Comunitatea credincioșilor din Parohia „Sfântul Antonie cel Mare”‑Titan și‑a sărbătorit astăzi, 23 noiembrie, cel de‑al treilea ocrotitor spiritual, Sfântul Cuvios Antonie de la Iezerul Vâlcii, care s
„O certă contribuţie la cunoaşterea istoriei Bisericii din Bucovina“
Personalitate marcantă a epocii în care a păstorit Eparhia Bucovinei (1924-1935), mitropolitul Nectarie Cotlarciuc a atras atenţia cercetătorilor mai ales după anul 1993, când au fost publicate documentatele articole semnate de către cunoscutul scriitor cernăuţean Mircea Lutic (mai ales studiul Nectarie Cotlarciuc, un arhipăstor înzestrat cu alese virtuţi naţionale), care a readus în atenţia specialiştilor activitatea vrednicului arhiereu, uitat de aproape jumătate de secol.
Până la această dată, exceptând două lucrări de bibliografie, Istoria bibliografiei moderne (a lui Barbu Teodorescu, 1972) şi Bibliografia românească modernă (1984), doar un singur articol, apărut la Freilassing, în 1965 (Vianor Bendescu, Nectarie Cotlarciuc, Metropolit der Bukowina), a putut reţine atenţia cercetătorului interesat de istoria Bisericii bucovinene, ca parte integrantă a Bisericii Ortodoxe Române.
Un moment remarcabil în fundamentarea poziţiei lui Nectarie Cotlarciuc în galeria personalităţilor culturii şi istoriei Bucovinei l-a constituit publicarea volumului Nectarie Cotlarciuc, arhiepiscop al Cernăuţilor şi mitropolit al Bucovinei (Iaşi, 2013), semnat de către Vasile Marius Ţibulcă. Cartea beneficiază de un pertinent Cuvânt înainte semnat de către pr. prof. dr. Ion Vicovan, decanul Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi, care subliniază importanţa apariţiei, stabilindu-i locul în istoriografia tematică în următorii termeni: „Lucrarea de faţă reprezintă o certă contribuţie la cunoaşterea istoriei Bisericii din Bucovina, în general, dar şi a vieţii şi lucrării unuia dintre cei mai de seamă mitropoliţi, Nectarie Cotlarciuc“.
Indubitabil, Vasile Marius Ţibulcă reuşeşte o corectă plasare în epocă a personalităţii mitropolitului, urmărind în egală măsură contextul politic, cel socio-cultural şi, evident, cel religios, în care a activat şi creat.
Nectarie, pe numele său de mirean Nicolae, s-a născut în frumoasa aşezare de lângă poalele Rarăului, Stulpicani, la data de 7/19 februarie 1875, în familia cântăreţului bisericesc Teodor Cotlarciuc de la Biserica „Înălţarea Domnului“ din localitate, unde, copil fiind, va fi participat la primele slujbe religioase şi în tinda căreia va fi luat cele dintâi lecţii de catehizare de la preotul satului.
După absolvirea Liceului de Stat (Greco-orientalische k. k. Obergymnasium, adică Gimnaziul Superior greco-oriental cezaro-crăiesc), devenit ulterior Liceul „Ştefan cel Mare“ din Suceava, a urmat cursurile celebrei Facultăţi de Teologie a Universităţii din Cernăuţi, unde a luat un prim doctorat în teologie, făcând aici şi un al doilea doctorat, în filosofie. După terminarea studiilor la Cernăuţi, Nicolae Cotlarciuc se perfecţionează la universităţile din Bonn, Viena, München şi Würzburg.
Revenit în Cernăuţi, în august 1901, a primit o Catedră de profesor suplinitor la Liceul I de Stat (Liceul „Aron Pumnul“ de mai târziu), iar în luna decembrie a aceluiaşi an a fost încadrat la biblioteca Universităţii, de unde intră în învăţământul universitar ca profesor titular la Catedra de Teologie Practică, ajungând şi decan, primul din perioada românească, al Facultăţii de Teologie, în anul 1920/1921.
În ierarhia ecleziastică, Nicolae Cotlarciuc a avut o ascensiune surprinzătoare. După reîntoarcerea de la studii din străinătate şi după căsătorie, a fost hirotonit diacon, în anul 1901, la Catedrala mitropolitană din Cernăuţi, apoi a dobândit titlurile de presviter, în 1914, de protopresviter, în 1919, de arhimandrit stavrofor, în 1921, şi de arhimandrit mitrofor, în 1923, an în care a primit înalta demnitate de episcop al nou înfiinţatei Episcopii a Cetăţii Albe şi Ismailului, străvechi pământ al Basarabilor, revenit la Ţara Mamă, odată cu marea Unire din 1918, iar în anul următor, Marele Colegiu al BOR îl va alege arhiepiscop al Cernăuţilor şi mitropolit al Bucovinei.
Autorul analizează cu multă atenţie întreaga activitate arhierească a episcopului şi, apoi, a mitropolitului Nectarie Cotlarciuc, situaţia Arhiepiscopiei Cernăuţilor la înscăunarea acestuia, pagini importante fiind alocate: comunicării mitropolitului cu mirenii şi clericii, fiindu-i analizate pastoralele, discursurile şi diferitele cuvântări; activităţii administrative în diriguirea Fondului Bisericesc - vizite pastorale, sfinţiri de construcţii bisericeşti, asistări la diverse festivităţi; neuitându-se activitatea misionară, participarea activă la diferite congrese şi conferinţe internaţionale ale Ortodoxiei şi ale Bisericilor surori, precum cele de la Stockholm, Lausanne, Lambeth, ori de reprezentare, precum cea de la Varşovia cu prilejul proclamării Bisericii Ortodoxe din Polonia ca Biserică autocefală şi dezlegarea ei de oblăduirea celei ruseşti.
Mai mult decât interesant este capitolul dedicat activităţii politice, Cotlarciuc reprezentând Universitatea cernăuţeană în Parlamentul României, fiind implicat în viaţa politică a provinciei într-o anumită perioadă, fapt ce i-a adus şi critici severe şi, adesea, articole denigratoare în presa vremii.
Activitatea cărturărească a mitropolitului începe cu o importantă prezenţă în redacţia revistei „Candela“, odată cu reapariţia acesteia, în 1923, şi se termină cu valoroasele volume de literatură de specialitate.
Dacă sub aspect literar debutul s-a produs în octombrie 1898, sub raport ştiinţific, prima lucrare a fost Die Besetzungweise des Patriarchalstuhles von Konstantinopel, apărută în 1903, în care abordează istoricul dezvoltării acestei patriarhii şi felul cum se ocupa în diferite perioade acest scaun patriarhal. Aceleiaşi arii a dreptului bisericesc îi aparţin lucrările Beiträge zum lebenden Ehe- und Familienrecht der Romänen inbensondere jener im Suden der Bukowina, în care discută subiecte de drept matrimonial, şi Subjekt des Kirchenvermögens in der morgenlädischen Kirche, unde pune în discuţie tema averii bisericeşti în Biserica Ortodoxă, precum şi istoricul, şi statutul juridic al Fondului Bisericesc.
Circumscris aceleiaşi zone tematice, volumul Stifterreicht und Kirchenpatronat im Fürstentum der Moldau und in der Bukowina realizează o interesantă paralelă între dreptul ctitoricesc din Moldova şi patronatul bucovinean.
O altă direcţie a preocupărilor sale a constituit-o aplecarea către studiile filosofice. În Das Problem der immateriellen, geistigen Seelen-substanz sunt trecute toate ipotezele, inclusiv cele ale naturaliştilor, asupra sufletului, ca să se oprească la convingerea că trebuie să ţinem la adevărul revelat: că avem drept principiu al vieţii o substanţă spirituală, imaterială, cum au interpretat, de altfel, acest adevăr divin Sfinţii Părinţi.
Domeniul teologiei pastorale l-a abordat cu Homiletische Formalstufentheorie, care a avut mare răsunet în critica ştiinţifică teologică.
„Predicii din ziua de astăzi îi lipseşte fundamentarea psihologică“, susţine Cotlarciuc în Der Psychologische Aufban der Rede, subiect reluat mai târziu, în versiune română, în Chestiuni omiletice, unde pune problema criticilor aduse predicii şi discută încercările întreprinse de a reface predica bisericească.
Om din popor, lui N. Cotlarciuc nu i-au fost străine problemele sociale şi nici cele ale rolului Bisericii în ocrotirea socială. „Spiritul creştin a dominat ocrotirea socială“, scria N. Cotlarciuc în Ocrotirea socială şi Biserica creştină, în 1921.
În multe alte domenii îi este remarcată activitatea. În 1911 publica Kurze übericht über die rumänische Bibliologie în care utilizează, printre primii, noţiunea de bibliofilie, în sensul utilizat astăzi. Alte lucrări care subliniază diversitatea problemelor în care era implicat sunt Istoricul Prăvăliei Româneşti din Cernăuţi, Istoricul literaturii românilor din Bucovina (1775-1906) şi Catalogul tezaurului naţional bucovinean.
Este de remarcat şi faptul că a îngrijit şi completat lucrarea fundamentală a profesorului său V. Mitrofanovici, Liturgica Bisericii Ortodoxe, pe care a reeditat-o în anul 1929.
Absolvent al Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi, Vasile Marius Ţibulcă pune la îndemâna cititorului şi cercetătorului interesat de fenomenul cultural bucovinean o carte densă, complexă, realizată cu o deosebită acribie, dar şi cu o caldă şi cuceritoare pasiune, dovedindu-se un bun exeget al importantei opere a lui Nectarie Cotlarciuc. (Vasile Diacon)