„Atunci când S-a născut Iisus în Betleemul Iudeei, în zilele regelui Irod, iată magii de la Răsărit au venit în Ierusalim, întrebând: Unde este împăratul Iudeilor, Cel ce S-a născut? Căci am văzut la Ră
Timișoara, primul oraș cu transport public din Europa
Timișorenii au sărbătorit luni, 8 iulie, la Podul Decebal, 150 de ani de transport public local și de la inaugurarea primei linii pentru tramvai tras de cai. În data de 8 iulie 1869, Timişoara devenea primul oraş de pe actualul teritoriu al României care a introdus în circulație tramvaiul tras de cai.
Primăria Municipiului Timișoara și Societatea de Transport Public Timișoara au sărbătorit 150 de ani de transport public cu o paradă a mijloacelor de transport în comun care au circulat în oraș în ultimul veac şi jumătate, printre care s-a aflat și tramvaiul tras de cai.
10 modele de tramvaie de transport și de întreținere, cu o vechime considerabilă, au pornit în paradă de la Podul Decebal până în Piața Libertății.
„Pentru a rememora istoria şi atmosfera de epocă, colegii noştri au înhămat doi bidivii pursânge de la Herghelia Izvin, care au pus în mişcare tramvaiul de care se bucurau timişorenii acum 150 de ani, pe ruta Cetate – Fabric. Urmat de tramvaiul «Gemene» sau de «Timişul», fabricat în urmă cu mai multe decenii la Timişoara, tramvaiul tras de cai a condus parada din care au mai făcut parte zece garnituri de epocă, din cadrul Muzeului «Corneliu Mikloşi»”, au transmis reprezentanții Societății de Transport Public Timișoara.
Actualul tramvai tras de cai este o reconstrucție după fotografiile de epocă și descrierile tehnice. Tramvaiul respectă tehnica de construcție și dotarea vagoanelor autentice, care au fost construite la fabrica de vagoane din Viena „Spiering Wagen – und Straßenbahn- Bau- Unternehmung Wien”. Vagonul a fost construit din lemn cu porțiuni de metal și de sticlă, având o lungime de 4,5 metri și o lățime de 2,15 metri. Este destinat transportului de persoane, având 16 locuri pe banchetele de lemn și 8-12 locuri în picioare. Tramvaiul este un exponat din cadrul Muzeului de Transport Public „Corneliu Mikloşi” Timișoara, fiind, în prezent, piesă unicat în România.
Transportul public timișorean
În anul 1869, la Timişoara se înfiinţează „Societatea de tramvaie cu cai din Timişoara”, iar în 8 iulie se inaugura prima linie pentru tramvaiul tras de cai. Vagoanele erau de fabricaţie austriacă, iluminatul se făcea cu lămpi pe gaz, iar parcul număra 15 perechi de cai, cinci vagoane, dintre care trei erau rezerve. În 3 noiembrie 1869, traseul s-a extins pe ruta: Fabric – Cetate – Iosefin – Gară. În 1898, anul de vârf al tramvaiului tras de cai, s-au înregistrat peste 850.000 de călătorii pe acest mijloc de transport. Anul următor, Timișoara trecea de la tramvaiul arhaic la cel electric, schimbându-se astfel denumirea instituţiei în „Tramvaiele Comunale Electrice Timişoara” (TCT). Pe lângă faptul că vagoanele electrice aveau un grad mare de confort, durata unui traseu s-a redus de la 1 oră şi 30 de minute, la 32 de minute. În aceea perioadă, depoul număra 43 de vagoane motor, trei vagoane remorcă, două pluguri de zăpadă şi câteva vagoane platformă. Tot în anul 1869 s-a inaugurat transportul public și de mărfuri pe Canalul Bega, fiind o premieră pentru România. Întrerupt la sfârşitul anilor 1960, transportul de călători pe Bega a fost reluat în 2018, Timişoara fiind singurul oraş din România cu transport public pe apă. Conform reprezentanților Societății de Transport Public, Timişoara a fost și primul oraş din România în care au fost introduse bicicletele, ca alternativă la transportul public local, iar în urmă cu câteva luni Timişoara a devenit primul oraş din România care a introdus călătoriile cu trotinetele electrice, tot ca alternativă la transportul public local.