Duminica dinaintea Nașterii Domnului (a Sfinților Părinți după trup ai Domnului) Matei 1, 1-25 Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam. Avraam a născut pe Isaac; Isaac a născut pe
Pogorârea Sfântului Duh, prăznuită la mănăstirea ilfoveană Cernica
La 50 de zile după Învierea Domnului, credincioșii ortodocși au sărbătorit Pogorârea Sfântului Duh sau Rusaliile, zi în care a fost constituită în chip văzut Biserica lui Hristos. La mănăstirea ilfoveană Cernica, Sfânta Liturghie și Vecernia specială, a plecării genunchilor, au fost săvârşite în ziua praznicului de către Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal. Cuvântul de învăţătură a fost rostit la finalul slujbei de către Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, care a subliniat faptul că Duhul Sfânt ne oferă atât darul înfierii sau al filiaţiei duhovniceşti, dar şi darul învierii.
Părintele Patriarh Daniel a explicat în predica sa de ce Sfântul Duh nu a luat chip de om, ci El Se arată sub forma limbilor de foc, sau este asemuit cu „apa cea vie”.
„Duhul Sfânt nu a luat chip de om, pentru că Fiul Cel veşnic al lui Dumnezeu a luat chip de om. Duhul Sfânt nu-L concurează pe Hristos şi nici nu-L completează pe Hristos, ci Duhul Sfânt Îl confirmă şi Îl comunică pe Hristos. El împărtăşeşte oamenilor viaţa lui Hristos Cel răstignit, înviat şi înălţat întru slavă la ceruri. Duhul Sfânt nu Se arată ca fiind un vizavi. El nu apare în faţa omului. El doreşte să sălăşluiască în sufletul omului. El nu Se impune din exterior, ci Se propune din interior. El nu face presiune, nu forţează libertatea omului, ci îl inspiră pe om să săvârşească fapte bune. Duhul Sfânt nu este în faţa noastră, ci El doreşte să fie înlăuntrul nostru. Pentru ca din interiorul nostru, respectând libertatea noastră, să facă din chipul fiecărui credincios un chip al lui Hristos”, a spus Preafericirea Sa.
Sfântul Duh a fost numit de către Sfinții Părinți „Arhitectul Bisericii”. „Aşa cum a spus Sfântul Vasile cel Mare, Duhul Sfânt este «Arhitectul Bisericii». El nu zideşte Biserica din exterior, ci din interiorul sufletului fiecărui om. El întoarce fiecare om spre Dumnezeu Tatăl şi Se roagă împreună cu noi cu suspine negrăite, după cum ne spune Sfântul Apostol Pavel în Epistola către Romani. Duhul Sfânt din interiorul nostru ne îndreaptă spre Dumnezeu Tatăl şi doreşte ca fiecare om să ia chipul lui Hristos. De aceea, Duhul Sfânt nu Se arată în faţa noastră, ci Se simte în sufletul omului”, a arătat Patriarhul României.
Întâistătătorul Bisericii noastre a precizat că Duhul Sfânt curățește de păcate și sfințește sufletele oamenilor.
„Când Apostolul ne arată că Duhul Sfânt S-a pogorât peste Sfinţii Ucenici în chip de limbi de foc, înseamnă că Acesta este Duh curăţitor. Focul curăţă de rugină, de zgură chiar şi metalele şi le face flexibile. Din rigide, ele devin flexibile, pot lua o formă nouă. Duhul Sfânt, când vine în omul păcătos, dar care crede în Hristos, începe să îl curăţească de păcat şi trezeşte în el sentimentul pocăinţei, al căinţei, regretul pentru o viaţă trăită departe de Dumnezeu şi împotriva voii lui Dumnezeu. Duhul Sfânt este foc curăţitor, care arde zgura păcatului şi face dintr-un om egoist şi rigid un om milostiv şi blând. De aceea, El schimbă viaţa omului din interiorul ei. Dar, fiindcă este ca un foc, Duhul Sfânt aduce şi lumină. El este luminător şi încălzitor, El luminează mintea omului ca să înţeleagă Sfintele Scripturi ca fiind scrisori ale iubirii lui Dumnezeu adresate oamenilor pentru mântuirea lor (...). Duhul Sfânt încălzeşte inima omului şi sporeşte iubirea faţă de Dumnezeu şi faţă de semeni”, a reliefat Patriarhul României.
„Cincizecimea înseamnă viaţa lui Hristos împărtăşită celor care cred în El”
Duhul Sfânt dăruieşte omului credincios nu doar viaţă pământească, trecătoare, ci şi arvuna vieţii veşnice. Preafericirea Sa a explicat că ziua Cincizecimii înseamnă viaţa lui Hristos împărtăşită celor care cred în El: „Mântuitorul Iisus Hristos, după ce S-a înălţat întru slavă la ceruri, împreună cu Dumnezeu Tatăl a trimis pe Duhul Sfânt peste Sfinţii Săi Ucenici şi Apostoli. Duhul Sfânt nu S-a dat mai înainte, pentru că Iisus încă nu Se preaslăvise, adică nu Se înălţase întru slavă la ceruri. Dar după ce S-a înălţat întru slavă la ceruri, a trimis pe Duhul Cel Preasfânt peste Sfinţii Săi Ucenici şi Apostoli. Ce înseamnă aceasta? Ne spune Sfântul Ioan Gură de Aur. El ne zice că Duhul Sfânt S-a dăruit numai după ce Fiul, Dumnezeu-Omul, S-a înălţat cu trupul la cer şi a arătat Tatălui firea Sa omenească înnoită şi sfinţită. Sfinţită prin ascultare desăvârşită, prin răstignire, moarte şi înviere. Astfel, Hristos Cel răstignit, înviat şi preaslăvit trimite împreună cu Tatăl pe Duhul Sfânt în lume, pentru ca prin Duhul Sfânt noi să primim viaţa lui Hristos. Deci, extinderea de la unul la multiplu, împărtăşirea vieţii lui Hristos Cel răstignit, înviat şi preaslăvit se fac prin lucrarea Duhului Sfânt asupra oamenilor. Deci, ziua Cincizecimii înseamnă viaţa lui Hristos împărtăşită celor care cred în El şi se botează în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh. Astfel se constituie Biserica lui Hristos ca fiind comunitatea divino-umană a popoarelor diferite adunate în iubirea Preasfintei Treimi”, a spus Patriarhul României.
La final, Preafericirea Sa a mulţumit Preasfinţitului Părinte Varlaam Ploieşteanul pentru oficierea Sfintei Liturghii şi a oferit pentru Mănăstirea Cernica mai multe cărţi apărute recent la Editurile Patriarhiei Române şi tămâie naturală din Oman. La rândul său, părintele protosinghel Vasile Pîrjol, stareţul Mănăstirii Cernica, i-a oferit Preafericirii Sale o icoană cu chipul Sfântului Ierarh Calinic de la Cernica, iar Preasfinţitului Părinte Varlaam Ploieşteanul, o icoană cu chipul Sfântului Cuvios Gheorghe de la Cernica. Răspunsurile liturgice au fost oferite de teologul Ionuţ Oblu, psaltul Mănăstirii Cernica.