„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Elevi şi profesori de la Liceul Ortodox din Oradea, în Italia
În perioada 18-24 februarie, o delegație formată din doi profesori, prof. înv. primar Alexandra Ciuciu și prof. înv. primar Florica Dăgău, împreună patru elevi din clasele a V-a şi a VI-a (Casian Neagu, Daniel Ivan, Iris Lechințeanu şi Alessia Bodian) au reprezentat Liceul Ortodox Episcop „Roman Ciorogariu” în Italia, la Gravina, într-o nouă mobilitate transnaţională din cadrul proiectului Erasmus+ LED – Let’s enjoy dialoguing.
Gazdele italiene, coordonate de profesor Sandra Potenza, au primit cu entuziasm delegaţia din România, alături de celelalte trei delegații venite să participe la această întâlnire. „Profesori şi elevi din România, Italia, Spania, Polonia şi Lituania s-au întrunit la Gravina pentru a face un schimb intercultural şi de experiență, pe care cu siguranță nu îl vor uita. Managerul de proiect, părintele director Radu Valer Rus, şi coordonatoarea proiectului, profesor Ileana Borș, au susținut pregătirea delegației noastre, implicându-se temeinic în toate activitățile pregătite de către profesori şi elevi”, a spus prof. Alexandra Ciuciu.
Programul pregătit de şcoala gazdă şi profesorii implicați în proiect a fost unul variat. Delegațiile participante la proiect au avut oportunitatea de a vedea locuri noi şi de a împărtăşi experiențe şi opinii cu profesorii altor şcoli europene, în cadrul discuțiilor şi activităților susținute la şcoală. Copiii implicați în proiect exersează limba engleză, iar intrând în contact cu alte culturi, tradiții şi obiceiuri, înţeleg că sunt cetățenii țării din care provin, precum şi cetățenii întregii Europe.
„Miercuri după-amiază, fiecare delegație a prezentat obiceiuri, tradiții, mituri sau poveşti specifice fiecărei țări, mici scenete menite să ne aducă mai aproape de țările participante şi să ne deschidă uşile spre tradițiile fiecărui popor. Vizitarea oraşului Bari, de pe malul Mării Adriatice, a fost o incursiune în cultura şi istoria Italiei. Am fost bucuroşi să găsim acolo, în basilica ce îi poartă numele, moaştele Sfântului Ierarh Nicolae, un sfânt care este venerat atât de către ortodocşi, cât şi de către catolici. Am întâlnit oameni care, deşi au confesiuni creștine diferite, se roagă împreună în această basilică, depăşind barierele religioase sau culturale dintre ei. A fost, parcă, simbolul unei Europe unite nu doar politic, ci şi religios. Seara s-a terminat la Teatru Petruzzelli din Bari, unde am vizionat spectacolul «Trubadurul» de Giusseppe Verdi. A fost o seară extraordinară, savurată de către profesori şi de către elevii prezenți, impresionați nu numai de grandoarea spectacolului, ci şi de arhitectura minunată a sălii de spectacol”, a povestit prof. Alexandra Ciuciu.
În următoarea zi, joi, 22 februarie, elevii şi profesorii au vizitat oraşul Matera, care a fost ales Capitală Culturală Europeană pentru anul 2019. „Acolo am fost grupați în patru echipe ce cuprindeau elevi şi profesori din fiecare țară, cu rol de detectivi. Am avut misiunea de a elucida o crimă înfăptuită în acel oraş cu sute de ani în urmă, mai precis în noaptea de 15 decembrie 1514, când Contele de Bari a fost ucis într-o ambuscadă. Echipele formate din profesori şi elevi au trebuit să treacă prin mai multe probe pentru a primi, de la figuri istorice ale acelor timpuri, indicii cu privire la cine ar fi putut înfăptui crima. Sub formă de joc copiii au fost introduşi în istoria oraşului sculptat în piatră.
Adunând indiciile, «detectivii» nu au descoperit doar criminalul, ci mai ales frumusețea oraşului ce dăinuie încă din antichitate, fiecare piatră a acelui loc fiind încărcată de istorie. La finalul jocului, echipele au fost premiate şi felicitate”, a spus prof. Alexandra Ciuciu.
De asemenea, elevii au avut oportunitatea de a participa la ore, alături de prietenii şi gazdele lor, italienii. Au intrat, astfel, în contact cu un alt mod de predare-învăţare şi au putut compara cele două sisteme de învățământ, observând asemănările şi deosebirile lor. „Spre fericirea noastră am descoperit, în urma vizitei la Şcoala Primară «Don E Montemurro» din Gravina, un sistem de predare similar cu cel «Step by Step», numit «School without bags», un sistem Montessori implementat de trei ani în această şcoală şi foarte asemănător cu modul de predare «Step by Step»”, a remarcat prof. Alexandra Ciuciu.
Ziua de vineri a început cu o activitate artistică la care elevii, oaspeți şi gazde, au lucrat împreună. „Au decorat nişte carnețele cu imagini pentru a arăta ce loc le-a plăcut cel mai mult dintre cele vizitate, iar activitatea s-a încheiat cu realizarea, în echipă, a unor postere ce evidențiau obiectivele turistice vizitate. Elevii au folosit carnețelele decorate pentru a nota impresii din această săptămână. Au scris mesaje pentru noii lor prieteni, au făcut schimb de adrese de e-mail, de numere de telefoane. Activitățile de la şcoală s-au încheiat cu completarea fişelor de evaluare. Seara de vineri, finalul acestei mobilități, a fost încărcată de voie bună, emoție, dar şi de regrete că totul a ajuns la final. Acest proiect a oferit profesorilor şi elevilor momente de neuitat şi oportunitatea de a intra în contact cu o altă cultură, alt mod de viață şi alt program şcolar. Credem cu tărie că această săptămână poate fi începutul unei frumoase prietenii, pentru mulți dintre cei care am participat la acest proiect”, a mai menţionat prof. Alexandra Ciuciu.