Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia de Duminică Bogăţia vieţii în Dumnezeu şi sărăcia autosuficienţei

Bogăţia vieţii în Dumnezeu şi sărăcia autosuficienţei

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Evanghelia de Duminică
Un articol de: Constantin Pătuleanu - 19 Noiembrie 2014

Duminica a 26-a după Rusalii (Pilda bogatului căruia i-a rodit ţarina) Luca 12, 16-21

Zis-a Domnul pilda aceasta: Unui om bogat i-a rodit din belşug ţarina. Şi el cugeta în sine, zicând: Ce voi face, că n-am unde să adun roadele mele? Şi a zis: Aceasta voi face: Voi strica hambarele mele şi mai mari le voi zidi şi voi strânge acolo toate roadele mele şi bunătăţile mele; şi voi zice sufletului meu: Suflete, ai multe bunătăţi strânse pentru mulţi ani; odihneşte-te, mănâncă, bea, veseleşte-te. Însă Dumnezeu i-a zis: Nebune! În această noapte vor cere de la tine sufletul tău. Şi cele ce ai pregătit ale cui vor fi? Aşa se întâmplă cu cel ce-şi adună comori pentru sine însuşi şi nu se îmbogăţeşte în Dumnezeu.

Biserica noastră a fost şi va fi mereu pre­ocupată în pri­mul rând de mântuirea credincioşilor săi, dar şi de bunăstarea lor materială; pre­ocupări exprimate una prin slu­jirea liturgică, cealaltă prin slu­jirea filantropică. Una dintre problemele majore ale omului dintotdeauna a fost şi va ră­mâ­ne atitudinea, poziţionarea a­cestuia faţă de valorile spiri­tu­­ale nepieritoare, precum şi fa­ţă de bunurile materiale tre­că­toare, întrucât omul nu poate slu­ji la doi domni: „Nu puteţi slu­ji lui Dumnezeu şi lui ma­mo­­na” (Matei 6, 24), averti­zea­ză Mântuitorul. Întrebat de fa­ri­sei dacă se cuvine a da dajdie ce­zarului, Mântuitorul răs­pun­de cu claritate: „...Daţi deci ce­za­rului cele ce sunt ale cezarului şi lui Dumnezeu cele ce sunt ale lui Dumnezeu” (Matei 22, 17-21). După ce Hristos Dom­nul a postit 40 de zile, a fost is­pi­tit de diavolul care, printre al­tele, ştiindu-L înfometat, i-a zis: „De eşti Tu Fiul lui Dum­nezeu, zi ca pietrele acestea să se facă pâini”. Răspunsul a fost pe măsură: „Nu numai cu pâi­ne va trăi omul, ci cu tot cuvân­tul care iese din gura lui Dum­nezeu” (Matei 3, 3-4). Conti­nu­ân­du-şi lucrarea de ispitire, dia­­volul L-a dus pe Hristos pe un munte înalt şi I-a arătat toate împărăţiile lumii şi slava lor. Şi I-a zis Lui: „Acestea toa­te Ţi le voi da Ţie dacă vei că­dea înaintea mea şi te vei în­chi­na mie”. Atunci Iisus i-a zis: „Piei, Satano, căci este scris: Dom­nului Dumnezeului tău să te închini şi Lui singur să-I slu­jeşti” (Matei 4, 8-10). Cele de mai sus ne arată, fără echivoc, ca­re este atitudinea Fiului lui Dum­nezeu faţă de valorile spi­ri­­tuale şi faţă de bunurile ma­te­riale, iar omul chip al lui Dum­nezeu nu poate avea o ati­tu­­dine diferită decât cea a Crea­torului său.

În cele ce urmează vom de­ta­­lia care ar trebui să fie atitu­di­nea omului faţă de valo­rile spi­ri­tuale şi bunurile materiale în vi­ziunea Sfintei Scripturi şi în vi­ziunea Bise­ri­cii lui Hristos şi care este sensul vieţii noastre.

Euforia existenţială şi criza spirituală

Din păcate, a existat şi con­ti­­nuă să persiste şi astăzi în lu­me un cult şi o preţuire, uneori ex­cesive, a valorilor materiale în detrimentul valorilor spiri­tu­­ale. Omul doreşte să trăiască mai mult şi mai bine. Acu­mu­la­rea de bogăţii şi bunuri mate­ria­­le este principala preocupa­re a unei lumi prea materialis­te şi excesiv consumeriste. În lu­mea noastră, trupul este tot mai mult privit şi tratat ca un sim­plu obiect. Printre funcţiile vi­tale ale trupului se regăsesc cea a foamei şi setei. Nu în­tâm­plă­tor filosofia materialistă cre­de că omul este ceea ce mă­nân­că. Se exprima prin aceas­ta, poate, cea mai religioasă idee despre om.

În referatul creaţiei, omul es­te prezentat ca o fiinţă în­fo­me­tată, iar lumea întreagă, ca hra­nă a sa. Dumnezeu însuşi po­runceşte oamenilor să mă­nân­ce din cele ale pământului: „I­ată, vă dau toată iarba ce fa­ce sămânţă de pe toată faţa pă­mân­tului şi tot pomul ce are rod cu sămânţă în el. Acestea vor fi hrana voastră” (Facere 1, 29). Omul mănâncă, bea şi se ve­seleşte amăgindu-se că, astfel, poate dobândi plenitudinea vie­ţii. De aici şi euforia existen­ţi­ală exacerbată, dar şi acuta cri­ză spirituală a lumii de ieri şi de astăzi. „Vedeţi şi păziţi-vă de toată lăcomia, căci viaţa cui­va nu stă în prisosul bogăţiilor sa­le” (Matei 12, 15).

Ce doreşte Mântuitorul să ne transmită prin parabola e­van­ghelică? În mod cert, Hris­tos Domnul nu doreşte să con­dam­­ne în mod expres bunurile ma­teriale, bogăţia în sine, ci ati­­tu­dinea omului faţă de acestea. Mântuitorul nu e la prima în­cercare de a-i lămuri pe apostoli şi pe ucenici, de a lămuri mul­ţimea care-L însoţea şi pe noi toţi de ieri, de azi şi de mâi­ne, cu privire la relaţia omului cu Dumnezeu şi cu lumea. În pa­rabola Bogatului nemilostiv şi săracului Lazăr, Iisus Hris­tos ne atrage atenţia asupra pă­catului indiferenţei, dezuma­ni­zantă şi chiar destructivă, în fa­ţa suferinţei şi a lipsurilor de tot felul, pe care o bună parte din semenii noştri, alături de să­racul Lazăr, le experiază din­totdeauna. Consecinţa ind­i­fe­renţei şi a lipsei de empatie cu suferinţa lumii îl conduce pe bo­gat la moarte morală şi chin veş­nic, la trăirea chinurilor ia­du­lui. Tânărul din Evanghelie, de­şi doreşte să fie desăvârşit, nu poate asculta de în­demnul Mântuitorului să-şi vân­dă averile, iar constatarea e pe măsură: „Cât de greu vor intra bogaţii în Împărăţia lui Dum­nezeu! Că mai lesne este a trece cămila prin urechile acului, decât să intre un bogat în Îm­părăţia lui Dumnezeu” (Lu­ca 18, 25-26).

„Mai bine desparte-te de patimile sufletului tău…”

În sensul acesta, Biserica, prin cei mai autorizaţi exponenţi ai săi, Sfinţii Părinţi şi scri­itori bisericeşti, ne arată ca­re trebuie să fie atitudinea o­­mu­lui faţă de lume şi faţă de bu­­nurile materiale. Clement A­le­xan­drinul în lucrarea sa Care bo­­gat se va mântui? pre­zin­tă vi­­zi­unea Bisericii faţă de bo­gă­ţie, ca­re „este în stare să mole­şeas­că sufletele celor bogaţi, es­te în stare să-i strice, să-i în­de­păr­teze de calea prin care pot do­bândi mântuirea”. Pentru Cle­ment „e cu mult mai omenos să vin­deci sufletele bolnave ale bo­ga­ţilor, să-i smulgi din păcat şi să lucrezi în tot chipul cu pu­tin­ţă la mântuirea lor”. În vi­zi­u­­nea clementină, remediul nu poa­te fi decât „rugăciunea că­tre Dum­nezeu şi cuvântul du­hov­ni­cului, ca harul Mân­tui­to­ru­lui să vindece sufletele lor, să le lumineze şi să le aducă spre dobândirea a­devărului”. „Bo­găţia este, pentru Clement A­lexandrinul, o unea­ltă” pe ca­re o putem folosi în bine sau în rău, omul având „libertatea de a o folosi într-un chip sau altul”. Nu trebuie deci să dăm vi­­na pe bogăţie, căci „bo­găţia es­te ne­vinovată”. „Deci nu te des­­păr­ţi de averile tale - pre­ci­zea­ză Clement -, mai bine des­par­­te-te de patimile sufletului tău, ca­re nu-ţi îngăduie să f­o­lo­seşti spre mai bine averile ta­le”. El a­tra­ge atenţia că „pa­ti­­mile sunt înă­untrul sufletului, iar averile în afară”. În a­ce­laşi sens vor­beş­te şi Sfântul Ioan Gură de Aur despre vin­de­carea patimi­lor de tot felul. Bi­serica este, în vi­­ziunea hri­sos­tomică, „un spital du­hov­­­ni­c­e­sc, şi se cade ca a­ce­­la care vi­ne aici să primească lea­curi po­trivite şi să le pună pe ră­­ni­le sale”.

Parabola de astăzi se înscrie pe aceeaşi line. Mântuitorul a­ver­tizează asupra pericolului re­prezentat de prea marea a­ta­şa­re de valorile materiale, care nu poate aduce, în final, decât moar­tea şi pierderea autenticei co­mori, a mântuirii şi a vieţii ce­lei veşnice. Evanghelia de azi ne arată faptul că unui om bogat şi harnic, care îşi lucrează con­ştiincios pământul, îi ro­deş­te ţarina peste aşteptări. Lu­crul acesta îl ia, însă, chiar şi pe el prin surprindere. Bogatul nos­tru pare a fi fost nu numai har­nic, ci şi iscusit (din păcate, nu şi înţelept, după cum vom ve­dea). Văzând recolta atât de bo­gată, îşi face planuri să-şi stri­ce vechile hambare şi să con­­­struiască altele noi şi mai în­­­căpătoare. Judecata pare dreap­­­tă şi corectă, de om între­prin­­­­zător, însă limitată în per­s­­­pec­tiva vieţii veşnice. Teo­lo­gia or­todoxă ne revelează faptul că mân­tuirea este o lucrare lăun­tri­­că, de unire a omului cu Dum­nezeu, în Iisus Hristos, prin Duhul Sfânt. Persoana u­ma­nă se pnevmatizează numai în relaţie intimă şi conştientă cu persoana lui Hristos, dar şi cu Duhul Sfânt. Pe de altă par­te, Sfintele Taine sunt cele ce nasc, hrănesc şi desăvârşesc sta­rea lăuntrică, sălăşluirea Îm­­părăţiei lui Dumnezeu în noi. Toate darurile duhov­ni­ceşti sunt date spre împlinirea de­săvârşirii lăuntrice a creş­ti­ni­lor, căci partea noastră ne­vă­zu­tă este înlăuntrul nostru; a­co­lo începe lucrarea harului prin călăuzirea sufletelor dinspre lume spre adâncul de tai­nă al inimii.

Unde a greşit totuşi bogatul?

Prima greşeală se arată în lip­sa totală şi nejustificată a re­cunoştinţei faţă de Dum­ne­zeu, dar şi faţă de cei care l-au ajutat să obţină recolta îmbelşu­ga­tă. Sigur, omul, în general, se stră­duieşte în lumea de aici pen­tru multe, după exemplul Mar­tei, care se îngrijea de cele ale trupului, necondamnată, de alt­fel, de Iisus; la fel şi bogatul nos­tru s-a străduit şi a făcut tot ce a putut pentru ca ţarina lui să rodească. În truda lui, el ui­tă, însă, să mulţumească pen­tru binefacere. Pentru el, par­tea Mariei, preocupare du­hov­nicească apreciată de Mân­tu­i­torul, nu pare a fi luată în sea­mă. Deşi constată cu uimire că rodirea ţarinei este dincolo de firesc, căci nu avea unde să-şi adune roadele, el pune rodirea ţarinei (chiar şi minunată) ex­clusiv pe seama trudei şi is­cu­­sinţei sale, şi nu pe ajutorul di­vin. De aici lipsa sa de recu­no­ştinţă şi de mulţumire. Pă­rin­tele Alexander Schmemann a­fir­mă că lumea a fost creată de Dumnezeu ca materie euha­ris­tică, iar omul în poziţia lui ver­ticală, ca fiinţă euharistică, dă unitate lumii binecuvântând şi mulţumind lui Dum­nezeu. În urma păcatului, din ca­uza libertăţii sale, omul a pre­ferat lumea în locul lui Dum­nezeu. În loc să transfor­me lumea într-o viaţă în Dum­nezeu, în loc să o umple de sensul ei spiritual, a materializat-o. În acest fel omul a acceptat se­cu­­larizarea universului, a furat lu­mea de la Dumnezeu. Omul s-a întors cu faţa către sine în­suşi, iubind lumea ca un scop în si­ne. Acum omul trebuie să re­de­­v­ină preotul Liturghiei euha­ris­tice, să ofere lumea lui Dum­nezeu şi în această oferire să pri­­mească darurile vieţii „ale Ta­le dintru ale tale, Ţie adu­cem de toate şi pentru toate” (Sfân­­ta Liturghie). Împlinind ast­­fel Euharistia, el transfor­mă viaţa sa şi tot ceea ce pri­meş­­te de la lume într-o viaţă în şi prin Dumnezeu.

Problema pâinii pentru aproapele este o datorie morală a mea

A doua greşeală se concre­ti­zea­ză în închiderea egocentri­că. Ce voi face - spune bogatul - că n-am unde să adun roadele me­le; voi strica jitniţele mele: voi strânge acolo tot grâul şi bu­nătăţile mele; voi zice su­fle­tu­­lui meu.  Mirajul bogăţiei îl sub­ju­gă total şi uită de Dum­nezeu, de apropiaţii care l-au a­jutat în lucrarea ţarinei, precum şi de cei săraci şi neajuto­raţi. Rodirea ţarinei este bine­cu­­vântare de la Dumnezeu şi ar fi trebuit să se transforme în pri­lej de binefacere. Preaplinul ham­barelor sale, grâul lui ar fi tre­buit să se transforme în „pres­curi pentru cumine­că­turi”, în pâine euharistică şi în pâi­ne pentru săraci. Dar el n-a şti­ut că dar din dar se face rai şi că doar dăruind vei do­bân­di. Dum­nezeu i-a oferit o şan­să ex­cep­­ţională de a face bi­ne­le fără pier­deri prea mari, căci ţarina a rodit mai mult de­cât se aş­tep­ta bogatul. Ar fi pu­tut ajuta pe săraci, pe vă­du­ve, pe orfani. Când primeşti ceva în dar, se cu­vine nea­pă­rat să nu ţii „da­rul” doar pentru tine. Reco­man­­dabil e să-l reinvesteşti şi în beneficiul celor mulţi şi ne­vo­iaşi. „Bună es­te, dar, milos­tenia - ne spu­ne Sfântul Cle­ment Ro­manul - ca pocăinţă a păca­tu­­lui; mai bun este postul decât ru­gă­ciu­nea, iar milostenia mai bu­nă de­cât amândouă”. Sfân­tul Ioan Gură de Aur îi în­deam­­nă pe antiohieni să facă mi­los­te­nie, arătând că „Bise­ri­ca îi a­ju­tă zilnic pe cei din în­chi­sori, pe bolnavii din spitale, pe să­nă­toşi, pe stră­ini, pe schi­lozi, pe cei care stau la uşa bise­ri­cii în fiecare zi”.

Orbirea din egoism

A treia greşeală este autosu­fi­­cienţa distructivă. Ea se ara­tă în atitudinea bogatului e­go­is­­tă şi arogantă faţă de existen­ţă, faţă de semeni şi faţă de Dum­nezeu. El manifestă un sen­timent al valorii de sine e­xa­gerat, ceea ce l-a condus la in­stalarea în viaţa sa a unei stări de automulţumire, care l-a izolat şi i-a tăiat punţile de le­gă­tură şi de comunicare cu lu­mea, cu semenii, cu Dumnezeu. Au­tosuficienţa poate fi definită ca starea de împlinire materia­lă şi spirituală la care o persoa­nă poate ajunge prin propriile e­forturi sau prin stabilirea con­şti­entă a unor limite exis­ten­ţi­a­le. Deci autosuficienţa este o sta­re de anomalie existenţială, mai ales atunci când devine ba­ri­eră în calea desăvârşirii spiri­tu­ale. A spune că este suficient ce­ea ce ai realizat până la un mo­ment dat, ca să te opreşti li­niş­tit şi egoist pentru a te bucu­ra de roadele muncii tale, pare un act de un egoism atroce, de la­şitate şi indiferenţă faţă de da­rul (talantul) primit de la Dum­nezeu, faţă de semenii ca­re te-au ajutat în demersul tău. Din perspectivă divină se pare că omul nu poate să-şi fie sufi­ci­­ent, căci Mântuitorul averti­zea­ză asupra pericolului: Aşa se întâmplă cu cel ce-şi adună co­mori pentru sine însuşi şi nu se îmbogăţeşte în Dumnezeu. Re­­mediul pentru a depăşi sta­rea de autosuficienţă constă în do­rinţa cultivării sentimentului de autodepăşire şi desă­vâr­şi­re, prin aşezarea tuturor da­ru­­rilor primite în slujba seme­ni­­lor şi a comunităţii. Au­to­su­fi­ci­e­nţa este închidere faţă de Dum­nezeu şi faţă de sine şi, de a­cee­a, sărăcire a existenţei. Ni­meni şi nimic nu poate exista prin sine şi în afară de Dum­nezeu. Toate sunt în legătură de iubire şi comuniune. Cei mai mulţi dintre creştinii zilelor noas­tre nu sunt conştienţi de sta­rea duhovnicească în care se află, după afirmaţia Sfântului A­­­postol Pavel, „suntem morţi în păcatele noastre” (Efeseni, 2, 5).

Când valorile se inversează

Bogatul se adresează sufle­tu­­lui oferindu-i bunuri mate­riale. De aici se poate observa lip­sa de înţelepciune; el do­ve­deş­te un mare gol în cunoaş­te­rea realităţilor ultime; confun­dă sufletul cu trupul, cele ma­te­­riale cu cele spirituale. In­ver­sea­ză valorile. Sensul vieţii, a­u­­tentic creştină, nu este de a te a­şeza comod în existenţă, ci a­ce­la de a depăşi provocările şi is­pitele lumii moderne. În toate re­clamele stradale sau în cele din mass-media, omul este in­vi­­tat, cu insistenţă, să mănân­ce, să bea, să se veselească, aşa cum ne arată şi Evanghelia de as­tăzi. Dărâmarea hambarelor prea vechi şi prea neîncă­pă­toa­re poate fi văzută ca un efort al o­mului modern de a distruge ve­chile rânduieli canonice şi de a crea unele noi, însă fără Hris­tos, fără Dumnezeu, fără dra­goste, negând astfel însăşi e­xistenţa Împărăţiei lui Dum­nezeu, pentru a întemeia în lo­cul acesteia propria utopie pă­mân­tească. Dintotdeauna lu­mea a fost şi va fi confruntată cu două perspective asupra vie­ţii: una duhovnicească şi alta materialistă.

Bogatul din parabola lui Iisus n-a iubit, probabil, pe nimeni în afară de sine, eşuând la­mentabil în moarte, nu l-a iubit pe Dumnezeu, pentru că nu l-a cunoscut, n-a iubit nici omul, pentru că nu l-a întâlnit, n-a iubit nici Adevărul, pentru nu l-a căutat. Lumea, universul, creaţia întreagă nu sunt alt­ceva decât exprimarea iubi­rii lui Dumnezeu, iar omul, for­ma desăvârşită a actului Lui de iu­bire jertfelnică. Credinţa şi iu­birea sunt modalităţi de ex­pri­mare axiologică pentru spi­ri­­tele cultivate, sunt dovezi ale dra­gostei nemărginite de ade­văr şi de frumos. Bogatul, însă, de ieri şi de azi, şi el chip al lui Dum­nezeu, dar departe de a­ces­ta prin egoismul său ne­măr­gi­nit, îşi recuză identitatea di­vi­­nă şi parcursul celest, căci: „A­şa se întâmplă cu cel ce-şi a­du­nă comori pentru sine însuşi şi nu se îmbogăţeşte în Dum­nezeu” (Matei 12, 21). Omul mo­dern şi fără rădăcini în Dum­nezeu pare astăzi prea pre­ocupat să fie „fericit într-o lu­me prea grea de păcat”, prea e­goist pentru a mai iubi şi alt­ce­v­a decât pe sine, prea grăbit să acumuleze, să posede, să tră­­iască în cele de jos, uitând a fi­inţa întru cele de sus, prea mân­dru şi preaplin de sine pentru a căuta, pentru a mulţumi sau pentru a plânge „Cu la­crimi Te-am căutat o viaţă/ Şi-n la­crimi mereu Te găsesc”. Fi­na­lul Evangheliei ne revelează că o­mul nu poate fiinţa fără Dum­nezeu, de aceea parabola de fa­ţă este un recurs la căutarea A­de­­vărului ultim: „În viaţă pri­beag, fără Tine/ Nicicând nu vo­iesc să mai fiu”.