Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Românii „vânează” promoțiile și preferă magazinele de discount
Cheltuielile gospodăriilor pentru bunuri de larg consum au fost mai mari cu aproape 14% în 2023, fiind achiziționat însă aproape același volum de bunuri (+2,3%) faţă de anul anterior, arată un studiu privind comportamentul de cumpărare în România. Analiza mai concluzionează că românii au migrat anul trecut către produse din segmente inferioare de preţ și că ponderea produselor „la promoție” a ajuns la peste 20% din totalul achizițiilor.
Produsele de larg consum, în termeni de specialitate FMCG (Fast Moving Consumer Goods), sunt produse non-durabile pe care le folosim zi de zi precum: alimentele, articolele de curățenie, detergenții, jucăriile, băuturile răcoritoare, hârtia igienică, cosmeticele, produsele de îngrijire etc.
Potrivit studiului Consumer Panel Services GfK, care face anual o analiză a acestei piețe în România, inflația a afectat peste 95% din produsele relevante pentru consumul casnic. Iar din cauza inflației, în anul 2023, fenomenul de downtrading - adică de migrare a cumpărătorilor către produsele din segmente inferioare de preţ - a continuat să ia amploare. „Printre categoriile cel mai afectate de «down trade» se numără îndulcitorii, bazele pentru mâncăruri, brânza tofu sau untul”, a afirmat Diana Scăunaşu, reprezentant al GfK România, potrivit Agerpres.
De asemenea, anul trecut s-a remarcat o creştere semnificativă a promoţiilor în coşul de cumpărături al românilor, arată analiza, care au ajuns la o pondere valorică de peste 20% în totalul achiziţiilor.
„În 2023, gospodăriile din România au avut un comportament de cumpărare mai calculat: au făcut achiziţii mai dese, dar în mare parte coşurile de cumpărături au fost mai mici (ca număr de produse sau volum). Activităţile promoţionale par să fi revenit în atenţie: a crescut considerabil cota promoţiilor în valoarea totală a achiziţiilor FMCG”, a subliniat Diana Scăunaşu.
Studiul mai arată că magazinele de tip discount (cum sunt Lidl, Penny sau Supeco) au avut vânzări cu peste 19% mai mari în 2023, în timp ce hypermarketurile şi supermarketurile au vândut cu circa 10% mai mult faţă de 2022. Mai mult, discounterii au devenit prima opţiune a românilor pentru cumpărăturile de zi cu zi, devansând supermarketurile. „Este primul an în care se întâmplă această rocadă şi ne aşteptăm că discounterii să continue dezvoltarea peste ritmul pieţei”, a explicat Diana Scăunaşu, care a remarcat și creșterea preferinței pentru magazinele online şi cele de proximitate.
Conform ultimelor date publicate de Institutul Naţional de Statistică, rata anuală a inflaţiei a urcat în ianuarie 2024 la 7,41% (de la 6,61% în decembrie), în condiţiile în care mărfurile alimentare s-au scumpit cu 5,64%, iar cele nealimentare cu 7,36%. Cel mai mult s-au scumpit detergenții (+22,60%, față de ianuarie 2023), articolele de curățenie (+16,15%), peştele proaspăt (+14,25%). (C. Z.)