Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri „Dumnezeu Care S-a făcut Om este Mântuitorul lumii”

„Dumnezeu Care S-a făcut Om este Mântuitorul lumii”

Galerie foto (4) Galerie foto (4) Știri
Un articol de: Diac. Andrei Butu - 22 Decembrie 2024

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit în Duminica dinaintea Crăciunului, a Sfinților Părinți după trup ai Domnului, 22 decembrie 2024, un cuvânt de învățătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Reședința Patriarhală. Preafericirea Sa a explicat că Evanghelia de la Matei 1, 1-25, care relatează Genealogia Mântuitorului, ne arată că „Dumnezeu Care S-a făcut Om este Mântuitorul lumii”.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat mai întâi semnificația numărului de strămoși după trup ai Domnului: „Evanghelia evidențiază cele trei grupări de neamuri sau generații, adică de trei ori câte 14, ceea ce subliniază lucrarea tainică a Sfintei Treimi din generație în generație pentru mântuirea neamului omenesc. Faptul că cifra 14 este formată din de două ori cifra șapte, simbol al perfecțiunii pe pământ, ne arată că pregătirea lumii pentru primirea lui Mesia trebuia să fie deplină pe două planuri, și anume: credința vie în Dumnezeu și ascultarea smerită de Dumnezeu, vocație sfântă care s-a realizat desăvârșit în Fecioara Maria. În această lume bolnavă de păcat și de moarte se pregătește o lucrare tainică a lui Dumnezeu de vindecare a lumii de păcat și de moarte, de ridicare spirituală progresivă a unei părți din Israel și o conștientizare a faptului că omenirea are nevoie de un Mântuitor, vindecător și eliberator, Care s-o vindece și să o elibereze de păcat și de moarte. În acest sens, Sfântul Grigorie de Nyssa spune că bolnavul avea nevoie de vindecare, robul avea nevoie de eliberare, iar cel muritor avea nevoie de înviere și de viață veșnică”.

În continuare, Preafericirea Sa a explicat că nașterea lui Hristos unește timpul cu veșnicia: „Sfânta Evanghelie după Matei ne mai arată și modul în care s-au săvârșit zămislirea Mântuitorului Hristos și nașterea Sa din Fecioara Maria. Îngerul îl înștiințează pe dreptul Iosif că ceea ce s-a zămislit în pântecele Fecioarei Maria este de la Duhul Sfânt. Îngerul îi spune lui Iosif, logodnicul Mariei, ceea ce i-a spus și Mariei însăși, și anume că Pruncul care Se va naște din ea va purta un nume ales de Dumnezeu, și anume Iisus, o transpunere a cuvântului ebraic Ieşua, care înseamnă Dumnezeu mân­tuiește. Deci, Iisus Hristos este Dumnezeu- Omul Care mântuiește omenirea de păcate și de moarte, dăruindu-i iertare, înviere și viaţă veșnică. Vedem, așadar, că Iisus Hristos este Dumnezeu și Om. În El se unesc dumnezeirea necreată și umanitatea creată. Se unesc cerul și pământul, veșnicia şi timpul, pentru ca oamenii pământeni, viețuitori în timp, să primească de la Hristos viața cerească veșnică”, a reliefat Întâistătătorul Bisericii noastre. 

Patriarhul României a arătat și de ce în Genealogia Mântuitorului Iisus Hristos sunt menționate patru femei, care nu erau evreice: „Evanghelia de astăzi ne mai arată că printre neamurile sau generațiile enumerate de Sfântul Apostol și Evanghelist Matei se află nu doar bărbați, ci și femei, deși, la evrei, genealogia se socotea pe linie paternă, bărbătească. În mod surprinzător, enumerarea generațiilor pe linie bărbătească, la un moment dat, include și pomenirea a patru femei. Ele ne surprind și prin faptul că nu sunt evreice, ci sunt de neam străin. Astfel, Tamara și Rahab sunt cananeence, Rut este moabiteancă, iar Batşeeba este hitită. Prin aceasta, Sfânta Evanghelie ne spune că nu numai poporul evreu este chemat la mântuire, ci și popoarele de altă etnie. De asemenea, prezenţa femeilor în genealogia Domnului Iisus Hristos ne arată că nu numai bărbații au valoare în faţa lui Dumnezeu şi în lucrarea Lui mântuitoare, ci și femeile. Mai mult, Iisus Hristos Cel Unul Sfânt cheamă la sfințenie pe toți bărbaţii și pe toate femeile, fără deosebire, iar Sfânta Biserică a lui Hristos cinstește deopotrivă pe bărbații sfinți și pe femeile sfinte”.

De asemenea, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a precizat că în însăși nașterea după trup a Mântuitorului Iisus Hristos începe nașterea după duh a oamenilor sau înfierea lor dumnezeiască prin harul Duhului Sfânt. „Întrucât Iisus Hristos Se întrupează de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria, El pregătește Taina Botezului creștin prin care omul se naște din Duhul Sfânt și din apă, pentru ca în însăși viața biologică, pământească, trecătoare să înceapă prin Botez o viață spirituală cerească și veșnică. Acest adevăr este exprimat de Sfântul Ioan Gură de Aur astfel: «Fiul lui Dumnezeu S-a născut după trup ca tu să te naști după duh. Pentru aceasta, Fiul lui Dumnezeu a avut o dublă sau îndoită naștere. Una asemenea nouă și alta mai presus de noi. Pentru că S-a născut din femeie Se aseamănă cu noi, dar pentru că nu S-a născut nici din sânge, nici din voința trupului sau a bărbatului, ci de la Duhul Sfânt, ne arată nașterea cea mai presus de noi, nașterea viitoare pe care ne-o va dărui nouă de la Duhul». Iisus, Fiul lui Dumnezeu, ne arată că scopul înomenirii Fiului veșnic al lui Dumnezeu este îndumnezeirea prin har a omului, iar înfierea lui în iubirea lui Dumnezeu Tatăl se realizează prin lucrarea Duhului Sfânt. Așadar, atât înomenirea Fiului lui Dumnezeu, cât și îndumnezeirea prin har a omului se fac prin lucrarea Duhului Sfânt”, a reliefat Patriarhul României.