În cadrul manifestărilor solemne dedicate eroilor Revoluției Române din decembrie 1989, luni, 23 decembrie, la monumentul eroilor jandarmi de la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni a fost
Despre deasa împărtăşanie
La Parohia Parcul Călăraşi, cu hramurile "Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena" şi "Sfânta Cuvioasă Parascheva", a avut loc marţi o nouă conferinţă pastoral-misionară pentru preoţii din sectorul 3 bucureştean, Protoieria III Capitală. Tema conferinţei a fost "Despre deasa împărtăşire cu Preacuratele lui Hristos Taine".
Conferinţa preoţească a început cu slujba de Te Deum, care a fost oficiată de preoţii din sectorul 3 al Capitalei din cadrul Protoieriei III. Întâlnirea a fost prezidată de părintele protoiereu Dinu Pompiliu. În cadrul întâlnirii, părintele Cristian Todireanu, slujitor la Parohia "Parcul Călăraşi", a vorbit despre deasa împărtăşanie, care reprezintă o temă foarte sensibilă. Părintele referenţiar a precizat că tot ceea ce se întâmplă în Biserica Ortodoxă esenţială este trăirea vieţii în Hristos şi cu Hristos. "Trebuie să conştietizăm că scopul vieţii este îndumnezeirea, desăvârşirea, pentru a ajunge precum Sfântul Apostol Pavel, care spune: "Nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăieşte în mine". Că trebuie să ne împărtăşim, Însuşi Mântuitorul Iisus Hristos ne arată: Cel ce mănâncă Trupul Meu şi bea Sângele Meu are viaţă veşnică şi Eu îl voi învia în ziua cea de apoi (…) Părinţii voştri au mâncat mană în pustie şi au murit. Pâinea care se coboară din Cer este aceea din care dacă mănâncă cineva nu mai moare (…) Eu sunt Pâinea cea vie care S-a coborât din cer, cine mănâncă din Pâinea aceasta viu va fi în veci, iar Pâinea pe care o voi da pentru viaţa lumii este Trupul Meu"", a reliefat părintele Todireanu. Sfânta Împărtăşanie trebuie legată de Taina Spovedaniei. În privinţa frecvenţei împărtăşirii cu Sfintele Taine, a precizat părintele referenţiar, nu este nimic exact, în afară de faptul că în Biserica Ortodoxă se poate sluji Sfânta Liturghie şi se poate împărtăşi cel care doreşte doar o singură dată pe zi, la un singur altar. În Biserica Catolică, spre exemplu, la fiecare Misă (Liturghie) se pot împărtăşi credincioşii, Misă care poate fi oficiată de cel mult şapte ori pe zi. Deasa împărtăşire, de mare folos credinciosului Potrivit canoanelor şi Sfinţilor Părinţi, la fiecare Sfântă Liturghie trebuie să se împărtăşească credincioşii, spune Nicolae Cabasila, deoarece lucrarea Sfintei Liturghii este sfinţirea Darurilor, iar scopul ei este împărtăşirea credincioşilor. "Înainte de primirea Sfintei Împărtăşanii este nevoie de post, rugăciune, cercetarea conştiinţei, împlinirea canonului. În Sfânta Tradiţie, niciodată nu se vorbeşte despre deasa împărtăşire fără spovedanie, fără canon sau post. Deasa împărtăşire este de mare folos deoarece omul se teme sau se ruşinează să necinstească harul primit. Cu cât timpul dintre împărtăşiri se scurtează, cu atât timpul de rugăciune este mai mult, şi posibilitatea de a păcătui este mai mică. De asemenea, amânarea Sfintei Împărtăşiri pricinuieşte mare vătămare. Se ştie că efectele Sfintei Împărtăşanii sunt: domolirea văpăii patimilor, izgonirea a toată neputinţa, uciderea patimilor, curăţirea minţii, luminarea cugetului. Cei ce nu se împărtăşesc se lipsesc de aceste bunătăţi şi nesocotesc cuvintele Mântuitorului", a arătat părintele Cristian Todireanu. În continuare, părintele David Pestroiu, lector al Facultăţii de Teologie din Bucureşti şi paroh al Parohiei Flămânda, a subliniat importanţa şi necesitatea Tainei Spovedaniei pentru primirea Sfintei Împărtăşanii. Totodată, părintele Pestroiu a atras atenţia că există situaţii în care oamenii vin des la Sfântul Potir, dar în sufletul lor nu se întâmplă nici o schimbare a trăirii vieţii lor întru Hristos. "Din perspectivă misionară, trebuie să rămână obligatorie cercetarea sinelui credinciosului înainte de Sfânta Împărtăşanie. Aceasta trebuie să fie făcută cu toată buna-cuviinţa şi rânduiala. Pentru cei care nu au săvârşit păcate, să spunem foarte mari, se poate prelua acel exemplu al Sfântului Ioan din Kronstdat care oferea o dezlegare suplimentară acelor care spovedindu-se recent nu au mai făcut păcate care să necesite o mărturisire suplimentară.