Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Înţelepciune biblică: Unitatea în diversitate

Înţelepciune biblică: Unitatea în diversitate

Un articol de: Nicolae Drăgușin - 31 Mai 2010

"Un Dumnezeu şi Tatăl tuturor, Care este peste toate şi prin toate şi întru toţi." (Efeseni 4, 6)

În versetul citat care aparţine scrisorii Sfântului Apostol Pavel adresată Efesenilor se vorbeşte despre Tată ("Un Dumnezeu şi Tată al tuturor"). Ceea ce atrage atenţia este ordinea prepoziţiilor: "peste (toţi)", "prin (toţi)" şi "întru (toţi)". Înţelegem, aşadar, că este vorba despre Dumnezeu-Tatăl care există "peste, prin şi întru noi toţi".

Sfântul Irineu al Lyonului crede că ordinea prepoziţiilor vorbeşte, de fapt, despre persoanele Sfintei Treimi: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt. Cel care se află "peste" este Tatăl, "prin" este Fiul, iar "întru" este Duhul Sfânt. Pe lângă vorbirea despre Sfânta Treime, Irineu consideră că acestea învaţă şi despre modalitatea de acţiune a celor trei persoane. Dumnezeu-Tatăl care se află "peste" înseamnă că El este originea tuturor lucrurilor; Dumnezeu-Fiul care se află "prin toţi" înseamnă că prin El (cu ajutorul Lui) Dumnezeu creează; Dumnezeu-Duhul Sfânt care se află "în toţi" înseamnă că prin El se desăvârşeşte creaţia. Pe scurt: "peste" - originea, "prin" - acţiunea creatoare şi "întru" - desăvârşirea.

Astfel, nu se contrazic versetul care vorbeşte doar despre Tată (unitate) şi Irineu care-l interpretează ca vorbind despre Treime (pluralitate)? Nu este cazul, căci versetul reprezintă cea mai sintetică definiţie a Sfintei Treimi: Dumnezeu este unul, însă lucrează în trei persoane. Versetul armonizează noţiunile "unităţii" şi ale "pluralităţii". La prima vedere, "unitatea" şi pluralitatea" sunt antonime, dar, pentru creştinul fidel, acestea sunt complementare. Urmând modul de existenţă al Treimii, creştinii toţi constituie o unitate (în credinţă, în botez) în pluralitate (individualităţi). Prin extensie, de aici se inspiră noţiunea de "unitate în diversitate", des folosită în zilele noastre.