Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Analiză Afaceri sigure pe timp de criză

Afaceri sigure pe timp de criză

Un articol de: Silviu Dascălu - 30 Aprilie 2009

Mediul de afaceri din România recomandă celor care vor să îşi deschidă o afacere în această perioadă să se orienteze spre trei domenii, respectiv agricultură ecologică, piaţa serviciilor sau sectorul IT. Reprezentanţii oamenilor de afaceri mai recomandă deschiderea de magazine online, unde costurile sunt foarte mici, sau deschiderea de magazine mici în care să fie comercializate produse diverse la preţuri avantajoase.

Oamenii de afaceri din România sunt de părere că şi pe timp de criză pot fi deschise noi afaceri profitabile, chiar dacă în general firmele fac disponibilizări de personal, iar puterea de cumpărare a românilor scade simţitor. Dacă cineva deţine bani şi intenţionează să îşi deschidă o afacere în acest moment, reprezentanţii organizaţiilor patronale din România sunt de părere că domeniile în care pot fi deschise afaceri rentabile în această perioadă sunt cele care ţin de sectorul ecologic, de IT şi de servicii.

Tendinţa generală de orientare spre produse ecologice va face ca afacerile din acest domeniu să fie în continuare profitabile. De asemenea, revoluţia tehnologică de pe plan mondial împinge românii să cumpere mereu produse electronice şi sisteme de calcul sau gadgeturi, chiar dacă sunt nevoiţi să facă eforturi financiare considerabile pentru acest lucru. În plus, piaţa serviciilor va fi tot timpul una profitabilă, deoarece necesităţile de zi cu zi obligă oamenii să apeleze la firmele de curăţenie, curierat, modernizări sau reamenajări ale locuinţelor.

„Pentru activităţi din domeniul ecologic există foarte multe facilităţi“

Preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), Ovidiu Nicolescu, le recomandă celor care vor să-şi deschidă o afacere să se orienteze către producţia de alimente ecologice, biocombustibil sau energie neconvenţională.

„Acest tip de activităţi au cu siguranţă un viitor sigur. Trebuie avut în vedere mai ales faptul că pentru activităţi din domeniul ecologic există foarte multe facilităţi, cum ar fi programele europene care se vor dezvolta în această direcţie. În plus, tendinţa generală a omenirii este de a se îndrepta spre produse ecologice sau energie neconvenţională pentru reducerea poluării la nivel mondial“, a precizat Ovidiu Nicolescu.

La rândul său, directorul general al Confederaţiei Patronale a Industriei Serviciilor din România, Adrian Izvoranu, susţine că valorificarea deşeurilor ar fi una din cele mai avantajoase afaceri din această perioadă, mai ales că piaţa nu este încă acoperită suficient.

„Ecologia este şi va fi cel puţin 20 de ani de aici încolo preocuparea numărul unu la nivel mondial. De aceea, o afacere de valorificare a deşeurilor este, chiar şi în aceste momente dificile, o oportunitate. Nu trebuie să unităm că 75% din resursele de care are nevoie industria nu se găsesc în pământ, ci la suprafaţa lui, sub formă de deşeuri“, a afirmat reprezentantul CPISC.

Procesarea produselor primare în România aduce profit

Reprezentanţii patronatelor din România mai susţin că nu ar trebui evitat exportul de produse primare şi de materii prime, ci a produsului finit. Acest lucru presupune profituri mult mai bune, dar şi mai multe locuri de muncă prin înfiinţarea fabricilor care să proceseze produsele, mai ales dacă sunt aplicate tehnologii moderne care să reducă consumul de energie şi să eficientizeze producţia.

Preşedintele CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu, recomandă în acest sens înfiinţarea de fabrici de procesare a produselor naturale alimentare.

„Putem să luăm de exemplu fragii care sunt exportaţi în Europa cu preţuri de undeva de la 3 euro pe kilogram. Dacă am face fabrici care să proceseze aceste produse, am putea ajunge la produse care să valoreze 100 de euro kilogramul. La fel şi la alte fructe se poate face la fel. Mai ales că pădurile din România sunt pline de fructe ecologice din care se pot scoate bani buni, a explicat Izvoranu.

În plus, acesta a mai indicat şi noi direcţii spre care România ar putea să se orienteze în această perioadă, din care se pot obţine profituri frumoase, cum ar fi cercetarea în agricultură sau domeniul IT, care rămâne în continuare o piaţă vastă din care se pot obţine profituri considerabile.

„Informatica rămâne un domeniu de viitor, iar o investiţie care să aibă valenţe în noile tehnologii, optică fină, mecanică fină sau servicii ce ţin de IT este favorabilă pentru a prospera în actualul context economic“, consideră Nicolescu.

Firmele de consultanţă, o afacere bună a momentului

O altă direcţie bună în care se pot orienta investitorii din România ar fi în această perioadă firmele de consultanţă. Aceasta, deoarece România are de primit de la Uniunea Europeană sume importante de bani, care nu se acordă atât de simplu. Pentru ca un proiect să fie finanţat, este nevoie de specialişti care să îl întocmească, care pot fi găsiţi la firmele de consultanţă. Doar prin Fondul European de Dezvoltare Regională, România are alocate 360 de milioane de euro, care ajută direct investiţiile în întreprinderi, telecomunicaţii, mediu, energie şi transporturi, precum şi activităţilor destinate să sprijine dezvoltarea regională şi locală.

De asemenea, întrucât valoarea restanţelor pe care le au românii la bănci a crescut considerabil în ultima perioadă, o firmă de recuperare a creanţelor este o afacere care se anunţă profitabilă, chiar dacă pentru a deschide o firmă în acest sector este nevoie de cunoştinţe juridice şi economice, pe lângă bătăile de cap obişnuite pentru deschiderea unei firme.

Magazinele online, afaceri bune cu bani puţini

Specialiştii în domeniu mai recomandă în această perioadă extinderea la maximum a afacerilor ce ţin de domeniul internetului.

Magazinele online sunt o variantă bună în ceea ce priveşte lupta împotriva crizei. Avantajele sunt multe. Investiţia în platforma online este minimă, anumite portaluri punând la dispoziţie spaţii gratuite pe care să se facă o pagină de internet (platformele de tip blog) şi nu sunt necesare, cel puţin la început, stocuri prea mari de marfă. Cheltuielile de operare sunt mici, nu e nevoie de un sediu pretenţios sau de mulţi angajaţi. Aici poate lucra şi o singură persoană, care face aprovizionarea de la depozite şi apoi să răspundă comenzilor de pe internet şi să trimită coletele prin intermediul firmelor de curierat, sau a maşinilor proprii. În plus, marketingul şi publicitatea se fac online, cunoscut fiind faptul că o astfel de publicitate este destul de eficientă.

Tot online se poate oferi şi consultanţă.

Magazinul de la bloc redevine o afacere profitabilă

În perioadele de criză, românii se orientează în general pe produse mai ieftine, evitând să meargă în supermarketuri, unde tentaţia de a cumpăra produse care se dovedesc ulterior inutile este mare. De aceea mulţi preferă să cumpere strictul necesar de la magazinele mici de cartier. Aici poate fi găsit strictul necesar fără prea multă bătaie de cap, plus că se economiseşte timp, pentru că nu mai e nevoie să alergi printre toate rafturile supermarketurilor. În plus, chiriile spaţiilor au devenit mult mai accesibile în această perioadă, astfel că spaţii comerciale pot fi închiriate la sume rezonabile.

„În perioade de criză, oamenii pot renunţa la multe, însă ultimele cheltuieli reduse vor fi cele pentru alimente. Şi, chiar şi atunci, vor tăia de pe listă produsele scumpe sau mai puţin importante, cum ar fi carnea şi dulciurile, dar nu şi cartofii, varza sau morcovii. De aceea, eu cred că o investiţie în legumicultură în această perioadă poate fi o idee bună. Produsele de bază vor continua să se afle pe masa românilor indiferent de cât de afectaţi sunt din punct de vedere financiar“, spune Daniel Botănoiu, reprezentantul Asociaţiei Generale a Producătorilor Agricoli din România. Astfel, o altă idee de succes în criză ar fi afacerile în domeniul agricol. Terenul se poate arenda sau cumpăra. În funcţie de capital, se poate investi în culturi de câmp, cu sau fără sisteme de irigaţii, în solarii sau în sere.

De asemenea, având în vedere criza locurilor din grădiniţele de stat, o afacere profitabilă ar fi şi în domeniul învăţământului. În ultima perioadă, tot mai mulţi români apelează la grădiniţele private unde educatorii sunt mult mai atenţi cu copiii. Însă, chiar şi aici locurile sunt limitate şi deschiderea de noi centre ar fi mai mult decât binevenită.