Ziua de 10 ianuarie 2024 a fost termenul-limită de trimitere a scrisorilor sau a mesajelor de răspuns la concursul nostru tradiţional de la final de an. Şi anul acesta am primit scrisori din toate regiunile ţării,
Cele mai vechi ambarcaţiuni
Dacă în zilele noastre cele mai mari şi mai scumpe ambarcaţiuni maritime sunt portavioanele - adevărate oraşe plutitoare, cu mii de oameni care lucrează la bordul lor -, cele mai vechi obiecte plutitoare pe ape folosite de oameni au fost trunchiurile de copac scobite. Din aceste canoe primitive au fost găsite rămăşite datate dinaintea anului 6000 î.Hr. Aceste ambarcaţiuni erau teribil de instabile şi de neîncăpătoare, aşa că oamenii au descoperit că, legând mai multe trunchiuri de copac unul de altul, pot face o ambarcaţiune mai stabilă - pluta -, cu care mai mulţi oameni cu bagaje pot traversa cursurile de apă.
Evoluţia a urmat firesc, crescând nevoile de transport pe măsura dezvoltării comunităţilor umane. Deja în vremea faraonilor existau pe Nil adevărate flote de ambarcaţiuni făcute din papirus, găsindu-se desene ale acestora pe pereţii mormintelor faraonice datând din secolul IV î.Hr.
În jurul anului 600 î.Hr., egiptenii îi plăteau pentru explorarea Africii de Vest pe fenicieni, care aveau o adevărată cultură maritimă, desfăşurată de-a lungul Mării Mediterane. Fenicia avea vase bune, iar fenicienii erau marinari pricepuţi, călătorind spre Britannia, unde făceau schimb de mărfuri, având de oferit lemn de cedru, stofe fine şi produse de olărit, obiecte din fildeş şi metal.