Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Taxa auto din România nemulţumeşte din nou autorităţile europene
▲ Taxa auto din România atrage din nou nemulţumirile autorităţilor europene, existând riscul de a fi declarată din nou procedura de infringement ▲ CE consideră că obligaţia plăţii taxei de poluare auto este suspendată pentru automobilele Euro 4, care au o capacitate cilindrică de cel mult 2.000 cmc şi care se află la prima înregistrare ▲
Comisia Europeană va iniţia o nouă procedură de încălcare a prevederilor Tratatului privind instituirea Comunităţii Europene (infringement) în cazul României, cu privire la taxa de poluare auto. Potrivit unor surse europene, Executivul comunitar ar urma să trimită în acest sens o scrisoare de notificare oficială autorităţilor române, aceasta fiind prima etapă a procedurii de infringement. CE consideră că, în conformitate cu legislaţia română modificată, obligaţia plăţii taxei de poluare auto este suspendată pentru automobilele Euro 4, care au o capacitate cilindrică de cel mult 2.000 de cmc şi care se află la prima înregistrare în UE în perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009. În plus, pentru automobilele pentru care încă se plăteşte taxă auto, nivelul acesteia a fost dublat. Aceste două măsuri ar reprezenta, în opinia Comisiei Europene, discriminări în defavoarea automobilelor second-hand din alte state membre şi ar proteja industria autohtonă de automobile, ceea ce contravine prevederilor Tratatului. Deşi criteriile ce ţin de tipul categoriei EURO şi de capacitatea cilindrică, care evidenţiază sistemul român al taxei de poluare aşa cum a fost modificat de ordonanţele de urgenţă din 2008 şi 2009, pot fi considerate obiective, totuşi condiţia primei înregistrări într-o anumită perioadă de timp nu se referă la caracteristicile obiective inerente ale produsului - este de părere Comisia Europeană. Mai mult, se poate ajunge la discriminarea automobilelor second-hand care provin din alte state membre. Ca urmare a aplicării acestei cereri arbitrare a primei înregistrări, toate automobilele noi, care ajung deodată pe piaţa românească a automobilelor second-hand, circulă scutite de plata taxei. Totuşi, automobile identice, care vor fi înregistrate în România în acea perioadă nu pentru prima dată şi care sunt în concurenţă directă cu produsele autohtone, vor fi obiectul unei poveri fiscale substanţiale. Taxa auto ar putea fi înlocuită cu un impozit anual La 1 aprilie 2009, Ministerul Mediului a anunţat că are în vedere renunţarea la actuala taxă de poluare auto şi înlocuirea acesteia, începând cu 1 ianuarie 2010, cu un impozit anual, în funcţie de gradul de poluare a autovehiculului. „La ora actuală, suntem în faza de traducere a legislaţiei germane pe acest domeniu şi suntem în discuţii referitoare la cuantificarea valorii gramului de dioxid de carbon care este emis peste nivelul de bază“, a spus ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi. El a adăugat că printre variantele luate în calcul pentru nivelul de bază sunt cele legate de stabilirea punctului zero la 150 de grame de bioxid de carbon (CO2) sau 176 de grame CO2. În general, procedura de infringement are trei faze. Prima fază este scrisoarea de notificare oficială. După o lună se declanşează a doua fază, respectiv avizul motivat, şi alte două luni sunt puse la dispoziţie pentru respectarea condiţiilor prevăzute de aviz. Dacă nici în răgazul de timp din această etapă statul membru nu oferă un răspuns sau acesta nu este satisfăcător, se trece la ultimul pas - trimiterea cazului la Curtea Europeană de Justiţie.