapeutică a ascultării creează încredere, încrederea creează prietenie și solidaritate, iar acestea duc la respect și la dragoste. Și de aici mai sus, la modelul iubirii supreme, care este Hristos. Dar cum să faci să-i asculți, cu timp și fără timp, când preoții nu-și văd capul de problemele duhovnicești nenumărate, de slujirea liturgică asiduă și de aridele chestiuni administrative? Prin crearea unui corp de voluntari laici - oameni de ispravă, bine catehizați ei înșiși, cu profesiuni și idealuri împlinite - care pot asigura palierul intermediar (dar esențial!) al comunicării cu tinerii până mai sus, la purtătorul omoforului. Între preot și tineri poate apărea această verigă esențială, această curea de transmisie a unei dorințe de mai mult, acest palier de captatio, acest dialog al încrederii care cere timp. Acest tip de mentorat (cuvânt detestat poate de cei ultratradiționaliști), această relație umană bazată de respect, empatie și timp petrecut împreună poate aduce mari beneficii pe termen lung Bisericii. Laicatul are multe harisme, între laicii Bisericii sunt trăitori de excepție, vorbitori buni, dascăli cu experiență, oameni cu bogată experiență de familie, modele artistice, persoane publice cu viață religioasă asumată. De ce să nu fie folosiți într-o lucrare de atragere a entuziasmului juvenil latent?
Ca o concluzie de etapă: lotul catehizării, al misiunii creștine în ziua de azi este uriaș. El însă trebuie abordat cu mult curaj folosind toate pârghiile de comunicare posibile, toate metodele moderne (căci trăim în plină modernitate, nu în veacuri apuse!), fără inhibiții și mofturi, fără prejudecăți. Orice cuvânt bun și folositor despre mântuire se cere să fie cunoscut, pretutindeni, oricui și oriunde! Credința nu are frontiere, doar mintea noastră îngustă le fabrică. Într-una...