„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Expoziția de artă monumentală „Octavian Smigelschi, promotorul unei viziuni artistice naționale”, la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia
Expoziția de artă monumentală „Octavian Smigelschi, promotorul unei viziuni artistice naționale”, va fi deschisă joi, 25 ianuarie, ora 14.00, la clădirea Museikon a Muzeului Unirii din Alba Iulia. Evenimentul este organizat de Asociația culturală pictor Octavian Smigelschi, Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, Muzeul Național Brukenthal Sibiu. Proiectul este finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale.
Octavian Smigelschi (1866-1912) a fost cel mai important artist român transilvănean al perioadei, cu contribuții excepționale în pictura religioasă și o operă laică programatic înnoitoare. Crescut în mediul multicultural al Sibiului celei de a doua jumătăți a secolului al XIX-lea, Smigelschi și-a desăvârșit pregătirea artistică la Școala de desen de la Budapesta și apoi și-a cizelat maniera prin excursiile de documentare și studiu în marile centre artistice ale Europei Centrale și ale Italiei. O impresie puternică i-au făcut mănăstirile din Oltenia și Moldova, conform curatorului expoziției, Alexandru Constantin Chituță.
„Talentul și sensibilitatea creatoare i-au asigurat deschiderea spre modernitate și tentația experimentărilor, dar și capacitatea de identificare a sursei excepționale a artei românești tradiționale și a artei populare. Capacitatea sa de prelucrare și de sinteză a dat naștere unei creații laice ce poate fi plasată stilistic la confluența dintre academism, naturalism și simbolism, impresionantă prin diversitatea abordărilor tehnice, stilistice, compoziționale, chiar a materialelor folosite (ciment colorat, acuarelă combinată cu guașă, ulei și foiță de aur, colaje de hârtii de diferite tipuri, culori, texturi), într-o coerență și unitate a ansamblului”, după cum arată Alexandru Constantin Chituță.
Pictura religioasă i-a oferit posibilitatea și aria de dezvoltare și consacrare, la numai treizeci și opt de ani, Smigelschi fiind creatorul neobizantinismului românesc. Cu penelul său ne-a reînvățaț ceea ce înseamnă cu adevărat pictura bisericească. Naturalismul apusean de sorginte clasică, trecut prin filtrul Renașterii, a însuflețit figurile sale sacre, într-o dulce comuniune între clasic și bizantin. Nici până astăzi o asemenea armonie în programul iconografico-iconologic, și nici concepția stilistico-formală a picturii sale religioase, nu au mai fost atinse, susțin organizatorii.
Expoziția reunește, pentru prima dată în prezentare la Alba Iulia, cartoanele monumentale realizate de pictorul Octavian Smigelschi în perioada 1902-1903 pentru Catedrala Mitropolitană din Sibiu și Catedrala unită din Blaj, cât și creații laice, documente originale, fotografii. Cartoanele realizate de pictorul sibian Octavian Smigelschi încântă prin rafinament, prin bogăția compozițională și prin dimensiunile nemaiîntâlnite în pictura românească, constituind un eveniment expozițional inedit pentru public, conform curatorului expoziției, Alexandru Constantin Chituță.