Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Actualitate religioasă Știri „Preotul şi enoriaşii săi, trăitori, apărători şi mărturisitori ai dreptei credinţe“

„Preotul şi enoriaşii săi, trăitori, apărători şi mărturisitori ai dreptei credinţe“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Constantin Ciofu - 28 Iun, 2010

În perioada 15 aprilie-3 iunie 2010, Înalt Preasfinţitul Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, a prezidat conferinţele preoţeşti ale celor 12 protopopiate din Arhiepiscopia Iaşilor, care au purtat titlul generic "Preotul şi enoriaşii săi, trăitori, apărători şi mărturisitori ai dreptei credinţe". Conferinţele au fost precedate de slujba Sfintei Liturghii.

Prima conferinţă a avut loc în Protopopiatul Hârlău pe 15 aprilie, în parohia Satu Nou. Părintele Florin-Aurel Călugăru de la parohia Iazu Nou a prezentat referatul dedicat Anului omagial al Crezului ortodox şi al Autocefaliei româneşti din care s-au extras propunerile pentru intensificarea trăirii şi mărturisirii credinţei ortodoxe de către păstori şi păstoriţi: intensificarea vieţii religioase a preotului, săvârşirea regulată şi cu evlavie a slujbelor bisericeşti, organizarea regulată de slujbe misionare, predici catehetice, înfiinţarea unei reviste, publicaţii sau foi parohiale, formarea de coruri bisericeşti în toate parohiile, formarea unor biblioteci misionare pe lângă parohii şi biserici pentru iniţierea şi educarea enoriaşilor, vizitarea anuală, în grupuri organizate de credincioşi, a mănăstirilor şi a locurilor sacre din ţara noastră, fapt care fortifică unitatea religioasă şi etnică a românilor ortodocşi, formarea în cadrul fiecărei parohii de comitete creştine misionare şi filantropice, cu scopul organizării de ajutoare pentru cei săraci şi bolnavi şi susţinerii preotului împotriva prozelitismului sectar, spovedania regulată individuală a credincioşilor şi acordarea Sfintei Împărtăşanii, după caz, combaterea susţinută a beţiei, divorţului, avortului, desfrâului şi a tuturor conflictelor imorale din parohie, legătura duhovnicească foarte strânsă cu enoriaşii, educarea exemplară a copiilor preotului, implicarea şi antrenarea tinerilor în viaţa religioasă a parohiei etc.

Parohia, mijloc de ajutorare a aproapelui

Pe 19 aprilie s-a desfăşurat conferinţa preoţilor din Protopopiatul Roznov, în cadrul căreia pr. Alexandru-Cristinel Munteanu de la parohia Zăneşti 1 a susţinut referatul întrunirii. "Între dogmă şi cult, între teologie şi trăire ortodoxă, între credinţă şi rugăciune este o legătură inseparabilă. În Biserica Ortodoxă cultul este însăşi credinţa mărturisită, simţită, cântată, transformată în rugăciuni şi imne. Încununarea cultului este Sfânta Liturghie, prin care Mântuitorul continuă să trăiască în Biserică, iar noi devenim în mod real martori ai evenimentelor mântuitoare şi părtaşi la Euharistie - Taina împărăţiei lui Dumnezeu. Măreţia, frumuseţea şi echilibrul cultului ortodox lucrează pozitiv asupra inteligenţei, sentimentului şi voinţei tuturor celor ce sunt prezenţi la săvârşirea lui. E drept că pentru omul nepregătit duhovniceşte aceste adevăruri nu sunt evidente şi poate cădea victimă prozelitismului sectant", a spus pr. Alexandru-Cristinel Munteanu.

Întâlnirea de primăvară a Înalt Preasfinţitului Părinte Teofan cu preoţii din Protopopiatul Piatra Neamţ a avut loc pe 20 aprilie, la Biserica "Sf. Parascheva" din Piatra Neamţ. Tema conferinţei a fost prezentată de pr. Ionuţ-Florinel Horceac. "Membrii care sunt activi în Biserică şi se împărtăşesc de Trupul lui Hristos nu pot decât să arate celorlalţi schimbarea enormă şi binefacerile ontologice pe care le-au dobândit: "Nu eu trăiesc, ci Hristos trăieşte în mine" (Gal. 2, 20). Prin urmare, cea mai bună misiune este manifestarea tangibilă şi vizibilă a vieţii membrilor parohiei. Numeroşi sunt cei care simt azi în familie şi societate lipsa căldurii sufleteşti, a comuniunii adevărate, a preocupării generoase şi adânci pentru celălalt şi a solidarităţii în familie şi societate, în general. Parohia este în acest context de sărăcie emoţională un excelent mijloc de a ajuta. În mediul social în care prevalează relaţiile impersonale şi inumane (cu toate urmările pe care le pot aduce: exploatarea, violenţa, criminalitate şi declin moral), parohia poate fi o adevărată balanţă, chemând oamenii la un nou stil de viaţă, în care Hristos să fie izvorul şi autorul acestei reorientări spirituale", a evidenţiat pr. Ionuţ-Florinel Horceac.

Promovarea apostolatului laicilor în societate

În parohia Talpa a avut loc pe 26 aprilie conferinţa preoţilor din Protopopiatul Dorohoi. Tema întrunirii a fost expusă de pr. Constantin-Claudiu Oniciuc de la parohia Cerviceşti. "Apărarea credinţei presupune existenţa unor provocări care o pot slăbi sau chiar încearcă curmarea sau desfiinţarea acesteia. Din păcate există şi în interiorul Bisericii persoane sau chiar uneori grupuri care încearcă să promoveze idei sau practici care sunt străine de duhul Ortodoxiei. Biserica se dobândeşte prin Taina Botezului, însă foarte mulţi devin nelucrători, creştini numai cu numele. Botezul ramâne numai la nivelul de adeziune formală, el nu mai produce înaintare spre desăvârşirea duhovnicească. Creştinul de conjunctură îşi botează copiii pentru că aceasta reprezintă un bun prilej de a mări familia prin încumătrire sau pentru unii numai un simplu prilej de distracţie păcătoasă, dar şi cei care devin părinţi spirituali, naşii, sunt aleşi pe alte criterii, altele decât cele de viaţă autentică de creştin ortodox, şi aceştia, ei înşişi, se îngrijesc aproape exclusiv de partea materială, nemaiînţelegând că datoria lor se prelungeşte dincolo de slujba de botez şi că datoriile lor faţă de fiii duhovniceşti sunt în primul rând de natură spirituală, a spus pr. Constantin-Claudiu Oniciuc.

Conferinţa preoţilor din Protopopiatul Darabani a avut loc pe 27 aprilie în parohia Mileanca. Părintele Costel Rumega de la parohia Rădăuţi-Prut a vorbit la această întrunire despre propovăduirea şi mărturisirea adevăratei credinţe a preoţilor şi credincioşilor. "Trebuie să ne ocupăm şi de promovarea apostolatului laicilor în societate, ca să-şi apere singuri adevărul de credinţă şi să-l propovăduiască în mediul lor de activitate, să se angajeze în opera filantropică a Bisericii, pentru sprijinul şi mângâierea celor necăjiţi, bolnavi, însinguraţi, abandonaţi sau lipsiţi de mijloace de trai şi să contribuie prin comportarea lor creştină la depăşirea climatului de ură, violenţă sau agresivitate şi prin promovarea valorilor autentic creştine, iertare, bunătate, omenie, comportament civilizat, în cadrul societăţii, cu ajutorul şi puterea lui Hristos. Preotul trebuie să aibă permanent în minte şi să amintească neîncetat credincioşilor cuvintele lui Hristos: "Cine nu mă va mărturisi pe Mine înaintea oamenilor nici Eu nu-l voi mărturisi înaintea Tatălui ceresc". Biserica noastră strămoşească are un caracter profund contemplativ şi acest lucru este o adevărată binecuvântare cerească pentru lumea în care trăim, dominată de răceala tehnologiei şi a ştiinţei", a subliniat pr. Costel Rumega.

Participarea la slujbele Bisericii, "mărturia concretă a credinţei ortodoxe"

Preoţii din Protopopiatul Iaşi 2 s-au reunit în conferinţa de primăvară pe 6 mai. Părintele Mihail Roşu de la parohia Pocreaca a reliefat faptul că tema propusă "înfăţişează o problematică existentă în Ortodoxie încă de la începuturile ei". "Preotul ortodox şi enoriaşii au apărat credinţa ortodoxă deoarece antagonismul luciferic se demască numai acolo unde este învăţătura cea adevărată. Pentru dreapta credinţă ortodoxă s-au jertfit mulţi preoţi ortodocşi şi mulţi credincioşi. Sf. Vasile cel Mare spunea că "prin mărturisirea şi apărarea credinţei ortodoxe tot sufletul va fi stăpânit de dogme neclătinate şi va fi întărit prin har pentru a mărturisi adevărata credinţă şi pentru a crede nezdruncinat în Mântuitorul Hristos". În contextul Anului omagial al Crezului ortodox şi al Autocefaliei româneşti tema este actuală şi se doreşte a fi o mărturisire a învăţăturilor Simbolului de credinţă şi, în acelaşi timp, o apărare a acestor învăţături în faţa tendinţelor atee de astăzi care sunt în disonanţă cu Ortodoxia. Biserica Ortodoxă trebuie să iasă la rampă cu o atitudine fermă şi să afirme toate învăţăturile din literatura scripturistică, patristică, canonică şi cultică a Bisericii noastre care sunt eterne şi care nu pot fi modificate", a explicat pr. Mihail Roşu. În a zecea zi a lunii mai, Înalt Preasfinţitul Părinte Teofan a prezidat conferinţa preoţilor din Protopopiatul Ceahlău, unde pr. Vasile Arsene de la parohia Popeşti a expus referatul "Preotul şi enoriaşii săi, trăitori, apărători şi mărturisitori ai dreptei credinţe". "Mărturisirea credinţei în cuvânt şi prin cuvânt este fundamentală pentru viaţa fiecărui creştin, care este chemat nu doar să înţeleagă taina Evangheliei, ci să trăiască în duhul Scripturii şi să-L mărturisească pe Hristos, "Cel născut în Betleem, mort şi înviat pentru mântuirea Lumii". Mărturisirea lui Hristos implică o "viaţă personală de rugăciune, post şi spirit de jertfă, implicare responsabilă în societate şi onestitate în relaţia cu celălalt" (IPS Teofan - Pastorală la Naşterea Domnului - 2009). Pentru a ne feri de rătăcire avem nevoie de a cunoaşte bine credinţa ortodoxă. De aceea Biserica îi cheamă pe credincioşii ei la cunoaşterea şi apărarea credinţei ortodoxe. Participarea activă a credincioşilor la slujbele Bisericii, precum şi la întreaga ei activitate misionar-pastorală şi socială, pe de o parte, şi dreapta vieţuire creştină ortodoxă după normele şi poruncile Bisericii întemeiate pe Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie, pe de altă parte, sunt mărturia concretă a credinţei ortodoxe trăită plenar", a afirmat pr. Vasile Arsene.

O zi mai târziu, pe 11 mai, a avut loc conferinţa preoţilor din Protopopiatul Târgu Neamţ, în parohia Târpeşti. Conferenţiar a fost pr. Pintelei-Nicolae Axentioi de la parohia Nemţişor. "Misiunea Bisericii trebuie să vizeze tocmai tratarea fiecăruia dintre noi, slujitori şi credincioşi, de această derută spirituală în care trăim. Dacă nu vrem să arătăm suficientă grijă acestor aspecte legate de o urgenţă înduhovnicire a vieţii creştine, atunci de ce să ne mai mire faptul că glasul Bisericii este din ce în ce mai puţin ascultat. Şi dacă am avea puţin răgaz să vedem câtă nevoie sufletească este de o vie trăire creştină. O biserică vie trebuie să-şi impună punctul de vedere, să fie statornică în credinţa şi în mărturisirea lui Dumnezeu. Dar cum o va putea face dacă nu are slujitori pregătiţi de a da soluţii creştine problemelor cu care se confruntă oamenii din zilele noastre? Şi cum vor fi pregătiţi oamenii să înţeleagă dacă nu li se oferă modele concrete şi exemple de creştini adevăraţi? Cateheza şi misiunea Bisericii ar trebui să înceapă aşadar prin educarea tinerelor generaţii în spiritul autentic al creştinismului, care constă în a avea curajul să mărturiseşti adevărul despre Hristos prin cuvânt şi faptă", a remarcat pr. Pintelei-Nicolae Axentioi.

Aplicarea şi păstrarea adevărului din Sfânta Scriptură

La Biserica Vovidenia din Botoşani s-a desfăşurat pe 17 mai întrunirea preoţilor din Protopopiatul Botoşani, în cadrul căreia pr. Marius Babiuc de la parohia Silişcani a susţinut tema aleasă pentru acest an omagial de către Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei. "Noi, ortodocşii, mărturisim credinţa prin recunoaşterea Adevărului dumnezeiesc, aşa cum a fost descoperit în Evanghelia propovăduită de Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu întrupat, transmisă de Sfinţii Apostoli fie în scris sau pe cale orală. Pe temeiul Noului Testament şi al Sfintei Tradiţii, această mărturisire a fost concentrată, pentru nevoile misionare şi catehetice, în Crezul sau Simbolul de credinţă alcătuit de Sinoadele ecumenice de la Niceea (325) şi Constantinopol (381). Mărturisim credinţa prin rugăciune permanentă ca legătură conştientă şi neîncetată cu Dumnezeu, însă pentru ca Dumnezeu să lucreze prin rugăciune trebuie să găsească un pământ bun, care nu este împietrit şi în care nu sunt lăsaţi să crească spinii multelor griji (Luca 8, 5-15). Trăirea credinţei se face în fiecare loc şi timp, atât în sfera personală, cât şi în cea comunitară, ea fiind experienţa conştientă şi personală a Tainei lui Dumnezeu Cel viu şi veşnic, aşa cum ne învaţă Mântuitorul Hristos: "Viaţa veşnică aceasta este: Să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Iisus Hristos pe care L-ai trimis" (Ioan 17, 3)", a afirmat pr. Marius Babiuc.

Conferinţa preoţilor din Protopopiatul Săveni a avut loc pe 18 mai în parohia Drăguşeni. Conferenţiarul acestei întruniri a fost pr. Iulian Moisii de la parohia Româneşti. "Păstrarea dreptei credinţe implică apartenenţa reală şi permanentă a creştinului la Biserică şi la ceea ce are loc în Biserică, ca şi comunitate de credinţă şi sacramentală a oamenilor cu Dumnezeu. De aceea, atât cunoaşterea, dar mai ales aprofundarea şi aplicarea dreaptă a adevărului dumnezeiesc cuprins în Scriptură, precum şi păstrarea acestui adevăr de către credincioşi nu pot avea loc decât în Biserică şi în comuniune cu cei care sunt iconomi ai Tainelor lui Dumnezeu, adică episcopul şi preoţii Bisericii (I Cor. 4, 1). Atât preotul, cât şi credincioşii au de asemenea datoria să apere credinţa ortodoxă. Pentru aceasta este nevoie ca mai întâi să fie identificaţi cine sunt cei care sapă la temelia credinţei. Aceştia sunt atât din interiorul Bisericii (prin interiorul Bisericii înţelegându-se toţi cei care au fost botezaţi), cât şi cei din afara ei", a spus pr. Iulian Moisii.

"Ortodoxia este o comoară pe care Dumnezeu ne-a dat-o şi de care ar trebui să profităm"

Preoţii din Protopopiatul Iaşi 1 s-au întâlnit în conferinţă pe 25 mai în Sala "Dr. Iustin Moisescu" a Centrului eparhial Iaşi. În referatul expus, pr. Gabriel Coroamă de la parohia Breazu a evidenţiat că "păstorul şi turma sa au înţeles din experienţa înaintaşilor că adevărata credinţă, tărie şi frumuseţe a Bisericii vine din păstrarea nealterată a conştiinţei de mărturisitor al Adevărului, şi oricât de solemne şi pline de fast ar fi slujbele liturgice, lipsa de smerenie şi de adâncire a sufletului în taina slujbei dintr-o duminică sau o sărbătoare, care să facă din întâlnirea noastră cu Dumnezeu adevăratul praznic, adevărata sărbătoare sau bucurie, duce la falsificarea Adevărului, la sluţirea chipului divin din om. Prezenţa preotului în mijlocul enoriaşilor săi pentru a le întări credinţa şi a-i instrui în apărarea acesteia îmbracă forme diverse: de la vizitele pastorale săvârşite nu doar cu prilejul marilor sărbători, împărţirea unor ajutoare materiale pentru cei aflaţi în nevoi, orele de cateheză ţinute la biserică".

Pe 3 iunie preoţii din Protopopiatul Paşcani s-au reunit în conferinţă la Biserica "Sf. Arhangheli" din Târgu Frumos. Din referatul pe care pr. Bogdan Melinte de la parohia Albeşti l-a prezentat s-a extras fragmentul următor: "Adevăratele frumuseţi ale Ortodoxiei nu au putut fi apreciate de toţi oamenii. De-a lungul istoriei creştinismului se cunosc numeroase încercări de atac asupra Bisericii prin promovarea unor idei ce intrau în contradicţie cu dogmele creştine sau prin încercarea de a limita puterea Bisericii prin influenţe de natură politică sau administrativă. În zilele noastre Biserica încă se confruntă cu astfel de atacuri la adresa ei. Cei ce fac aceste lucruri nu îşi dau seama de fapt că Ortodoxia este o comoară pe care Dumnezeu ne-a dat-o şi de care ar trebui, am putea zice, să profităm: "Avem comoara aceasta în vase de lut, ca să se învedereze că puterea covârşitoare este a lui Dumnezeu şi nu de la noi" (II Corinteni 4, 7). O parte dintre cei care atacă Biserica şi credinţa ortodoxă sunt membri ai comunităţii creştine. Fie că o fac în mod voit sau din neştiinţă, ei lezează trupul lui Hristos. Cei mai periculoşi, dar mai activi în acelaşi timp sunt cei care nu au nici o legătură cu Biserica. Spuneam mai sus că sunt oameni care au intrat doar o singură dată în biserică şi atunci a fost când au primit Botezul. Aceştia s-au rupt totalmente de Biserică şi încearcă prin metode diferite să rupă şi pe alţii", a remarcat pr. Bogdan Melinte.