„Zis-a Domnul către ucenicii Săi: Dacă voiește cineva să vină după Mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea în toate zilele și să-Mi urmeze Mie; căci cine va voi să-și scape viața o va pierde; iar cine-și va pierde viața pentru Mine, acela o va mântui. Căci ce folosește omului dacă va câștiga lumea toată, iar pe sine se va pierde sau se va păgubi? Căci de cel ce se va rușina de Mine și de cuvintele Mele, se va rușina de el și Fiul Omului când va veni întru slava Sa și a Tatălui și a sfinților îngeri. Cu adevărat însă vă spun vouă: Sunt unii dintre cei ce stau aici care nu vor gusta moartea până ce nu vor vedea Împărăția lui Dumnezeu.”
Robert Halfon, Doctor Honoris Causa al UCV
Facultatea de Teologie din Craiova a găzduit marţi, 18 septembrie, evenimentul de decernare a titlului de Doctor Honoris Causa pentru Excelenţa Sa Robert Halfon, ministrul de stat pentru învăţământul superior, aptitudini, ucenicie şi carieră în cadrul Departamentului de Educaţie al Parlamentului Marii Britanii. Propunerea a venit din partea Consiliului de Studii Universitare pentru Doctorat (CSUD) din cadrul Universităţii din Craiova.
Aula „Mitropolit Nestor Vornicescu” a Facultăţii de Teologie din Craiova a fost gazda unui eveniment de înaltă ţinută academică, organizat marţi, 18 septembrie, la propunerea CSUD-UCV. Protagonistul întâlnirii a fost Robert Halfon, ministrul pe probleme de educaţie în Cabinetul premierului britanic Theresa May, care a primit titlul de Doctor Honoris Causa din partea Universităţii din Craiova. Evenimentul a fost deschis prin intonarea Imnului Naţional de către corul Facultăţii de Teologie. În continuare, prof. univ. dr. Nicu Panea, prorector în cadrul Universităţii din Craiova (UCV), a făcut oficiile de deschidere, transmiţând totodată mesajul prof. univ. dr. Cezar Ionuţ Spânu, rectorul UCV.
„O forţă a cuvântului pus în lucrare, animat de convingeri statornice şi ziditoare”
„Laudatio” a fost lecturat de Înaltpreasfinţitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei şi Mitropolitul Olteniei. Într-o analiză complexă a lucrării şi personalităţii Excelenţei Sale Robert Halfon, Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Irineu a evidenţiat principalele coordonate ale viziunii sale socioeducaţionale, în centrul căreia se găseşte aşezată „persoana”. „Specificul viziunii educaţionale promovate de Robert Halfon, atât în numeroasele sale proiecte de lege, cât şi în cadrul sistemului vocaţional de competenţe şi aptitudini, îşi revendică inspiraţia din majestuoasa lucrare a venerabilului Kenneth Baker, părintele programei naţionale de învăţământ în Marea Britanie. Marele merit al Excelenţei Sale este acela că, asemenea predecesorului său, care în Anglia anilor 1949 punea bazele primelor universităţi tehnice, a promovat cu ambiţie învăţământul vocaţional, dorind să-l sădească în fiecare oraş al bătrânului regat. Din cele prezentate, rezultă foarte clar personalitatea remarcabilă şi complexă a Excelenţei Sale dl Robert Halfon. Om cu viziune plurivalentă, domnia sa reprezintă o forţă a cuvântului pus în lucrare, animat de convingeri statornice şi ziditoare. Poziţia de pe care reuşeşte de fiecare dată să se facă auzit inspiră încredere şi demnitate, întrucât se împărtăşeşte fără părtinire şi reprezintă crezul poporului pe care îl reprezintă. Pasiunea pentru educaţie oferă de altfel valoarea şi consistenţa mesajului pe care Excelenţa Sa ni-l împărtăşeşte. Dumnealui construieşte sisteme, nu concepte, evidenţiază şi emite soluţii, nu promisiuni. Opera scrisă a dlui Halfon se remarcă în structuri bine organizate de texte cu fundament socioeducaţional, creditate de riguroasa recenzare a Parlamentului britanic. Revenind la principala şi fundamentala notă a mesajului său, putem spune că vocaţia reprezintă speranţa şi regăsirea unei naţii, în acord cu posibilităţile de creştere şi supravieţuire. Prezenţa domniei sale în Cetatea Băniei ne onorează şi reprezintă o adevărată oportunitate de promovare a unei legături eficiente pentru Universitatea din Craiova şi mediul englezesc de învăţământ superior, vocaţional şi de carieră. Preocuparea noastră de a aviza această legătură prin decernarea titlului de Doctor Honoris Causa este deplin justificată de valoarea persoanei şi a operei Excelenţei Sale. Ne revin astfel datoria şi deosebita onoare să înmânăm dlui Robert Halfon această distincţie, în calitatea noastră de director al Consiliului pentru Studii Universitare de Doctorat, din partea Universităţii din Craiova”, a încheiat IPS Părinte Irineu.
„Oamenii trebuie să aibă inteligenţă emoţională pentru a putea reuşi”
După „Laudatio”, prof. univ. dr. Nicu Panea a dat citire diplomei de Doctor Honoris Causa pentru ministrul Robert Halfon. În cuvântul său, dl Halfon a făcut o trecere în revistă a principalelor coordonate socioeducaţionale, aplicate în proiectele elaborate şi în sistemul de învăţământ englezesc. Tot în acest sens, domnia sa a menţionat că există multe tipuri de inteligenţă care trebuie descoperite, cea mai importantă dintre ele fiind inteligenţa emoţională. „Sunt foarte uimit cum oameni foarte inteligenţi în condiţii-cheie nu au această inteligenţă emoţională, astfel, ei nu ştiu cum să comunice cu oamenii, cum să interacţioneze cu aceştia. Este important să ne dăm seama că roboţii nu au această inteligenţă emoţională pe care oamenii o deţin. Pentru viitor, oamenii trebuie să fie practici, trebuie să aibă inteligenţă emoţională pentru a putea reuşi. Trebuie să ne pregătim pentru acest marş al roboţilor, pentru că dacă milioane de oameni vor fi daţi afară de la locurile de muncă, va fi o problemă socială imensă. Multă lume se gândeşte că acele companii care folosesc roboţii şi inteligenţa artificială vor putea să ridice standardul nostru de viaţă. Dar dacă nu mai există persoane care să aibă bani pentru a cumpăra acele bunuri, aceste companii nu se vor putea dezvolta şi nu vor reuşi”, a spus Robert Halfon.
Momentul festiv s-a încheiat cu evocarea dr. Aurel Vaider, preşedintele Federaţiei Evreieşti din România. La final, oaspeţii din Craiova au vizitat expoziţia de pictură şi desen a studenţilor de la Secţia de Arte, din cadrul Facultăţii de Teologie din Craiova, în Muzeul de Artă Eclesială.
Robert Halfon - scurtă biografie
Robert Halfon s-a născut la data de 22 martie 1969, în districtul Westminster din Londra, Marea Britanie. Educaţia şi-a început-o la Highgate School, continuând mai apoi ca student la University of Exeter. Aici a obţinut o diplomă de licenţă în Studii Politice. Este absolventul unui stagiu de studii masterale în Politici Ruseşti şi Est-Europene. În perioada studiilor universitare a fost numit preşedinte al Asociaţiei Conservatorilor din cadrul Universităţii londoneze. Tot în această perioadă, a îndeplinit statutul de membru permanent al Uniunii Naţionale a Studenţilor pe lângă Curtea Europeană a Drepturilor Omului.
După finalizarea studiilor s-a implicat tot mai mult în activităţile educative şi politice din Marea Britanie, activând ca membru în Partidul Conservator. A fost ales prima dată deputat în Camera Comunelor din Parlamentul Marii Britanii, în anul 2010. În anul 2015 a fost desemnat ministru fără portofoliu, iar în perioada 2016-2017 a fost numit ministru de stat pentru învăţământul superior, aptitudini, ucenicie şi carieră în cadrul Departamentului de Educaţie în Parlamentul Marii Britanii. În decursul activităţii sale de om politic a desfăşurat mai multe campanii de promovare a învăţământului universitar şi de masă, precum şi numeroase activităţi de sprijinire a mediului social şi de afaceri: reducerea costurilor la petrol, susţinerea proiectelor de caritate, dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii etc.
„În calitate de ministru de stat pentru învăţământul superior, dl Robert Halfon oferă o imagine clară asupra personalităţii complexe şi a realelor sale calităţi profesionale prin care s-a remarcat în mediul educaţional şi politic englezesc. Înainte de preluarea acestui portofoliu, dl Halfon a susţinut în Camera Comunelor implementarea unei noi viziuni privind valorificarea învăţământului vocaţional, în vederea promovării şi susţinerii viitorilor beneficiari ai învăţământului superior. În acest sens, dl Halfon afirma într-unul din discursurile sale (2010), ţinute în plenul Camerei Comunelor, faptul că «este necesară o transformare a pregătirii vocaţionale în sensul de a oferi tinerilor calităţile necesare prin care să beneficieze de oportunităţi şi locuri de muncă pentru mai târziu». Grație implementării acestei perspective educaţionale, sistemul educaţional din Marea Britanie a beneficiat, încă din 2010, de înfiinţarea a numeroase şcoli de ucenici, în care s-au format peste 2 milioane de elevi, care şi-au dovedit ulterior eficienţa în sistemul de lucru englezesc” (IPS Irineu, Laudatio - Robert Halfon DHC, 18 septembrie 2018).