Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Peste un milion de români au schimbat furnizorul de energie

Peste un milion de români au schimbat furnizorul de energie

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Cristina Zamfirescu - 25 Iulie 2018

Numărul consumatorilor casnici de electricitate care părăsesc piaţa reglementată şi încheie contracte noi, pe piaţa liberă, a crescut de zece ori în ultimul an şi jumătate, ajungând la aproape 1,2 milioane, potrivit datelor furnizate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE). De la 1 ianuarie 2018, piaţa de energie electrică este complet liberalizată, iar consumatorii au dreptul să aleagă cea mai avantajoasă ofertă de furnizare a energiei de pe piaţă.

Dacă la finele anului 2016 numărul consumatorilor casnici în regim concurenţial era de 128.692, un an mai târziu, la sfârşitul lui 2017, acesta ajungea la 901.854.

Mai mult, în primele trei luni din 2018, adică în primele trei luni de piaţă complet liberă, trendul a continuat, iar numărul casnicilor care au renunţat la furnizorii tradiţionali a ajuns la 1.189.528, arată datele publicate de ANRE la solicitarea Agerpres.

În total, în România există 8.869.569 de consumatori de energie, din care 8,5 milioane de casnici şi 342.727 de noncasnici (industriali), iar, 17% din numărul total de consumatori au încheiate contracte pe piaţa liberă (casnici şi noncasnici), faţă de doar 3% la finele anului 2016.

Preţul este primul criteriu care îl face pe consumator să apeleze la piaţa liberă. Pe site-ul ANRE, unde există un comparator de preţuri, există cel puţin 20 de oferte de livrare a electricităţii la tarife mai mici decât cele ale furnizorului tradiţional (numit furnizor de ultimă instanţă - FUI). Spre exemplu, un client din Bucureşti găseşte în piaţa liberă electricitate mai ieftină şi cu 13% faţă de preţul FUI.

Consumatorii trebuie totuşi să ştie că acesta este doar preţul energiei, nu al facturii finale, în care intră şi alte costuri care nu pot fi eliminate şi care nu ţin de decizia furnizorului, precum contribuţia de cogenerare, certificatele verzi, acciza şi TVA.

Mai exact, în factura finală plătită de consumatorii casnici, în medie pe ţară, 45,2% reprezintă achiziţia de energie electrică, 29,8% este tariful de distribuţie, 5,9% cel de transport, 8,1% reprezintă costurile de furnizare, 8,6% - cele cu certificatele verzi, 2,2% - contribuţia pentru cogenerare şi 0,1% - acciza.

Potrivit reprezentanţilor ANRE, din punctul de vedere al consumatorului casnic, piaţa liberalizată are avantajul dat de mediul concurenţial care duce la preţuri şi servicii avantajoase.
„Dreptul de a-şi alege furnizorul şi de a încheia contracte de furnizare în condiţii de concurenţă cu acesta este unul din principalele avantaje pe care liberalizarea competiţiei îl aduce consumatorilor”, spun experţii ANRE, conform Agerpres.

În prezent, toţi consumatorii casnici au dreptul să încheie contracte cu oricare din furnizorii de energie electrică activi în piaţă.

În ceea ce priveşte riscurile, acestea ar fi cele generate de fluctuaţia preţurilor şi de caracterul aleatoriu al evoluţiilor pe piaţă. Pentru a preîntâmpina, pe cât posibil, astfel de situaţii, consumatorul trebuie să analizeze cu atenţie oferta furnizorului concurenţial şi toate clauzele contractului de furnizare, astfel încât să se asigure că vor avea condiţii avantajoase pe întreaga perioadă a contractului.

Foarte important este că, atunci când un client nu mai este mulţumit de furnizorul pe care l-a ales, el poate căuta o ofertă mai avantajoasă în altă parte şi poate oricând schimba gratuit furnizorul cu altul nou, care oferă servicii şi preţuri mai bune.

Furnizorii nu au voie să refuze un client, ci sunt obligaţi să transmită, la orice solicitare scrisă, în termen de 15 zile lucrătoare, o ofertă care să conţină preţul de furnizare, condiţiile şi termenele de plată şi data-limită de încheiere a contractului de furnizare.

Specialiştii ANRE ne recomandă să facem o analiză comparativă a informaţiilor din oferte, în special a celor legate de preţ, durată, modalităţi de transmitere a facturii şi de plată, condiţii de încetare a contractului, clauze penalizatoare.