Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Europenii, îndemnaţi să lase maşinile acasă
▲ Mâine se încheie Săptămâna Europeană a Mobilităţii (16-22 septembrie), campanie pentru un transport ecologic ▲ Mâine, timp de o zi, sute de oraşe europene interzic circulaţia automobilelor personale pe cele mai importante artere ▲ Pe lângă promovarea transportului durabil, campania de anul acesta, având ca temă „Îmbunătăţirea climei în oraşe“, îşi propune să sensibilizeze populaţia cu privire la rolul autorităţilor locale în combaterea încălzirii globale ▲
Ziua fără maşini de mâine este evenimentul principal al Săptămânii Mobilităţii, campania anuală a Uniunii Europene menită să încurajeze transportul alternativ, ecologic - mersul cu bicicleta, mersul pe jos sau utilizarea mijloacelor de transport în comun. Pe lângă promovarea transportului durabil, campania de anul acesta, având ca temă „Îmbunătăţirea climei în oraşe“, îşi propune să sensibilizeze populaţia cu privire la rolul autorităţilor locale în combaterea încălzirii globale. Maşinile şi camioanele produc o mare parte din zgomotul, poluarea şi blocajele în trafic care afectează mediul urban, acestea reprezentând şi o sursă importantă de CO2, principalul gaz responsabil de producerea schimbărilor climatice. „Săptămâna Europeană a Mobilităţii reprezintă un exemplu elocvent despre modul în care iniţiativele luate la nivel european pot încuraja şi facilita luarea de măsuri la nivel local. Un nou plan de acţiune privind mobilitatea urbană, pe care intenţionez să îl propun în curând, se înscrie perfect în această logică, oferindu-le autorităţilor municipale un set de instrumente cu utilizare practică, menite să îi sprijine în combaterea schimbărilor climatice şi să confere mobilităţii urbane un caracter mai sustenabil“, a declarat vicepreşedintele Comisiei Europene, Antonio Tajani, responsabil cu transporturile Aflată la a opta ediţie, Săptămâna Europeană a Mobilităţii a câştigat adepţi şi în alte părţi ale lumii, Seul, Rio de Janeiro, Taipei, Montreal, Yokohama şi Quito, numărându-se printre cele 2.102 oraşe participante la ediţia din 2008. În România, 58 de oraşe participă la evenimentele dedicate Săptămânii Mobilităţii Europene. Capitala va marca Ziua europeană fără maşină printr-o defilare a bicicliştilor, organizată de Asociaţia „Bate şaua să priceapă iapa“, pe traseul Piaţa Revoluţiei-Parcul Herăstrău, mâine, 22 septembrie, de la ora 18:00 la 20.00. Asociaţiile „Green Revolution“ şi „Mai MultVerde“ le pun la dispoziţie biciclete tuturor celor care doresc să se alăture acţiunii, bicicletele putând fi închiriate gratuit de la centrele din parcurile Kiseleff şi Regina Maria sau de la Cicloteque. 2009, un an crucial în lupta împotriva schimbărilor climatice Anul 2009 ar trebui să reprezinte un an crucial în lupta împotriva schimbărilor climatice, având în vedere intenţia liderilor mondiali de a ajunge la un consens în ceea ce priveşte un acord complementar Protocolului de la Kyoto, cu ocazia Conferinţei Naţiunilor Unite privind Schimbările Climatice (COP15) ce va avea loc la Copenhaga în decembrie. Ţinând seama de faptul că, în prezent, peste 70% din populaţia Europei locuieşte în mediul urban, autorităţile locale dispun de un potenţial semnificativ de atenuare a schimbărilor climatice, prin elaborarea unor politici de interes public, coerente cu obiectivele globale, şi prin mobilizarea cetăţenilor să îşi reducă amprenta personală de carbon. Săptămâna Mobilităţii vizează sensibilizarea publicului cu privire la faptul că, în timp ce transporturile reprezintă aproximativ o treime din consumul energetic total şi peste o cincime din emisiile de gaze cu efect de seră, modalităţile alternative de transport pot modifica semnificativ aceste cifre. Bucureşti, cea mai poluată capitală europeană Agenţia Municipală pentru Eficientizare şi Reglementare a Energiei în Bucureşti a făcut un anunţ potrivit căruia Bucureştiul este cea mai poluată capitală europeană, potrivit Radio România. Tudor Popescu, directorul agenţiei, a susţinut că principala cauză este viteza mică de deplasare a automobilelor în trafic, responsabilă pentru circa 70% din impurităţile din aer. Reprezentanţii Agenţiei Municipale pentru Eficientizare şi Reglementare a Energiei în Bucureşti au mai arătat că, între orele 7:00-20:00, viteza în trafic în Capitală este, adesea, până la sub 10 km/ oră. Tudor Popescu a explicat că Bucureştiul nu are un proiect la nivelul infrastructurii care să aibă legătură cu protectţia mediului şi a atras atenţia că oamenii din business ar trebui să se implice mai mult în proiecte de mediu. Pe următoarele locuri în clasamentul factorilor care poluează Capitala se regăsesc centralele electrotermice, industria, şantierele de construcţie şi unele instalaţii de încălzire a locuinţelor.