În fața Catedralei Naţionale stând, mă minunez, intrând în ea, mă închin și dau Slavă lui Dumnezeu, în adierea liniștitoare a cerului coborât pe pământ, vibrând de bucuria negrăită a
Treime Sfântă, slavă Ţie!
În zilele binecuvântate ale Rusaliilor imnografia prezintă în sinteză dogma Sfintei Treimi. Cântările slujbelor din Duminica Cincizecimii şi Lunea Rusaliilor mărturisesc credinţa noastră în Preasfânta Treime, pentru că nu poţi cinsti pe Duhul Sfânt fără să cinsteşti pe Tatăl şi pe Fiul. Cel mai elocvent exemplu este Slava de la Dogmatica Vecerniei Rusaliilor şi de la Stihoavna Vecerniei plecării genunchilor, alcătuită de împăratul bizantin Leon Înţeleptul.
Imnograful ne cheamă „să ne închinăm Dumnezeirii Celei în Trei Ipostasuri: Fiul în Tatăl, împreună cu Sfântul Duh. Că Tatăl a născut din veci pe Fiul, Cel împreună-veşnic şi împreună pe scaun şezător; şi Duhul Sfânt era în Tatăl, preaslăvit împreună cu Fiul: o Putere, o Fiinţă, o Dumnezeire, Căreia toţi închinându-ne, zicem: Sfinte Dumnezeule, Cel ce toate le-ai făcut prin Fiul cu împreună-lucrarea Sfântului Duh; Sfinte tare, prin Care pe Tatăl am cunoscut şi prin Care Duhul Sfânt a venit în lume; Sfinte fără de moarte, Duhule Mângâietor, Cel ce din Tatăl purcezi şi în Fiul Te odihneşti, Treime Sfântă, slavă Ţie!”
În primul rând acest text imnografic ne spune că noi credem în Dumnezeu Unul în Fiinţă şi Întreit în Persoane: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt. Dumnezeu Tatăl fiind Cel care din veci naşte pe Fiul şi purcede pe Duhul Sfânt. Tatăl toate le-a făcut prin Fiul, cu împreună-lucrarea Duhului Sfânt. Prin Fiul L-am cunoscut pe Tatăl şi tot datorită Lui a venit Duhul Sfânt în lume, Cel care din Tatăl purcede şi în Fiul Se odihneşte.
Cea de-a treia Persoană a Sfintei Treimi, Duhul Sfânt este trimis în lume de Dumnezeu Tatăl la rugămintea Dumnezeu Fiului, Domnul nostru Iisus Hristos, pentru a da harul dumnezeiesc Sfinţilor Săi Apostoli, care să-L împărtăşească tuturor celor care Îi vor urma Lui şi se vor boteza în numele Persoanelor Preasfintei Treimi, adică a Tatălui, a Fiului şi a Duhului Sfânt. De aceea, toţi cei ce am primit botezul mărturisim: „Văzut-am Lumina cea adevărată, primit-am Duhul cel ceresc, aflat-am credinţa cea adevărată, nedespărţitei Sfintei Treimi închinându-ne; că Acesta ne-a mântuit pe noi”.
Imnografia Rusaliilor ne vorbeşte despre Persoanele Preasfintei Treimi şi raporturile dintre Ele, insistând pe Dumnezeu Duhul Sfânt care „era din veac şi este şi va fi, nici început având şi nici sfârşit; ci pururea cu Tatăl şi cu Fiul este unit şi împreună socotit. Viaţă şi de viaţă făcător; Lumină şi de lumină dătător; Binele însuşi şi Izvor de bunătate; prin Care Tatăl Se cunoaşte şi Fiul Se preaslăveşte, şi de toţi se ştie: O putere, o unire şi o închinare a Sfintei Treimi” (Stihirea Vecerniei plecării genunchilor).
Tot cântările Rusaliilor din Penticostar ne îndeamnă „să cinstim Fiinţa cea veşnică şi una, în trei Ipostasuri, a lui Dumnezeu, Binefăcătorul tuturor” şi „să ne închinăm Tatălui şi Fiului şi Duhului Sfânt, Treime Sfântă, slavă Ţie!”






.jpg)