Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
Ajunul Crăciunului la Reşedinţa Patriarhală
Potrivit tradiţiei ortodoxe, şi anul acesta, în Ajunul Crăciunului, slujitorii Catedralei Patriarhale au mers în procesiune cu icoana Naşterii Mântuitorului Iisus Hristos la Reşedinţa Patriarhală. Aici au fost întâmpinaţi de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
La Reşedinţa Patriarhală, sâmbătă, 24 decembrie 2016, preoții și diaconii Catedralei Patriarhale au cântat troparul Nașterii Domnului, precum și colinde tradiționale românești. După ce s-a închinat la icoana praznicului, Întâistătătorul Bisericii noastre a rostit un cuvânt de învățătură în care a evidenţiat faptul că binevestirea Naşterii Mântuitorului Iisus Hristos este o binecuvântare a caselor, a activităţilor şi o luminare a vieţii, „pentru că Naşterea Domnului este, de fapt, începutul realizării planului de mântuire a lumii în Iisus Hristos. De aceea, este o sărbătoare a bucuriei, a luminii, a păcii şi în toate acestea se vede binecuvântarea lui Dumnezeu, Care «atât de mult a iubit lumea încât pe unicul Său Fiu L-a dat ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică». Noi ne bucurăm că aici, la Catedrala Patriarhală, s-au făcut toate slujbele după rânduială. Ele au fost transmise la Televiziunea şi Radio TRINITAS, ca o binevestire extinsă a sărbătorii”, a spus Preafericirea Sa.
În continuare, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a vorbit şi despre simbolismul bradului sau pomului de Crăciun. „La început, bradul sau pomul de Crăciun a fost mai simplu, pentru că erau folosite ca podoabe ale sale nuci, mere, bomboane etc. În Occident, prima dată, pomul de Crăciun a fost împodobit cu prescuri, cu ostia care se foloseşte în tradiţia latină, vrând să se arate că el, de fapt, simbolizează pomul vieţii pe care prin neascultare Adam l-a pierdut. Hristos, noul Adam, ni l-a redat prin ascultare până la moarte, şi încă moarte pe cruce. Acum, pentru noi, în Răsărit, pomul de Crăciun înseamnă mulţimea darurilor pe care Dumnezeu le revarsă omenirii: sănătatea, viaţa, pacea, bucuria. Darurile Duhului Sfânt se dau la Botez, dar ele trebuie cultivate în timpul vieţii creştinului. În întregimea sa, şi pomul de Crăciun simbolizează pe Iisus Hristos, prin care ni se dăruieşte viaţa veşnică. Avem, deci, un simbolism creştin al pomului de Crăciun, şi prin aceasta a fost sfinţită şi natura adusă în casă şi binecuvântată. Vom avea o sfinţire mai intensă şi o binecuvântare mai mare în ziua de Bobotează, când se sfinţeşte firea apelor. Acum avem o prefigurare a naturii binecuvântate, prin pomul de Crăciun. Deci, această tradiţie europeană în primul rând, apoi extinsă şi în alte părţi ale lumii, se referă de fapt la Mântuitorul Iisus Hristos”, a subliniat Patriarhul României. La final, psalţii Catedralei Patriarhale au cântat colinde.