Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Umblatul cu icoana, totodată şi vizită pastorală

Micul catehism: Umblatul cu icoana, totodată şi vizită pastorală

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 28 Decembrie 2009

Naşterea Domnului este una dintre cele mai importante sărbători creştine şi a fost prăznuită cu mare solemnitate dintotdeauna. În ziua dinaintea Naşterii Domnului, adică în Ajun, asemenea zilei din ajunul Bobotezei, creştinii ţin post complet. Această rânduială este întâlnită din secolul al IV-lea, perioadă în care Naşterea şi Botezul Domnului erau sărbătorite împreună, pe 6 ianuarie. În ajunul acestei zile, adică pe 5 ianuarie, toţi creştinii ajunau. Printr-o epistolă circulară, episcopul Teofil al Alexandriei (†412) stabilea cum trebuie să se ajuneze în ziua dinaintea Epifaniei Domnului, dacă această zi ar fi căzut duminica, zi în care este interzisă prin canoane ajunarea: „Să ţinem cuviincios şi să procedăm înţelepţeşte faţă de amândouă; pentru ca, gustând puţine măsline, să ne ferim totodată şi de învăţăturile care nu cinstesc ziua Învierii Domnului nostru Iisus Hristos şi să dăm zilei de ajunare ceea ce se cuvine, aşteptând slujba dumnezeiască cea de seară, care, cu voia lui Dumnezeu se săvârşeşte atunci“. Tot din această perioadă, a secolului al IV-lea, în ajunul Naşterii Domnului, slujitorii Bisericii (preoţii şi cântăreţii) mergeau, ca şi astăzi, cu icoana Naşterii pe la casele credincioşilor, pentru a le vesti marea sărbătoare de a doua zi. Pentru că numărul credincioşilor a crescut, nu mai este posibil ca umblatul să se facă doar în Ajun, ci s-a extins cu câteva zile înainte. Cu acest prilej, preotul binecuvântează casele credincioşilor, cântă troparul Naşterii Domnului şi oferă spre sărutare icoana Naşterii celor din casă.

Pe lângă obiceiul vechi şi tradiţional, plin de semnificaţii creştine, umblatul cu icoana este şi o vizită pastorală pe care preotul o realizează în parohia sa. Prin această vizită pastorală preotul are un bun prilej de a intra în legătură nemijlocită cu familiile enoriaşilor, de a le afla bucuriile şi încercările prin care trec. Credincioşii sunt receptivi în a primi sfaturile şi îndrumările preotului, simt dragostea şi preocuparea păstorului sufletesc, care se interesează de viaţa lor.