Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Irakul datorează României un miliard de dolari
▲ „Datoria istorică pe care Irakul o are faţă de România nu a fost uitată şi face în mod concret obiectul unei discuţii economice mai elaborate, în proiectul de acord de cooperare economică, ştiinţifică şi tehnică pe care l-am trimis deja autorităţilor irakiene“, a declarat ministrul de Externe, Cristian Diaconescu ▲ Datoria Irakului faţă de România se ridică la aproape un miliard de dolari ▲
România va reglementa datoria istorică pe care Irakul o are faţă de România printr-un acord de cooperare economică, ştiinţifică şi tehnică, autorităţile de la Bucureşti având în vedere, de altfel, refacerea întregului cadru juridic, a anunţat ministrul Cristian Diaconescu. Ministrul de Externe a fost invitat la o întâlnire cu membrii Comisiei de politică externă a Camerei Deputaţilor pentru a discuta, printre altele, despre cadrul juridic referitor la trupele române din Irak. „Anul 2009 se consideră a fi, din punctul de vedere al situaţiei de securitate din Irak, unul în care s-au înregistrat progrese notabile, alegerile desfăşurându-se fără incidente majore“, a spus ministrul. Întrebat de Comisie care este situaţia datoriei pe care Irakul o are faţă de România, Diaconescu a spus că acest aspect nu a fost scăpat din vedere. „Datoria istorică pe care Irakul o are faţă de România nu a fost uitată şi face în mod concret obiectul unei discuţii economice mai elaborate, în proiectul de acord de cooperare economică, ştiinţifică şi tehnică pe care l-am trimis deja autorităţilor irakiene. De altfel, dorim să refacem întregul cadru juridic cu Irakul, în calitate de partener important al României în Orientul Mijlociu“, a atras atenţia şeful diplomaţiei române. Trecând dincolo de problema datoriei, Diaconescu a subliniat importanţa Irakului ca partener comercial. „Există oportunităţi pentru operatorii români şi există posibilitatea realizării unor exporturi de echipamente, componente şi piese de schimb pentru petrochimie, reţele şi centrale electrice, participarea la reconversia producţiei militare sau, evident, în domeniul aprovizionării cu ţiţei“, a enumerat oficialul român. Datorie de un miliard de dolari Totuşi, şeful diplomaţiei române a atras atenţia că MAE nu poate decât să deschidă anumite porţi, urmând ca instituţiile abilitate să dezvolte relaţii economice stabile. „Noi, Ministerul de Externe, deschidem poarta din punct de vedere politico-diplomatic. Există capacitate, dorinţă din partea instituţiilor româneşti ca pe această poartă să extindă o cooperare economică de perspectivă, pe baze economice stabile; atunci este în regulă. Dacă această viziune nu este imaginată şi nu există capacitate din acest punct de vedere, atunci noi nu o putem înlocui. Obligaţia oricărei instituţii politico-diplomatice este să asigure baza stabilă a unor relaţii economice de durată şi performante, dar evident că avem nevoie de sprijinul instituţiilor direct abilitate din acest punct de vedere“, a avertizat Diaconescu. Datoria Irakului faţă de România se ridică la aproape un miliard de dolari. Potrivit unei hotărâri a Guvernului din decembrie 2008, circa 947,77 milioane de dolari SUA din sumele provenite din datoria Republicii Irak faţă de Romania, rezultate din perioada dinainte de 1989, vor fi virate la Fondul Proprietatea. Datoria Irakului faţă de statul român urma să fie achitată eşalonat începând cu 1 ianuarie 2009 până la 31 martie 2028, conform unui acord încheiat între Guvernul României şi Irak la 18 august 2005. Infrastructura rutieră va beneficia de şase miliarde de lei Infrastructura rutieră va beneficia de şase miliarde de lei de la bugetul de stat, în 2009, pentru modernizarea drumurilor naţionale, construcţii drumuri noi, autostrăzi şi drumuri expres, iar pentru infrastructura feroviară se vor aloca 1,2 miliarde de lei, au declarat pentru NewsIn surse din MTI. De la bugetul de stat pe 2009 se vor aloca pentru infastructura rutieră suma de şase miliarde de lei, din care 2,6 miliarde de lei pentru modernizarea drumurilor naţionale, 3,36 miliarde de lei pentru construcţii drumuri noi, autostrăzi şi drumuri expres, iar 520 de milioane de lei pentru reparaţii drumuri. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) va primi de la bugetul de stat, eşalonat, în 2009, aproximativ 10,6 miliarde de lei, mai mult decât în 2008, când au fost alocate 9,8 miliarde de lei, şi cu 24,7% mai mult faţă de 2007. Infrastructura feroviară va avea 1,2 miliarde de lei pentru modernizare şi dezvoltare, respectiv pentru reparaţii - 81 de milioane de lei. CFR Călători vor beneficia de la bugetul de stat pentru modernizare material rulant circa 600 de milioane de lei, iar altă sumă de aproximativ un miliard de lei subvenţii CFR. Astfel, 10% din buget se va duce pe consum, respectiv subvenţii pentru transport călători şi categoriile sociale. Pentru domeniul aerian se vor aloca 150 de milioane de lei, ce implică modernizarea pistelor, şi pentru cel naval revin 270 de milioane de lei. Totodată, Metrorex va beneficia de 560 de milioane de lei în 2009 de la bugetul de stat, mai puţin cu aproximativ 10% faţă de 2008, când a primit 615,7 milioane de lei. De asemenea, 340 de milioane de lei din suma bugetului de stat vor fi alocate pentru diverse, ceea ce reprezintă plata funcţionarilor aparatului central al MTI, perfecţionare şi pregătire profesională.