„Atunci când S-a născut Iisus în Betleemul Iudeei, în zilele regelui Irod, iată magii de la Răsărit au venit în Ierusalim, întrebând: Unde este împăratul Iudeilor, Cel ce S-a născut? Căci am văzut la Ră
Proiect de implicare culturală, educațională și socială, la Muzeul ASTRA
În perioada 7-9 noiembrie, Muzeul ASTRA desfășoară ultima etapă a proiectului „Asta știu eu despre satul meu!”. Proiectul s-a desfăşurat în perioada iulie-noiembrie şi a avut scopul de a facilita accesul copiilor proveniți din zone rurale izolate, la mediul cultural. Cele trei localități implicate în proiect au fost Nou Român, Valea Viilor și Copșa Mare, judeţul Sibiu.
În cadrul ultimei etape a proiectului „Asta știu eu despre satul meu!”, copiii vor realiza o expoziție de fotografie, vor alege dintre lucrările și fotografiile lor pe cele mai reprezentative și vor spune o poveste în imagini despre lucrurile valoroase pe care le-au descoperit la ei în sat și despre activitățile la care au participat în cadrul proiectului. Vernisarea expoziției va avea loc concomitent în cele trei localități implicate în proiect: Nou Român, Valea Viilor și Copșa Mare, în data de 9 noiembrie, ora 13:00.
Muzeul ASTRA, instituție ale cărei acțiuni sunt posibile prin finanțarea Consiliului Județean Sibiu, a desfășurat în perioada iulie-noiembrie 2018 proiectul cultural educațional „Asta știu eu despre satul meu!”, cu scopul de a facilita accesul copiilor proveniți din zone rurale izolate, la mediul cultural.
„Proiectul a fost unul de conștientizare, în rândul elevilor, a valorilor culturale locale, și a urmărit formarea de comportamente și atitudini pozitive față de valorile tradiţionale. Sub îndrumarea specialiștilor Muzeului ASTRA, copiii au devenit mici muzeografi: au fotografiat locurile cele mai importante din satul lor, au luat interviuri meșterilor, preotului, primarului, învățătoarei și au identificat resursele locale (culturale și naturale). În cadrul atelierului de storytelling au devenit protagoniști de poveste prin animarea unor diafilme, iar jocul de rol i-a transpus în lumea meșteșugurilor sau ocupațiilor tradiționale, oferindu-le șansa de a înțelege patrimoniul local ca pe o sursă de dezvoltare economică. Toate acestea pentru ca acum, la final de proiect, ei să poată spune cu mândrie: Asta știu eu despre satul meu!”, conform organizatorilor. Proiectul cultural este co-finanțat de către Administrația Fondului Cultural Național cu suma de 61.042 lei.
În perioada 8-10 august, Muzeul ASTRA a desfășurat prima etapă a proiectului „Asta știu eu despre satul meu”, adresat elevilor din trei localități din mediul rural - Nou Român, Copșa Mare și Valea Viilor. Activitățile desfășurate în această etapă i-au determinat pe copii să-și redescopere satul, să observe detaliile arhitecturale și ocupaționale specifice zonei. Timp de câteva ore, echipele din fiecare localitate au luat la picior străzile și ulițele satului, identificând, împreună cu elevii, gospodării tradiționale, clădiri istorice, meșteșuguri și au ascultat poveștile copiilor despre sat și oameni. Vizita a continuat, în următoarea zi, cu un atelier desfășurat în școală. Cu ajutorul materialelor primite (seturi de cercetare individuale și comune) elevii au realizat o „fișă de monument” reprezentând schița unei case tradiționale, pe care au identificat elementele construcției, materialele din care a fost realizată, categoriile de meșteri implicați în construirea acesteia. Elevii au fost, astfel, inițiați în tehnici de repertoriere a elementelor de patrimoniu, tehnici de fotografiere și de realizare a unei fișe de documentare.
În perioada 12-14 septembrie și respectiv 26-28 septembrie, s-a desfășurat cea de a doua etapă a proiectului cultural, în cadrul căreia s-au organizat două ateliere interactive. Atelierul de storytelling a avut ca scop de a transmite către elevi tehnici de realizare a unor texte descriptive, iar prin realizarea unor scenarii de joc să identifice resursele locale (culturale și naturale) în vederea utilizării lor într-un mod creativ și în acord cu cerințele pieței. S-au desfăşurat activități și jocuri menite dezvoltării abilităților de comunicare și relaționare ale elevilor. Aceștia au fost încurajați să-și privească satul prin ochii unui turist și să descrie elementele de patrimoniu într-un mod cât mai atractiv. Dezvoltarea limbajului, expresivitatea discursului, descoperirea unor tehnici de interviu s-au realizat prin animarea unor povestiri în care protagoniști au fost copiii. Finalitatea atelierului de storytelling constă în capacitatea elevilor de a crea o poveste care să însoțească lucrările realizate de ei (planșe de lucru, fotografii, harta comorii). Prin jocul de rol, elevii s-au transpus într-unul din meșteșugurile sau ocupațiile tradiționale, pentru a înțelege patrimoniul local ca pe o sursă de dezvoltare economică, după cum au arătat organizatorii.