Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Transilvania Troparul Adormirii Maicii Domnului la Filothei sin Agăi Jipei

Troparul Adormirii Maicii Domnului la Filothei sin Agăi Jipei

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Transilvania
Un articol de: Pr. Adrian Dobreanu - 22 August 2018

La fila 37v din Manuscrisul „Psaltichie rumănească” din anul 1713 a lui Filothei sin Agăi Jipei (volumul I. „Catavasier”) se află troparul închinat Adormirii Maicii Domnului (15 august), alcătuit în glasul I de către Filothei Jipa. Cântarea aceasta a circulat și în manuscrisul românesc 4305 BAR, a lui Ioan sin Radului Duma Brașoveanu, la fila 294v.

Textul troparului compus de Filothei este următorul: „întru naștere feciuria ai păzit, întru adormire lumea nu o ai părăsit, Născătoare de Dumnezeu. Te-ai mutat la viață fiind maică vieții și cu rugăciunile tale izbăvești din moarte sufletele noastre”.

Troparul este în notație cucuzeliană, scris pe aproximativ patru rânduri, are o linie melodică simplă, specifică troparelor în tact irmologic, cu mărturii în DI (Sol) și PA (Re); aceste mărturii se scriu la începutul pieselor muzicale sau pe parcurs, pentru a indica glasul ori modul în care se cântă melodia sau pentru a determina sunetul inițial sau final al frazelor muzicale. Astfel, troparul începe și se termină cu aceeași notă, PA (Re).

Neumele, frumos caligrafiate, sunt scrise cu cerneală neagră, iar mărturiile și celelalte semne sunt cu cerneală roșie. Întâlnim semne muzicale care înfru­musețează cântarea și anume „semne afone”, adică „semne mari”, „semne hironomice, mari hipostase” (așa cum le numește Sebastian Barbu Bucur în volumul II. „Anastasimatar”, p. 342-343): kilizma, lighysma, psifiston, paraclitichi, piazma, antichenoma, țachisma și apoderma.