„Zis-a Domnul: Precum a fost în zilele lui Noe, tot așa va fi și în zilele Fiului Omului: mâncau, beau, se însurau, se măritau, până în ziua când a intrat Noe în corabie și a venit potopul și i-a nimicit
375 de copii din judeţul Alba sprijiniţi să nu abandoneze şcoala
Un număr de 375 de copii din judeţul Alba sunt sprijiniţi să nu abandoneze şcoala şi să îşi continue studiile în cadrul unui amplu proiect derulat de Arhiepiscopia Alba Iuliei şi Asociaţia Filantropia Ortodoxă în parteneriat cu mai multe instituţii, administraţii locale şi organizaţii non-guvernamentale.
La nivelul judeţului Alba au fost înfiinţate opt centre educaţionale, la Alba Iulia, Sebeş, Aiud, Ocna Mureş, Silivaş, Roşia de Secaş, Valea Lungă, Baia de Arieş, şi alte şapte centre de prevenire a abandonului şcolar la Cugir, Jidvei, Galda de Jos, Rădeşti, Sântimbru – Sat şi Sântimbru Fabrică şi Unirea. Cele mai recente iniţiative în domeniul prevenirii abandonului şcolar sunt cele şapte centre înfiinţate în parteneriat cu Şcoala Gimnazială „Singidava” Cugir, Şcoala Gimnazială Veseuş - Jidvei Şcoala Gimnazială „Nicolae Drăgan” Galda de Jos, Şcoala Gimnazială „Demetriu Radu” Rădeşti, Şcoala Gimnazială „Ioan de Hunedoara” Sîntimbru – Sat, Şcoala Gimnazială „Ioan de Hunedoara” Sîntimbru – Fabrică şi Şcoala Gimnazială „Avram Iancu” Unirea.
Atât centrele educaţionale cât şi centrele de prevenire a abandonului şcolar oferă sprijin, fiecare, pentru 25 de copii în risc de abandon şi eşec şcolar, care provin din comunitatea rromă sau din medii vulnerabile din punct de vedere social, din familii cu diferite probleme sociale. În cadrul centrelor, copiii beneficiază de o masă caldă de prânz, primesc rechizite şcolare şi sunt meditaţi gratuit de cadre didactice specializate, care îi ajută să-şi îmbunătăţească situaţia şi rezultatele şcolare. De asemenea, beneficiază, în centre, şi de activităţi de dezvoltare personală pentru formarea personalităţii copilului şi de activităţi recreative sau de petrecere a timpului liber.
Reţeaua de prevenire a abandonului şcolar dezvoltată de Filantropia Ortodoxă Alba Iulia a fost prezentată, luni, 1 martie, în cadrul unei ample conferinţe, desfăşurată în prezenţa Înaltpreasfinţitului Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei. La eveniment au fost prezenţi prefectul de Alba, Cornel Murg, preşedintele Consiliului Judeţean Alba, Ion Dumitrel, inspectorul şcolar general al judeţului Alba, Marcela Dărămuş, viceprimarul municipiului Alba Iulia, Gabriel Pleşa, primarii localităţilor în care au fost înfiinţate centre de prevenire a abandonului şcolar, precum şi profesionişti din domeniul educaţional şi al asistenţei sociale. Rolul şi importanţa acestor centre au fost explicate de preşedintele Filantropiei Ortodoxe Alba Iulia, pr. Nicolae Călin Ignat, şi de directorul Fundaţia FAER Reghin, Ioan Vlasa.
Reţeaua de centre educaţionale şi de prevenire a abandonului şcolar din judeţul Alba funcţionează în cadrul unui parteneriat coordonat de Asociaţia „Filantropia Ortodoxă Alba Iulia”, împreună cu Arhiepiscopia Ortodoxă Alba Iulia, Consiliul Judeţean Alba prin DGASPC Alba, Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba, şi cu partenerii locali: primăriile Alba Iulia, Cugir, Sântimbru, Unirea, Galda de Jos, Jidvei, Rădeşti şi şcolile gimnaziale „Singidava” Cugir, Veseuş, „Nicolae Drăgan” Galda de Jos, „Demetriu Radu” Rădeşti, „Ioan de Hunedoara” Sântimbru, „Avram Iancu” Unirea.
O parte din finanţarea necesară este asigurată prin proiectul „Incluziune socială şi îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă a romilor şi a altor grupuri vulnerabile”, proiect cofinanţat prin Programul de Cooperare Elveţiano – Român (Swiss - Romanian Cooperation Programme). Proiectul este derulat de Fundaţia HEKS Elveţia prin Fundaţia FAER Reghin, conform comunicatului transmis de biroul de presă al Asociaţiei Filantropia Ortodoxă Alba Iulia.
Parteneriat între Biserică şi instituţiile statului
Judeţul Alba este model de bună practică, în ceea ce priveşte implicarea Bisericii Ortodoxe Române, instituţiilor statului şi administraţiei publice locale, în rezolvarea uneia dintre cele mai stringente probleme cu care se confruntă învăţământul românesc: abandonul şcolar. La nivelul judeţului funcţionează 11 centre educaţionale de zi şi 7 centre de prevenire a abandonului şcolar, având ca scop sprijinirea copiilor din familii dezavantajate să îşi continue studiile. Reţeaua de prevenire a abandonului şcolar este coordonată de Asociaţia Filantropia Ortodoxă Alba Iulia, iar centrele funcţionează în sedii proprii sau în şcoli gimnaziale.
În cuvântul adresat participanţilor de la conferinţa „Prevenirea abandonului şcolar – prioritate pentru judeţul Alba”, IPS Arhiepiscop Irineu a vorbit despre copii, „temelie a naţiunii noastre”: „Copiii sunt primăvara vieţii şi temelia naţiunii noastre. De aceea în primul rând avem obligaţia să fim preocupaţi de educarea lor, avem menirea să fim foarte atenţi spre a-i forma intelectual, spiritual şi moral. Menirea noastră este cea de sculptori sau de pictori, după expresia Sfântului Ioan Gură de Aur, ca din aceşti copii fragezi, tineri să dăltuim o personalitatea strălucită, o efigie pe placul lui Dumnezeu şi spre încântarea semenilor. Apoi avem obligaţia sau îndatorirea morală de a-i smulge pe copii şi pe tineri din mreaja viciilor sau a pasiunilor înrobitoare. Păcatul este taina fărădelegii, o rebeliune împotriva lui Dumnezeu, un microb care sluţeşte caracterul moral şi care desfigurează frumuseţea chipului divin din noi. Omul este chip al lui Dumnezeu, şi în această calitate el trebuie să meargă înainte şi în sus. Şi nu poate face acest lucru dacă nu este educat, dacă nu are cunoaştere şi dacă nu are cucernicie sau neprihănire”.
Ierarhul a accentuat importanţa implicării fiecărui creştin în „îndreptarea unor racile din societatea actuală”: „Nu este uşor să fim angajaţi în aceste activităţi de prevenire a abandonului şcolar, de reintegrare în societate. Nu-i uşor să fim implicaţi în activitatea de ameliorare a unor situaţii neplăcute sau îndreptarea unor racile din societatea actuală dar este nobil. Să nu uităm că fiecare dintre noi trebuie să fie un instrument în marea orchestră a umanităţii răscumpărate, ca toţi împreună să realizăm o superbă simfonie sau doxologie a iubirii”.
Prefectul de Alba, Cornel Murg, a îndemnat reprezentanţii instituţiilor publice să aibă curajul să se implice în rezolvarea vulnerabilităţilor sociale: „Nu este vina celor care au nevoie de ajutorul nostru. Aşa a fost soarta, aşa a fost să fie, şi noi, cei care putem, avem obligaţia să îi ajutăm. Trebuie să ajutăm aceşti copii să meargă la şcoală, să crească într-un cadru normal, ca apoi să poată să îşi întemeieze o familie. Uneori ni se pare că poate facem eforturi deosebite dar atunci când vrem să facem ceva şi când dorim să ajutăm semenii noştri, atunci nimic nu este de prisos. Trebuie să ne gândim că, dacă astăzi putem face un bine cuiva, înseamnă că ne-am făcut datoria. Vă îndemn să aveţi curajul să mergeţi pe acest trend pentru a reduce tot mai mult aceste vulnerabilităţi sociale”.
La rândul său, preşedintele Consiliului Judeţean Alba, Ion Dumitrel, a apreciat parteneriatul pe care instituţia sa îl are cu Biserica: „Prevenirea abandonului şcolar este o temă extrem de importantă. Ce înseamnă un om fără şcoală cred că ştim cu toţii. Un om fără suficient de multă şcoală în ziua de astăzi este condamnat să nu îşi găsească un loc de muncă. Dacă nu sunt pregătiţi, nimeni nu îi angajează pe aceşti copiii când vor deveni adulţi (…) Despre cât de bună este colaborarea dintre administraţiile locale şi Biserică avem exemple multiple în judeţul Alba. Cele mai bune rezultate în domeniul asistenţei sociale sunt obţinute prin parteneriatul nostru cu Biserica”.
Inspectorul şcolar general al judeţului Alba, Marcela Dărămuş, a accentuat importanţa parteneriatului şcolii cu instituţiile sau organizaţiile care se implică în prevenirea abandonului şcolar: „Când vorbim despre acest subiect sensibil, cred că este important ca partener în toate aceste activităţi să fie şcoala. Cu siguranţă parteneriatul pe care Inspectoratul Şcolar îl are cu Asociaţia Filantropia Ortodoxă este extrem de important pentru că beneficiarii acestui proiect sunt elevii dar şi colegii mei, cadre didactice care îşi doresc să aibă cât mai mulţi elevi la şcoală, să aibă rezultate şcolare cât mai bune şi să ne asigure un viitor. Aceşti copii sunt viitorul nostru. În plan social, abandonul şcolar poate fi considerat una dintre formele eşecului şcolar, alături de marginalizarea şi excluderea socială şi profesională, analfabetismul reprezentând o problemă acută a sistemului de învăţământ românesc”, a afirmat Marcela Dărămuş.
Ioan Vlasa, directorul Fundaţiei FAER Reghin, implicată ca partener în funcţionarea şi finanţarea centrelor de prevenire a abandonului şcolar din judeţul Alba, a explicat rolul şi importanţa acestor centre pentru comunităţile locale: „În fiecare localitate din zona rurală problemele sunt enorme. Există în primul rând probleme care se trag din sărăcie, probleme legate de comunitatea romă. Şi, astfel, am încercat să răspundem acestor provocări construind un proiect susţinut de către Guvernul Elveţiei. Obiectivul proiectului este dezvoltarea unui model integrat de incluziune socială şi îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă a romilor şi a altor grupuri vulnerabile. În judeţul Alba, Fundaţia FAER are calitatea de partener, mai exact de organizaţie care aduce fonduri pentru organizaţiile judeţene ce se implică în această activitate. Astfel, în judeţul Alba nu suntem noi implicaţi în activităţile sociale însă am dezvoltat o foarte bună colaborare cu Asociaţia Filantropia, colaborare care a depăşit aşteptările”. Ioan Vlasa a anunţat totodată că FAER doreşte mărirea numărului de centre de prevenirea a abandonului şcolar din judeţul Alba.
Preşedintele Asociaţiei Filantropia Ortodoxă Alba Iulia, pr. Nicolae Călin Ignat, a vorbit despre cât de importantă este susţinerea instituţiilor publice pentru cei care derulează activităţi social filantropice: „În judeţul Alba suntem binecuvântaţi că în instituţiile publice există oameni care ne sunt alături şi care cred în importanţa misiunii sociale a Bisericii noastre. Cu ajutorul acestor oameni din administraţia judeţeană sau locală, din instituţii publice, am reuşit să facem o mulţime de lucruri bune pentru a rezolva problemele semenilor noştri. Le mulţumim primarilor care au înţeles importanţa misiunii noastre în sprijinirea acestor copii aflaţi în risc de abandon şcolar dar şi celorlalte instituţii care ni s-au alăturat în demersul nostru”, a mai spus pr. Nicolae Călin Ignat.
Reţeaua de prevenire a abandonului şcolar
Reţeaua de prevenire a abandonului şcolar din judeţul Alba înseamnă în prezent 18 centre, dintre care 11 centre educaţionale de zi ce funcţionează în sedii proprii şi 7 centre de prevenire a abandonului şcolar ce funcţionează în cadrul unor şcoli generale. Centre educaţionale de zi sunt în Alba Iulia, Sebeş, Aiud, Ocna Mureş, Blaj, Silivaş, Roşia de Secaş, Valea Lungă, Baia de Arieş, Războieni şi Vama Seacă (ultimul urmând a fi inaugurat oficial în această săptămână). Acestea funcţionează şi sunt susţinute financiar printr-un parteneriat între Filantropia Ortodoxă Alba Iulia şi Consiliul Judeţean Alba prin Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Alba, Primăriile Alba Iulia, valea Lungă, Roşia de Secaş şi Hopârta şi Fundaţia FAER Reghin (asigură o parte din cofinanţare pentru Alba Iulia, Ocna Mureş, Sebeş, Silivaş şi Aiud).
Centre de prevenire a abandonului şcolar funcţionează pe lângă şcoli generale în şapte localităţi din Alba, respectiv Cugir, Jidvei, Galda de Jos, Rădeşti, Sântimbru – Sat şi Sântimbru Fabrică şi Unirea. Finanţarea este asigurată în proporţii egale de către Fundaţia FAER şi primării la Cugir, Unirea, Jidvei, şi în proporţie de 100% pentru celelalte patru centre de prevenire a abandonului şcolar. Partener instituţional este şi Inspectoratul Şcolar Alba, prin implicarea şcolilor în care funcţionează centrele de prevenire a abandonului şcolar.
În centrele de zi şi în centrele de prevenire a abandonului şcolar aproape 450 de copiii sunt sprijiniţi să nu abandoneze şcoala şi să îşi continue studiile. Ei beneficiază de o masă caldă de prânz, primesc rechizite şcolare şi sunt meditaţi gratuit de cadre didactice specializate care îi ajută să-şi îmbunătăţească situaţia şi rezultatele şcolare. De asemenea, beneficiază în centre şi de activităţi de dezvoltare personală pentru formarea personalităţii copilului dar şi de activităţi recreative sau de petrecere a timpului liber.
Fundaţia FAER Reghin oferă sprijin financiar pentru susţinerea reţelei de prevenire a abandonului şcolar dezvoltată în judeţul Alba de Filantropia Ortodoxă prin proiectul „Incluziune socială şi îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă a romilor şi a altor grupuri vulnerabile”, proiect derulat de Fundaţia HEKS şi cofinanţat printr-un grant oferit din partea Elveţiei prin intermediul contribuţiei elveţiene pentru uniunea europeană extinsă. Cele două organizaţii au dezvoltat pentru judeţul Alba proiectul „Prevenirea abandonului şcolar”, care este componentă a proiectului mare amintit anterior, conform biroului de Presă al Asociaţiei Filantropia Ortodoxă Alba Iulia.