La opt ani de la trecerea la Domnul a vrednicului de pomenire Arhiepiscop Justinian Chira, cel care a păstorit Eparhia Maramureșului și Sătmarului mai bine de un sfert de secol (1990‑2016), miercuri, 30 octombrie,
Liturghie arhierească la Mănăstirea „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava”
În Duminica dinaintea Înălțării Sfintei Cruci, 11 septembrie 2022, numeroși credincioși au venit să se bucure de binecuvântarea arhierească și să înalțe rugăciuni la racla cu moaștele Sfântului Ioan cel Nou, grabnic ajutător și mare făcător de minuni, la Catedrala Arhiepiscopală din Suceava, mănăstirea celui dintâi sfânt ocrotitor al Moldovei.
Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, a săvârșit Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, la Altarul de vară special amenajat în incinta așezământului monahal.
Răspunsurile liturgice au fost date de Corala mixtă „Sfântul Ioan cel Nou” a Catedralei Arhiepiscopale, dirijată de părintele Ionuț Lucian Tablan Popescu.
Cuvântul de învățătură referitor la convorbirea la ceas de seară a lui Iisus cu Nicodim, dar și la purtarea și asumarea Crucii în lumea contemporană, a fost rostit de arhim. Serafim Grigoraș, starețul Mănăstirii „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava”.
La final, Înaltpreasfințitul Părinte Calinic a citit rugăciuni pentru sănătatea sufletului și trupului și rugăciuni de dezlegare. Totodată, ierarhul le-a vorbit credincioșilor prezenți despre faptul că aceste zile oferă posibilitatea zăbovirii gândului asupra rolului și semnificației Crucii: „Astăzi vi se deschide posibilitatea unei săptămâni în care să gândiți în perspectiva Sfintei Cruci. De foarte multe ori, înclinăm să gândim liniar. Gândirea liniară nu ne ajută, ci doar gândirea în perspectiva Crucii te așază și te definește ca persoană. A gândi în perspectiva Crucii înseamnă a înțelege ceea ce spune Mântuitorul, dacă cineva te lovește peste un obraz, întoarce-l și pe celălalt, dacă cineva îți ia haina, tu dă-i și cămașa, dacă cineva te roagă să mergi o milă, tu mergi două și așa mai departe. Aceasta este gândirea în perspectiva Crucii. (…) Golgota schimbă sensul Crucii. Și Crucea, din element de tortură, așa cum a fost considerată și este în continuare considerată de protestanți și neoprotestanți, devine puterea lui Dumnezeu, armă împotriva diavolului. Dacă vrei să te definești, asumă-ți responsabilitatea Crucii. (…) Știți ce arată Crucea? Drumul nostru spre Împărăția lui Dumnezeu. Știți de ce puneți troițe? Troițele sunt un fel de semne de circulație care ne arată drumul spre Împărăția lui Dumnezeu. Dacă n-ar fi semnele de circulație într-un oraș, s-ar tampona mașinile. Cam tot așa se întâmplă în momentul în care ai Crucea, ții calea și îți arăți și identitatea, că aparții lui Dumnezeu, Unul în ființă și întreit în Persoane; de aceea ne însemnăm cu semnul Sfintei Cruci”.