Anul 2024, dedicat în Patriarhia Română pastorației și îngrijirii bolnavilor și Sfinților tămăduitori fără de arginți, ne-a oferit prilejul redescoperirii importanței unei lucrări mari și sfinte, aceea
Duhul Sfânt
Pentru noi, creştinii ortodocşi, Dumnezeu este Unul în Fiinţă şi Întreit în Persoane: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt, Care alcătuiesc Sfânta Treime, Căreia ne rugăm în fiecare zi: „Preasfântă Treime, miluiește-ne pe noi. Doamne, curățește păcatele noastre. Stăpâne, iartă fărădelegile noastre. Sfinte, cercetează și vindecă neputințele noastre, pentru numele Tău”. De asemenea o preamărim mărturisind: „Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh. și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin”.
Mai sunt câteva zile până la Rusalii când sărbătorim Pogorârea Duhului Sfânt peste Sfinţii Apostoli, dar şi pe „Însuşi Preasfântul de viaţă Făcătorul şi întru tot puternicul Duh, Unul din Treime, Dumnezeu, Cel de o cinstire, de o fiinţă şi de o slavă cu Tatăl şi cu Fiul”, după cum ne spune Sinaxarul din a doua zi de Rusalii. De aceea în continuare voi prezenta învăţătura de credinţă a Bisericii noastre despre cea de a Treia Persoană a Preasfintei Treimi, Duhul Sfânt.
Articolul 8 din Simbolul de credinţă cuprinde sintetic învăţătura ortodoxă despre Dumnezeu Duhul Sfânt. Aici mărturisim că noi credem „Întru Duhul Sfânt, Domnul de viață Făcătorul, Care de la Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit, Care a grăit prin proroci”. Din acest articol al Crezului înţelegem că Duhul Sfânt este Dumnezeu adevărat, la fel ca Tatăl şi Fiul. El este de o fiinţă cu Tatăl şi cu Fiul şi I se aduce aceeaşi închinare ca şi celorlalte Persoane ale Sfintei Treimi. Duhul Sfânt purcede de la Tatăl, adevăr descoperit lumii de Dumnezeu Fiul, Domnul nostru Iisus Hristos: „Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine” (Ioan 15, 26).
Biserica ne învaţă pe baza Sfintei Scripturi şi a Sfintei Tradiţii că „în Sfânta Treime este un singur izvor şi pentru Fiul, şi pentru Duhul Sfânt, Dumnezeu-Tatăl. Această învăţătură, că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl, este păstrată şi propovăduită neschimbat de Sfânta Biserică Ortodoxă” (Cartea de învăţătură creştin-ortodoxă, 1978).
Duhul Sfânt este „Domnul de viaţă făcătorul”, este Cel ce pregăteşte creaţia pentru a veni la viaţă. „Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor” (Facere 1, 2). El S-a pogorât în ziua Cincizecimii peste Sfinţii Apostoli, dând naştere Bisericii şi sfinţind prin Sfintele Taine pe toţi cei ce devin creştini prin Botez. Numai unde suflă Sfântul Duh se naşte viaţă şi viaţa cea nouă (Ioan 3, 6 şi 8: „Ce este născut din trup, trup este şi ce este născut din Duh, duh este… Vântul suflă unde voieşte şi tu auzi glasul lui, dar nu ştii de unde vine, nici încotro se duce. Astfel este cu oricine e născut din Duhul”). „Duhul este Cel ce dă viaţă” (Ioan 6, 63) şi Cel care a grăit prin proroci. Adică a pregătit neamul omenesc pentru venirea lui Hristos. El, Duhul Adevărului, ne călăuzeşte la tot adevărul (Ioan 16, 13).
Pentru toate acestea, noi începem rugăciunea noastră cinstind pe Duhul Sfânt prin cuvintele: „Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului, Care pretutindenea ești și toate le împlinești, Vistierul bunătăților și dătătorule de viață, vino și Te sălășluiește întru noi și ne curățește pe noi de toată întinăciunea și mântuiește, Bunule, sufletele noastre”.