Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Transilvania Tema „Imaginea de sine și implicațiile sale sociale și duhovnicești”, dezbătută la Avrig

Tema „Imaginea de sine și implicațiile sale sociale și duhovnicești”, dezbătută la Avrig

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Transilvania
Un articol de: Pr. Dr. Alexandru Dădîrlat - 17 Martie 2018

La sediul Protopopiatului Avrig, a avut loc joi, 15 martie, o întâlnire cu tema „Imaginea de sine și implicațiile sale sociale și duhovnicești”, la care au participat preoţi şi credincioşi. Evenimentul a fost organizat de Protopopiatul Avrig și Departamentul pentru Formare Continuă al Arhiepiscopiei Sibiului, iar medicul psihiatru Andrei Pătrîncă din Sibiu a participat ca invitat.

Medicul Andrei Pătrîncă a subliniat importanța cunoașterii de sine și a modului în care se alcătuieşte imaginea asupra sinelui, încă din primii ani de viață: „«Imaginea de sine» înseamnă să ai acces la propria interioritate, să te vezi, așa cum ești, cu bunele și relele din tine. A vorbi pe marginea acestui subiect este o provocare a con­temporaneității deoarece moș­tenim sechelele comunismului, care a încercat să distrugă în om tot ceea ce este autentic, original. «A fi tu însuți», «a avea voie să fii» este de neacceptat într-un sistem fundamentalist, oricare ar fi el. În comunism, trebuia să fii cum dorește partidul, după chipul și asemănarea închipuite de el. Depășind această perioadă, suntem confruntați cu o altă provocare: ni se trasează drept modele trupuri ideale, ale căror valori supreme sunt estetica, sănătatea și ascunderea semnelor îmbătrânirii. În plus, părinții noștri au fost, cei mai mulți dintre ei, învățați să ne crească după o morală dură, inflexibilă și, nu de puține ori, au proiectat asupra noastră fanteziile lor. S-ar putea spune că nimic nu a facilitat experiența unei imagini de sine potrivite! Cu toate acestea, în viața fiecăruia au existat și persoane și cir­cumstanțe care ne-au făcut să ne simțim prețuiți, iubiți, accep­tați necondiționat”.

În cadrul prezentării, medicul Andrei Pătrîncă a subliniat legătura dintre spiritualitate și valorizarea propriei persoane, în spiritul învățăturii creștine: „În fața acestor provocări, este important să înțelegem că acest concept, înțeles corect, este un factor important în evoluția noastră duhovnicească pe calea mântuirii. Astfel, «a te vedea pe tine», «a te prețui», «a te valoriza» nu sunt acte împotriva credinței, ci, din contră, au un extraordinar potențial spiritual. Cine se vede așa cum este are simțiri cumpătate despre sine, smerenie adevărată, slujire neprefăcută a lui Dumnezeu și a aproapelui, căci, după cuvântul Mântuitorului, însuși imperativul iubirii celorlalți trece prin treapta iubirii de sine: «Iubește-l pe aproapele tău ca pe tine însuți» (Matei 22, 39). Nedumerirea survine atunci când se confundă «iubirea sănătoasă de sine» cu «închinarea la sine» (egolatria), închinare care are drept cauză, contrar aparențelor, chiar necunoașterea, nesiguranța, neiubirea de sine și căutarea dragostei în privirile admirative ale celorlalți, de exemplu narcisismul. Un exemplu de imagine de sine corectă îl regăsim în textul slujbei de înmormântare: «Chipul slavei Tale celei negrăite sunt, deși port rănile pă­catului»”.

După conferinţă, cei prezenți au adresat întrebări, apoi au avut loc discuții pe tema prezentată.