Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Preotul şi psihologul - împreună pentru binele omului

Preotul şi psihologul - împreună pentru binele omului

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Data: 25 Septembrie 2013

Fără îndoială, bolile su­fleteşti trebuie cu­­­noscute şi vin­de­ca­­­te. Sfinţii Pă­rinţi s-au nevoit cu multe secole în ur­­mă să le cunoască şi să le des­crie, să le afle cauzele şi le­gă­tu­ri­le dintre ele, propunând mo­da­lităţi concrete de tămă­du­i­­re.

Lucrând în lumina Or­to­do­xiei şi avându-l ca model pe Hris­tos-Doctorul sufletelor şi tru­purilor noastre, au creat o o­pe­ră nemuritoare, o ştiinţă a vin­decării pe care medicina şi psi­hologia contemporană ar tre­bui să o privească cu mult res­pect. Dar vindecarea bolilor su­fleteşti este doar o treaptă a scă­rii spre desăvârşirea spiri­tu­­ală, ţelul final al creştinului or­todox fiind starea de sfin­ţe­nie, în care ochii sufletului se îm­bracă în harul cunoaşte­rii/ve­derii lui Dumnezeu. Până a­colo însă, omul trebuie să se tă­măduiască, să ajungă la ne­pă­timire, starea de în­să­nă­to­şi­re a omului, de înflorire a vir­tu­ţi­lor. Această stare este rezul­ta­­tul conlucrării divino-umane, al sinergiei dintre harul Du­hu­lui Sfânt şi voinţa liberă şi sme­ri­tă a credinciosului.

Omul contemporan face faţă din ce în ce mai greu presiunii prag­matice a acestui început de mileniu. Înstrăinat de sine şi depărtat de Biserică, a aco­pe­rit chipul lui Dumnezeu să­dit în el cu platoşa interesului mes­chin al trăirilor de-o clipă, în­tr-o continuă goană după câş­tiguri materiale şi plăceri tru­peşti.

Îmi vine în minte o reclamă în care suntem invitaţi să tră­im asemeni unei musculiţe, ca­re în cele opt ore de viaţă îşi sa­tis­face toate poftele. Trăieşte fie­care clipă, ne îndeamnă rea­li­zatorul filmuleţului, fă-ţi toa­te plăcerile! Sună destul de tra­gic, dacă fiinţa omenească, cre­a­tă de Tatăl ca fiinţă spiritu­a­lă, este încurajată să-şi compa­re viaţa cu a unei musculiţe. Ro­lul omului ar trebui să fie a­ce­la de a spiritualiza natura, nu de a se coborî cu cugetul la mo­dele de viaţă animală. Este a­ceasta o expresie a decăderii spi­rituale a omului contemporan, care nu crede în Adevăr, a ră­tăcit Calea şi este la un pas să-şi piardă Viaţa. Acesta este o­mul care vine la psiholog şi tre­buie să ajungă la duhovnic.

Consilierea psihologică de­vi­ne în zilele noaste o necesitate pen­tru multe persoane, având în vedere condiţiile de viaţă din ce în ce mai stresante. Oamenii ca­ută ajutor atunci când simt că este ceva în neregulă cu via­ţa lor, că nu mai sunt eficienţi sau că nu reuşesc să găsească so­luţii la probleme relaţionale.

Consilierea sau îndrumarea du­hovnicească rămâne o nece­si­­tate pentru întreaga viaţă, toc­mai pentru a preîntâmpina o neorânduială sufletească. Da­că aceasta s-a produs deja, ea trebuie vindecată. Psi­ho­lo­gul îl ajută pe pacientul său să se adapteze mai bine la ce­rin­ţe­le mediului extern făcând apel la resursele interne ale acestu­ia. Se caută obţinerea unei stări de echilibru atât cu sine (cum este şi cum şi-ar dori să fie), cât şi în relaţie cu cei din jur (cum este şi cum îl acceptă cei­lalţi). El aparţine unei „şcoli“, orientări, care-şi pune am­prenta pe demersul de inter­ven­­ţie, pe conceptele utilizate pen­tru a descrie boala şi pe me­to­dele de lucru. Cauza bolii es­te de cele mai multe ori desco­pe­rită în trecutul pacientului, es­te ecoul unei experienţe tra­u­ma­tizante. Prin ascultare acti­vă, reformulare şi punere de în­tre­bări, consilierul psihologic îl a­jută să-şi conştientizeze trăi­ri­­le, să se clarifice, să ia decizii în acord cu valorile sale de via­ţă. Totul se face cu respectarea u­nui cod etic şi deontologic: per­­soana în cauză trebuie pro­te­­jată de eventuale abuzuri. Toa­­te aceste aspecte reflectă ca­racterul antropocentric al con­silierii psihologice.

Duhovnicul, lucrând cu ajutor de la Dumnezeu, îşi propu­ne ca ţintă îndumnezeirea o­mu­lui. Cercetează modul cum creş­tinul este afectat, poate fa­ce diferenţa între harul lui Dum­nezeu şi energiile diavo­leşti, ajutându-l pe om să scape de întunecarea minţii. Relaţia din­tre duhovnic şi fiul său du­hov­nicesc este încărcată de spi­ri­tualitate. Părintele duhovni­cesc este un mijlocitor între Hris­tos şi fiul său spiritual, cu pre­cizarea că însuşi duhovnicul se transformă în această re­la­ţie. Prin aceste aspecte îndru­ma­­rea duhovnicească îşi do­ve­deş­te caracterul teocentric.

Cum se pot împleti aceste do­uă modalităţi de a ajuta o­mul suferind? Psihiatrul ortodox D. A. Avdeev ne oferă un răs­puns încurajator: „Pentru me­dicul care s-a dedicat psiho­te­rapiei este important să aibă va­lori duhovniceşti care să defi­neas­că munca lui cu pacienţii. Fă­ră o platformă duhovnic­eas­că, ortodoxă, el nu va putea dis­­tinge cauzele situaţionale (psi­hosociale) şi biologice ale bo­lilor de cele legate de concep­ţia despre lume. Iar dacă la con­sult vine un om al cărui suflet năzuieşte să-L afle pe Dom­nul, psihoterapeutul ortododox tre­buie să-l ajute. Desigur, me­di­cul nu-l poate înlocui pe preot - el face doar o muncă prelimi­na­­ră, reprezentând uneori o sta­vilă care-l împiedică pe pa­ci­­ent să cadă în mai mari ispite şi păcate - beţia, desfrâul, sinu­ci­­derea. Preotul şi medicul sunt, în acest caz, colaboratori ai lui Dumnezeu, în lucrarea pur­tării de grijă pentru sufle­te­le omeneşti... Sunt profund con­vins că psihoterapia trebuie să de­vină, atunci când este posibil, o punte către Ortodoxie“.