Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Noi norme pentru comercializarea produselor în pieţe
▲ Micii producători care îşi vând produsele în pieţe trebuie să îndeplinească, începând cu 1 februarie 2009, mai multe condiţii, printre care plata unei taxe, în funcţie de produsul comercializat, care poate fi de 10 lei pentru laptele crud sau ouă şi de 300 de lei pentru produsele procesate din lapte sau carne ▲ De asemenea, aceştia trebuie să se înregistreze mai întâi la Autoritatea Sanitar-Veterinară de care aparţin, să-şi eticheteze produsele şi să poarte şorţ curat la comercializare ▲ În România există, la ora actuală, aproximativ 350.000 de mici producători particulari care fac vânzări directe ▲
Brânza, telemeaua sau caşul făcut de micii producători în gospodăriile proprii vor putea fi comercializate în pieţe în 2009 numai dacă producătorii îşi vor înregistra activitatea la Direcţiile Veterinare şi dacă respectă normele de igienă. O altă condiţie este ca aceştia să ofere informaţii privind originea produsului pentru întreaga cantitate scoasă la vânzare. „Micii producătorii îşi vor putea vinde produsele direct pe piaţă numai dacă îşi vor înregistra activitatea la Direcţiile Veterinare şi vor respecta normele minime de igienă şi de trasabilitate, cuprinse în noul Ordin 111“, a declarat preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), Radu Roatiş. Întreaga cantitate de produse scoasă la vânzare trebuie să aibă o etichetă, chiar şi scrisă de mână, cu informaţii referitoare la numele producătorului, localitatea de producţie, denumirea produsului şi data obţinerii, pentru a se cunoaşte trasabilitatea produsului. „Produsele scoase la vânzare trebuie să conţină un minim de informaţii referitoare la numele producătorului, localitatea, denumirea produsului şi data obţinerii, dar şi informaţii care fac referire la cantitatea propusă spre vânzare, în vederea respectării trasabilităţii şi protejării consumatorului şi sănătăţii publice“, a precizat Roatiş. Practic, producătorii nu sunt nevoiţi să ambaleze sau să eticheteze fiecare bucată de brânză, ci doar să le prezinte corect spre vânzare cu informaţiile menţionate. În luna ianuarie inspectorii vor derula o campanie de informare cu ceea ce prevede legislaţia, urmând ca, din februarie, aceştia să aplice şi amenzi celor care nu se conformează şi nu vor respecta prevederile legale. Pieţarii trebuie să plătească taxe de la 10 la 300 de lei Potrivit ordinului ANSVSA, micii producători (fermieri, crescători de animale etc.) pot să îşi vândă produsele obţinute de la animale numai dacă se înregistrează la Direcţia Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor judeţeană, respectiv a Municipiului Bucureşti, în vederea obţinerii Documentului de înregistrare sanitar-veterinară. Pentru obţinerea acestui document, micii producători trebuie să depună o cerere-tip la Direcţia Veterinară judeţeană, respectiv a Municipiului Bucureşti, şi să achite o taxă în valoare de 10 lei pentru produsele primare (lapte crud, ouă, miere, peşte) şi, respectiv, de 300 de lei pentru produsele procesate (produse lactate, produse din carne). De asemenea, produsele de origine animală obţinute, care sunt destinate vânzării, trebuie să provină de la animale sănătoase, care au efectuate toate acţiunile sanitar-veterinare obligatorii, să nu fie falsificate şi să prezinte caracteristicile organoleptice (culoare, miros, gust şi consistenţă) specifice produsului, să fie transportate, păstrate şi prezentate spre vânzare în ambalaje curate, neruginibile şi uşor de spălat şi dezinfectat, precum şi să ofere informaţii consumatorului privind numele producătorului, denumirea produsului, data obţinerii. Obligatoriu şorţ şi bonete curate În ceea ce priveşte spaţiile de vânzare, acestea trebuie să fie înregistrate sanitar-veterinar, să existe dotări pentru asigurarea condiţiilor minime de igienă, în funcţie de sortimentul expus spre vânzare, iar persoanele care vând produsele trebuie să respecte regulile generale de igienă personală (să poarte halate, şorţuri, bonete curate). Vânzarea produselor obţinute în vederea comercializării se va face numai în baza Documentului de înregistrare sanitar-veterinară eliberat de Direcţia Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor judeţeană, respectiv a Municipiului Bucureşti, a actului de identitate al producătorului sau a actelor de identitate ale membrilor familiei acestuia, a documentului din care să rezulte starea de sănătate a persoanelor care vând produsele, a documentului de sănătate a animalelor de la care au fost obţinute produsele, completat şi vizat de medicul veterinar de liberă practică, precum şi a certificatului de producător, eliberat de primărie. Conform estimărilor, în România există, la ora actuală, aproximativ 350.000 de mici producători particulari care fac vânzări directe, având în vedere cele aproximativ 3,5 milioane de gospodării ale populaţiei.