La Praznicul Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos, miercuri, 25 decembrie, Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și
Cuvântul parohului: Evidenţă contabilă la parohii, printr-un program specializat
Odată cu trecerea timpului, observăm cum a apărut şi în viaţa preoţilor necesitatea utilizării mijloacelor moderne de comunicare şi de informare. Dacă în urmă cu 10 ani puţini aveau un computer acasă, astăzi nu este o surpriză pentru nimeni că episcopiile, mănăstirile, parohiile au început să aibă un site web propriu, unde credincioşii sunt invitaţi să descopere activitatea bisericească. Tot relativ recent (în ultimii doi ani), cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, în Arhiepiscopia Iaşilor preoţii parohi au început să ţină evidenţa contabilă folosind un program specializat, proiectat special pentru nevoile unei parohii. Acesta poartă denumirea de „Ascont parohii“, fiind singurul existent pe piaţă care cuprinde toate elementele necesare evidenţei contabile (casă şi bancă), dar şi gestiunea mărfurilor de pangar, a materialelor, a mijloacelor fixe şi a serviciilor prestate de către terţi. Deşi părerile preoţilor sunt împărţite, unii preferând să rămână rezervaţi în ceea ce priveşte utilizarea acestui program, este incontestabil faptul că programul „Ascont parohii“ uşurează munca preoţilor, chiar şi prin faptul că reuşeşte să ofere toate rapoartele necesare (execuţia bugetară, fişele-partizi, registrul de casă etc.) după ce se introduc doar documentele primare (chitanţe, facturi etc). Un alt avantaj este acela că programul pune în acord planul de conturi cu cel cerut prin OMF nr. 1829/2003, fără ca preoţii să lucreze în plus sau să fie nevoiţi să înveţe caracteristici ale conturilor pentru a le adapta la necesităţile parohiilor şi mănăstirilor. Mai mult, acest program este singurul din ţară care tratează clar şi standardizează aspectele legate de gestiune, oferind posibilitatea consultării în timp real a stocului de mărfuri şi a fişei de magazie, atât pentru pangar, cât şi pentru materiale. Venind în întâmpinarea utilizatorilor, precizăm următoarele detalii referitoare la gestiunea pangar şi modalitatea de stingere a facturilor: pentru a avea o evidenţă cantitativă a mărfurilor de pangar trebuie introduse prin modulul de gestiune atât facturile de la protopopiate, când se achiziţionează mărfuri (lumânări, tămâie etc.), cât şi documentele de ieşire, când s-au vândut mărfurile. Lucrând aşa, odată cu generarea documentului de plată/încasare, programul adaugă automat în modulul de casă înregistrări de cheltuieli, respectiv încasări, acestea din urmă defalcate pe conturile de contribuţii şi încasări din distribuţia mărfurilor respective, iar în modulul de gestiune, la pangar/stocuri, vom avea detalii, pe o perioadă aleasă de utilizator, privitoare la toate mărfurile de pangar; pentru a avea situaţia facturilor la zi, chitanţele care reprezintă contravaloarea unor materiale, mijloace fixe sau servicii pentru care s-a introdus factură în modulul de gestiune, se pot introduce prin modulul de casă în contul 401 şi se va alege factura pentru care se plăteşte suma respectivă. De asemenea, şi în acest caz, programul permite generarea automată a documentelor de plată direct din modulul de gestiune, dacă plata se face integral şi se cunosc datele de pe documentul de plată în momentul introducerii facturii.
Pentru eventuale lămuriri privind utilizarea programului „Ascont parohii“ vă puteţi adresa consultanţilor de la Weldart SRL, la e-mailul: help.parohii@weldart.ro.