Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: De ce trebuie mărturisite păcatele pentru a fi iertate?

Micul catehism: De ce trebuie mărturisite păcatele pentru a fi iertate?

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 04 Decembrie 2009

Pentru a ne mărturisi păcatele, primul lucru important care trebuie făcut este să ne pară rău pentru că le-am săvârşit. Prin Spovedanie, penitentul face primul act de ridicare deasupra păcatului, ajutat fiind de rugăciunile introductive, de întrebările şi de îndrumările duhovnicului. Dar de ce este necesară mărturisirea păcatelor pentru iertarea lor? Scriitorul creştin Tertulian spunea că Domnul nu cere mărturisirea lor pentru că nu le-ar cunoaşte, ci pentru că mărturisirea păcatelor e un semn de căinţă reală şi intensifică pocăinţa.

Aşa cum, pentru îndreptarea şi însănătoşirea morală a penitentului, duhovnicul poate decide îndepărtarea de la Sf. Împărtăşanie, pentru o anumită perioadă, cu acelaşi scop el poate decide şi amânarea dezlegării de păcate. Pocăinţa sinceră şi decizia fermă de a rupe orice legătură cu păcatul sunt condiţii esenţiale pentru a se obţine iertarea faptelor mărturisite.

Creştinii care refuză neîntemeiat să împlinească canonul rânduit de duhovnic nu pot primi iertarea păcatelor, pentru că prin refuzul lor se împotrivesc vindecării rănilor lăsate de păcate. Rugăciunea, postul, milostenia, citirea cărţilor de zidire sufletească nu au menirea doar de a-l ţine ocupat pe cel obişnuit cu păcatul, ci sunt în acelaşi timp mijloace de întărire împotriva păcatului. Astfel de creştini ezită sau refuză să accepte restricţiile pe care trebuie să le respecte pentru însănătoşirea sufletească şi pentru a se realiza eliberarea de păcat. Îndreptarea nu se poate face doar în minte sau în inimă, ci trebuie dovedită şi în exterior „prin exerciţii concrete şi reale“, învăţa Tertulian. Biserica dispune şi recomandă variate şi eficiente mijloace pentru prevenirea şi vindecarea patimilor. Unele din acestea ţin de Harul divin, pe care-l primim prin Sfintele Taine şi ierurgii, iar altele aparţin în bună parte creştinului. Dintre aceste mijloace, munca fizică şi intelectuală este considerată unul dintre cele mai eficiente mijloace pentru ferirea şi vindecarea de patimi.