România, ca de altfel toată Uniunea Europeană, va trece în acest weekend, în noaptea dintre 29 și 30 martie, la ora de vară, cu scopul utilizării mai eficiente a luminii naturale. Duminică ceasurile vor fi date
Un român din doi se limitează la cheltuielile strict necesare
Inflaţia ridicată i-a determinat pe români să prioritizeze cheltuielile avantajând acoperirea nevoilor de bază, iar 46% declară că achiziţiile lor actuale sunt cele strict necesare. În ultima lună, românii au cheltuit cel mai mult pe produse alimentare, utilităţi, produse de igienă personală sau pentru îngrijirea casei şi medicamente sau suplimente.
În proporţie de 46%, românii consideră că ceea ce cumpără în prezent este strictul necesar pentru a-şi asigura supravieţuirea, arată un studiu Reveal Marketing Research. Comparativ cu datele din 2022, cheltuielile realizate au crescut la produsele alimentare cu 17%, la utilităţi cu 16%, produse de igienă corporală (+11%), produse pentru curăţenie (+8%), medicamente şi suplimente (+12%). În schimb, românii au cheltuit mai puţin faţă de acum 3 ani pe cosmetice şi parfumuri (-3%), hobby-uri (-3%) şi accesorii precum ceasuri şi bijuterii (-2%), reflectând o tendinţă de prioritizare a cheltuielilor esenţiale în contextul economic actual.
Conform studiului, jumătate dintre români (50%) au sentimente predominant pozitive în această perioadă. Dintre aceştia, 27% se declară optimişti, iar 23% spun că se simt relaxaţi şi privesc cu calm ceea ce se întâmplă în jur, ambele atitudini fiind mai întâlnite în rândul seniorilor (+60 ani), în proporţie de 35%, respectiv 32%. Pe de altă parte, 32% dintre români recunosc că se enervează uşor, un fenomen accentuat în special în rândul persoanelor din generaţia Y (29-44 ani) - 38%, iar 18% se simt mai degrabă plictisiţi sau obosiţi în viaţa de zi cu zi.
Pe de altă parte, românii găsesc motive de satisfacție pe plan social: 92% declară că sunt mulţumiţi de relaţiile cu familia şi prietenii, 79% de nivelul lor de dezvoltare personală şi 76% de relaţiile sentimentale. Scoruri de satisfacţie mai scăzute se înregistrează față de carieră și locul de muncă (65%), în privința situaţiei financiare personale (59%) şi în domeniul socio-politic (situaţia economică a României - 25% şi situaţia politică - 24%), arată studiul.
Comparativ cu 2022, mulţumirea față de relaţiile cu familia şi prietenii a crescut ușor (+3%), însă satisfacţia faţă de carieră a scăzut cu 7%, iar percepţia asupra situaţiei financiare s-a deteriorat cu 4%. Aceste tendinţe reflectă provocările actuale cu care se confruntă societatea şi subliniază importanţa măsurilor menite să îmbunătăţească echilibrul dintre viaţa personală şi profesională.
În ceea ce priveşte mândria naţională, aproximativ jumătate dintre români (51%) se simt mândri că sunt români, însă procentul este semnificativ mai scăzut în rândul tinerilor: doar 35% dintre cei din generația Z (18-28 ani) şi 42% dintre cei din generaţia Y (29-44 ani) împărtăşesc acest sentiment. (C. Z.)