Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Dumnezeu iartă toate păcatele mărturisite la Spovedanie

Micul catehism: Dumnezeu iartă toate păcatele mărturisite la Spovedanie

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 27 Noiembrie 2009

Dezlegarea sau iertarea păcatelor, primită de la Dumnezeu, prin preotul duhovnic reprezintă momentul esenţial al Tainei Spovedaniei. Punându-şi mâna dreaptă pe capul penitentului, preotul rosteşte formula sacramentală: „Domnul şi Dumnezeul nostru Iisus Hristos, cu harul şi cu îndurările iubirii sale de oameni, să te ierte pe tine fiule (N), şi să-ţi lase ţie toate păcatele. Iar eu, nevrednicul preot şi duhovnic, cu puterea ce-mi este dată, te iert şi te dezleg de toate păcatele tale, în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Amin“. Această formulă este precedată de o ectenie întreită specifică momentului şi de o rugăciune de invocare pentru iertarea păcatelor, în cadrul căreia preotul duhovnic rosteşte: „Stăpâne Doamne, Dumnezeule... milostiveşte-te asupra robului tău (N) şi-i dă lui chip de pocăinţă, iertare păcatelor şi dezlegare, iertându-i lui toată greşeala cea de voie şi cea fără de voie...“.

Formula rostită pentru dezlegarea păcatelor ne arată că cel care iartă este Hristos, iar acordarea iertării prin rugăciunea preotului ne indică poziţia smerită a duhovnicului, dar şi necesitatea lui, ca rugător şi mijlocitor.

Iată ce declara Sf. Ioan Gură de Aur despre iertarea păcatelor prin rugăciunea rostită de preoţii duhovnici: „Locuitori ai pământului şi ducându-şi viaţa pe el, preoţii au fost cinstiţi cu încrederea de a administra cele cereşti; ei au primit puterea pe care Dumnezeu nici îngerilor şi nici arhanghelilor n-a dat-o. Acestora nu li s-a spus: câte veţi lega pe pământ vor fi legate şi în ceruri şi câte veţi dezlega pe pământ vor fi dezlegate şi în ceruri. Stăpânitorii pământului au puterea de a lega, dar numai trupurile. Lanţul, însă, pe care Dumnezeu l-a dat preoţilor atinge sufletul şi e lung până la ceruri. Cele ce fac preoţii aici jos, Dumnezeu le întăreşte sus şi Stăpânul aprobă hotărârea servilor Săi. Ce altceva le-a dat decât puterea cerească? Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute (Ioan 20, 23). Ce autoritate ar putea fi mai mare decât aceasta: Tatăl a dat Fiului toată judecata (Ioan 5, 22). Iar eu văd că toată această putere a fost dată preoţilor de către Fiul“.