Comunitatea credincioșilor din Parohia „Sfântul Antonie cel Mare”‑Titan și‑a sărbătorit astăzi, 23 noiembrie, cel de‑al treilea ocrotitor spiritual, Sfântul Cuvios Antonie de la Iezerul Vâlcii, care s
Evaluarea compoziţiilor din cadrul Concursului „Lăudaţi pe Domnul!“
Lucrările compozitorilor de muzică psaltică care au participat la secţiunea Compoziţie muzicală a Concursului naţional de muzică bisericească „Lăudaţi pe Domnul!“ au fost evaluate ieri, 7 octombrie. Lista câştigătorilor va fi postată pe site-ul oficial al Patriarhiei Române (www.patriarhia.ro) în zilele următoare.
La această ediţie, participanţii la secţiunea Compoziţie muzicală a Concursului naţional „Lăudaţi pe Domnul!“ organizat de Patriarhia Română a trebuit să realizeze o compoziţie în stil bizantin, însoţită de isoane, pentru Heruvicul din Joia Mare („Cinei Tale celei de Taină“). Evaluarea celor 14 lucrări a avut loc la Centrul cultural-social „Sfântul Nectarie din Eghina“ al Mănăstirii Radu Vodă din Bucureşti şi a fost realizată de un juriu format din arhid. prof. univ. dr. Sebastian Barbu-Bucur, de la Facultatea de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie Muzicală din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (UCMR), conf. univ. dr. Nicolae Gheorghiţă, de la Facultatea de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie Muzicală din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, membru al UCMR, şi pr. lect. univ. dr. Stelian Ionaşcu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“ din Bucureşti.
Comisia de jurizare a fost prezidată de Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal şi preşedinte de onoare.
Membrii comisiei de jurizare au punctat lucrările în funcţie de încadrarea stilistică, complexitatea partiturii, ortografie şi tehnica aşezării isonului. „Ediţia de anul acesta a concursului naţional de muzică bisericească, la Secţiunea Compoziţie, a avut şi lucrări mai puţin performante, dar şi lucrări bine construite, care reflectă în spate o anumită tradiţie care vine din zona monastică românească şi din tradiţia urbană. Au fost lucrări de o valoare extraordinară şi cred că anumite creaţii reflectă într-un fel intenţia Bisericii noastre de a promova repertoriile tradiţionale, care, cel puţin de la începutul secolului al XVIII-lea, sunt cântate pe limba patriei. Sperăm că şi în viitor aceste ediţii de muzică liturgică vor continua şi ne bucurăm de faptul că avem, pe de o parte, o tradiţie extraordinară a cântării bizantine, adică a cântării monodice, dar, pe de altă parte, să nu uităm că avem şi o longevivă tradiţie a cântării corale în Biserica noastră“, a precizat conf. univ. dr. Nicolae Gheorghiţă. O parte din lucrări, după cum a subliniat arhid. prof. univ. dr. Sebastian Barbu-Bucur, au fost depunctate din cauza faptului că unii participanţi nu au înţeles scopul acestui concurs, iar partiturile lor au avut „înfăţişarea unei pricesne sau a unui chinonic“.
Lista câştigătorilor va fi postată pe site-ul Patriarhiei Române în zilele următoare, iar premierea participanţilor va avea loc în ziua de 27 octombrie.
Ediţia din acest an a concursului naţional de muzică bisericească mai cuprinde Secţiunea „Interpretare“, la care participă grupuri de muzică psaltică ale parohiilor din ţară. Între scopurile acestui concurs de interpretare şi de creaţie se numără promovarea interpretării autentice a muzicii bisericeşti, promovarea formaţiilor de muzică valoroase, dar şi îmbogăţirea repertoriului liturgic românesc, prin stimularea creativităţii compozitorilor de muzică bisericească din ţară.