„În vremea aceea, fiind întrebat Iisus de farisei când va veni Împărăția lui Dumnezeu, El le-a răspuns și a zis: Împărăția lui Dumnezeu nu va veni în chip văzut.
„Dezvoltăm competențe într-un domeniu din ce în ce mai căutat”
Îmbătrânirea populației este un fenomen care frământă din ce în ce mai mult întreaga Europă, lucru care a determinat atât statele europene cât și organizațiile non-guvernamentale să implementeze proiecte de îngrijire a bătrânilor. Vom cunoaște un proiect din Austria destinat îmbunătățirii serviciilor de îngrijire a bătrânilor la domiciliu prin intermediul Organizației „Altern in Würde - A îmbătrâni în demnitate”, condusă de Rainer Tanzer.
Domnule Rainer Tanzer, când v-ați implicat pentru prima dată în această activitate dedicată îngrijirii bătrânilor din Austria?
În urmă cu 20 de ani, mama mea a avut nevoie de îngrijire permanentă la domiciliu. Am fost nevoit la acea vreme să caut un îngrijitor. Atunci am realizat câte carențe sunt în sistemul din Austria și că este nevoie de a face ceva pentru a îndrepta lucrurile. În urmă cu 17 ani, tatăl meu a avut la rândul său nevoie de îngrijire la domiciliu și ne-am confruntat cu aceleași probleme. Locuiam la acea vreme în Turcia, iar fratele meu locuia în Africa de Sud. M-am văzut nevoit să mă întorc în Austria pentru a-mi îngriji tatăl la domiciliu. Locuința noastră este între orașele Linz și Salzburg și am auzit de la cunoscuți că ar fi o persoană care poate să mă ajute să îmi îngrijesc tatăl. Am apelat la serviciile ei și încă de la început am fost impresionat cât de bine își făcea treaba. Avea pregătire de asistentă medicală și apoi a făcut cursuri de îngrijiri la domiciliu. A devenit soția mea și în trei ani de zile am pus bazele organizației noastre prin care ajutăm oamenii din Austria să își găsească îngrijitori pentru bătrâni. De la început ne-am propus să facem bine oamenilor, mai ales că soția mea provenea din acest domeniu de activitate și cunoștea foarte bine nevoile din societatea noastră.
Cum a început activitatea organizației pe care o conduceți?
Ne-am îndreptat atenția către îngrijitori din țările est-europene, în special Slovacia, Ungaria și România. S-a împământenit în Austria practica de a aduce îngrijitori de bătrâni din aceste țări în Austria, dar pe perioade scurte, de la două săptămâni, până la o lună, încât să nu încurajăm emigrația și să creăm probleme sociale în țările respective sau în familiile îngrijitorilor. Persoanei îngrijite îi sunt aduși doi îngrijitori care stau în Austria pe rând, câte două, trei săptămâni sau o lună, astfel încât îngrijitorul respectiv își petrece jumătate din timpul unui an la domiciliul bătrânului respectiv și jumătate în familia din țara sa. Este un job care necesită prezența îngrijitorului la domiciliul bătrânului respectiv, cu o implicare în timpul zilei în toate treburile casnice și doar cu solicitări în caz de nevoie pe timpul nopții. Am dorit încă de la început să implementăm acest schimb la două sau la trei săptămâni a îngrijitorilor pentru că sistemul cu îngrijitori schimbați la trei luni sau după o perioadă mai lungă are consecințe negative asupra familiilor din țară și multe alte dezavantaje. Organizația noastră „A îmbătrâni în demnitate” funcționează din 1999 și lucrează doar cu persoane calificate, care au deja formare în domeniu. Putem să oferim și un curs de trei luni, cu 200 de ore și practică. Sediul nostru principal este în Bratislava și avem un birou la Viena. Până acum am recrutat îngrijitori în principal din Slovacia, dar avem parteneri în Ungaria și ne dorim să dezvoltăm un parteneriat în România. Suntem în discuții cu agenții de recrutare pentru a dezvolta un parteneriat. Este singura organizaţie din domeniul acesta care are birouri şi puncte de lucru în ţările de provenienţă a personalului şi care asigură examinarea candidaților înaintea angajării lor. Prin aceasta creşte calitatea îngrijirii şi satisfacţia clienţilor prin serviciile prestate. Echipa noastră este formată din 15 persoane, o parte fiind calificate în domeniul medical, cu experiență în acest domeniu, iar o parte cu studii superioare.
Cum funcționează acest proces de selectare a îngrijitorilor?
În primul rând căutăm persoane dispuse să muncească în Austria, le testăm cunoștințele de bază de limba germană și ne interesăm dacă au pregătire în domeniul îngrijirii bătrânilor la domiciliu sau în domeniul medical. Apoi le punem la dispoziție toată legislația austriacă din domeniu, formularele pentru a se înregistra ca întreprindere individuală și ne ocupăm de transferul lor la locul de muncă. Pe toată perioada lor de ședere au la dispoziție un call-center pentru a fi consiliați și sprijiniți, pentru că apar întrebări, probleme, diferite situații. Clienții noștri vin direct la agenția noastră din Austria, fie prin instituțiile medicale, fie prin partenerii noștri de la Crucea Roșie. De altfel, Crucea Roșie are servicii mobile de disponibilitate și prin acestea identifică persoanele care au nevoie de îngrijire. Crucea Roșie, ca partener exclusiv al nostru, face o anamneză a pacientului înainte ca noi să trimitem îngrijitorul și efectuează patru vizite la domiciliul pacientului în timpul unui an, pentru a se asigura de calitatea serviciilor oferite. Legea, din păcate, nu a prevăzut ca persoanele să fie calificate în domeniul medical. Îngrijitorii nu au voie să facă îngrijiri medicale ce nu țin de calificarea lor. Dar există posibilitatea delegării sarcinilor. Asistentele medicale de la Crucea Roșie întocmesc o listă cu ce au voie să facă. Se întocmesc rapoarte prin care se arată ce au voie să facă din punct de vedere medical. Dar noi ne dorim să selectăm persoane care au calificare medicală. Responsabilitatea este să alegem corespunzător și să potrivim persoanele. Cu cât crește calitatea serviciului, cu atât și clientul va fi mai mulțumit. După ce Crucea Roșie găsește clienții, toți beneficiarii sunt consiliați.
Ce sprijin logistic le oferiți îngrijitorilor care doresc să activeze în Austria?
Organizația noastră este implicată direct încă de la începutul recrutării persoanelor. Anunțăm sosirea îngrijitorilor încă înainte de a ajunge în Austria la toate cele șapte instituții, le pregătim cele cinci contracte de care au nevoie și le trimitem gata de semnat înainte de a ajunge acolo. Și noi avem un contract de intermediere prin care oferim siguranța dată de un contract și de legislația din domeniu. Le punem la dispoziție declarațiile pe care trebuie să le completeze.
Există mai multe motive pentru care vin beneficiarii și aleg acest sistem de îngrijire a bătrânilor
În primul rând avem pe anumite regiuni foste îngrijitoare la domiciliu care stabilesc contacte cu alte persoane doritoare activeze în acest domeniu. Apoi, rapiditatea prin care pot primi job-ul este atractivă pentru îngrijitori. În doar patru săptămâni de la testarea lor, ei sunt anunțați că au primit locul de muncă. Există, apoi, și partea financiară, pentru că ei nu plătesc acum nimic. Pe parcurs vor plăti un comision, dar care este foarte mic.
Câștigarea unui statut special pentru îngrijitori
Îngrijitorii pe care îi aduceți în Austria au un statut special?
Da. Acest statut a fost câștigat în urmă cu opt ani. În 2008 am inițiat o lege în Austria prin care să ajutăm îngrijitorii să își înființeze o micro-firmă, un PFA (n.r. „Persoană Fizică Autorizată”). Îngrijitorii sunt înregistrați și plătesc taxe la șapte instituții din Austria pentru asigurările de sănătate, sociale, de pensie etc. și plătesc aceste contribuții din încasările lor. Ei nu mai sunt angajații unei agenții care să dispună de ei și să le fixeze salariul. În ultimii ani au fost înregistrate 110.000 de persoane în Austria care au o întreprindere individuală. În prezent sunt activi în domeniu 72.000 de persoane, dintre care 26.000 vin din România. Îngrijitorii sunt înregistrați la Camera de Comerț a Austriei și pot intra în sistem și fără o pregătire în domeniu. Doar 4-5 procente din îngrijitori sunt bărbați. Îngrijitorii cu PFA nu au contracte de muncă și, pentru că sunt individuali, pot decide dacă pot lua un pacient sau nu. La fel, ei înșiși întocmesc o factură de onorariu, cu ajutorul nostru. Își dau și un acord scris și verbal înainte de a prelua un pacient. Prin atestatul de liberă practică sunt contribuabili la fondul de pensie, la asigurările sociale și medicale. 15% din onorariul primit zilnic merge către aceste asigurări.
Ați fost sprijinit de autoritățile statului austriac în implementarea acestui nou sistem de lucru?
Trebuie să menționez că majoritatea agențiilor de prestării servicii de îngrijire la domiciliu practică angajarea îngrijitorilor în cadrul acestora, fixează un tarif, să spunem de 50 de euro pe zi, iar după aceasta, jumătate din suma plătită merge la agenție, ceea ce este un dezavantaj pentru îngrijitori. La nivel oficial, au fost plângeri în Austria, venite din partea autorităților din Bulgaria pentru această practică, dar Camera de Comerț a Austriei nu a făcut nimic pentru că nu a avut experții care să se ocupe de această grupă de profesie. Atunci am venit noi cu acest sistem prin care îngrijitorii să fie independenți, cu întreprinderi individuale. La nivel înalt politic s-ar dori să se creeze locuri de muncă pe bază de contracte de muncă și nu s-a susținut prea mult inițiativa noastră de a promova PFA-urile. Deci, politic nu este susținut acest sistem, dar oficial este recunoscută activitatea acestor întreprinderi.
Am reușit, de asemenea, să înființăm o asociație a agențiilor de recrutare a îngrijitorilor. Există sute de agenții care activează în acest domeniu. Prin această asociație putem să relaționăm altfel cu instituțiile statului. Sperăm că vom avea mai mult sprijin și un control mai strict al activităților, mai ales că de la 1 ianuarie s-a schimbat puțin legislația în domeniul grupelor de profesii individuale. Dezavantajul este că cei care prestează serviciile nu cunosc foarte bine legislația din Austria și de aceea noi dorim să-i sprijinim.
Mediere și sprijin pentru ambele părți
Cum sprijiniți relația dintre îngrijitor și beneficiar, astfel încât serviciile să fie de bună calitate?
Suntem mereu în colaborare și în discuții cu partenerii noștri de la Crucea Roșie pentru ca beneficiarul să aibă parte de servicii cât mai bune. Suntem la dispoziția lor pentru a aplana conflictele care mai apar între îngrijitor și beneficiar. Avem o bază de date cu pacienții, cu anamneza lor făcute de Crucea Roșie, cu toate schimbările apărute de-a lungul timpului și mereu suntem secondați de Crucea Roșie. Ne dorim să dezvoltăm un portal accesibil tuturor partenerilor, fie celor care recrutează, sau celor beneficiază de serviciile de îngrijire, sau celor care sunt la mijloc și mediază procesul. Această rețea este dezvoltată pentru ca cel care găsește persoana și o recrutează să vadă unde o trimite, să urmărească stadiul în care se află relația beneficiar-îngrijitor, să afle mai multe informații despre tot ce se întâmplă.
Există apoi și un sprijin real la înțelegerea dintre cele două părți în privința remunerației. În funcție de gradul de dificultate a îngrijirii, persoana prestatoare poate să stabilească un tarif între 70 și 90 de euro pe zi. Din această sumă, un procent de 15% merge spre asigurările de stat amintite deja. Există și situații în care beneficiarul și îngrijitorul nu se înțeleg la suma de plată. Chiar dacă în timpul unei zile de lucru, activitatea îngrijitorului este de 8-10 ore, iar în timpul nopții vorbim doar de o disponibilitate în caz de nevoie sau de urgență, beneficiarul dorește adesea un tarif cât mai mic, în timp ce îngrijitorul unul cât mai mare. Aici intervenim noi pentru a media.
Apoi, suntem singurii care avem birouri și în țările de proveniență a îngrijitorilor. Echipa noastră este formată din 15 persoane, nouă asistente medicale care au făcut această activitate în trecut, iar restul sunt angajați cu studii superioare. Experiența noastră ne-a plasat în primele cinci organizații din domeniul privat al îngrijirii în Austria și suntem cotați ca cei mai serioși.
Ați avut în activitatea dumneavoastră de până acum și sprijin din partea autorităților din țările respective?
Pentru noi ar fi ideal să colaborăm cu instituțiile din aceste țări, inclusiv cele religioase, pentru că Bisericile sunt și importante instituții sociale. Ar fi extraordinar dacă am reuși să colaborăm. În urmă cu șapte ani, când am venit în România, autoritățile de la Sibiu mi-au reproșat că recrutez oameni care doresc să părăsească România. Dar nu este deloc așa! Dimpotrivă, persoanele recrutate dobândesc în Austria un statut, au o întreprindere individuală, dar vin la cel mult o lună înapoi în țară. Este în același timp și un loc de muncă formator. Este o oportunitate la nivel local de a avea oameni formați în domeniul respectiv, cu o bogată experiență în Austria. Prin colaborarea noastră cu partenerii de la Crucea Roșie, încercăm să dezvoltăm competențe într-un domeniu din ce în ce mai căutat. Avantajul mare la un astfel de sistem este că îngrijitorii nu sunt plecați tot timpul din țara lor. Apoi, noi nu recrutăm tineri și nici mămici tinere. Doar 15% dintre îngrijitori sunt sub 40 de ani. Majoritatea persoanelor recrutate are între 40 și 60 de ani. Pe mulți dintre ei îi ajutăm, de fapt, să se recalifice. Ei se acomodează cu beneficiarii, iar dacă nu funcționează relațiile cu unul dintre ei, căutăm alții. Oricum există o oarecare continuitate în îngrijire, pentru că doar doi îngrijitori se schimbă și lucrează la un beneficiar. În Austria, lumea este recunoscătoare acestor îngrijitori și sunt impresionați de implicarea lor puternică în îngrijirea persoanelor vârstnice. Imaginea îngrijitorilor este foarte bună.