De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
„Prin binecuvântare, darurile devin bucurie pentru mulți”
În Duminica a 8-a după Rusalii, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a poposit în mijlocul obștii și pelerinilor care au participat la Sfânta Liturghie oficiată la Mănăstirea Pasărea, din județul Ilfov, de un sobor de preoți și diaconi, sub protia părintelui arhimandrit Dionisie Constantin, consilier patriarhal. Întâistătătorul Bisericii noastre a rostit la finalul sfintei slujbe un cuvânt de învățătură în care a tâlcuit înțelesurile duhovnicești ale pasajului evanghelic duminical (Matei 14, 14-22), subliniind faptul că „în esență această Evanghelie ne arată că darurile se înmulțesc prin binecuvântare”.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a scos în evidență faptul că textul scripturistic în care este prezentată înmulțirea pâinilor și a peștilor și săturarea mulțimilor cuprinde trei învățături principale: „Luând aminte la Sfânta Evanghelie de astăzi reținem trei învățături principale. În primul rând, Mântuitorul Iisus Hristos săvârșește minunea înmulțirii a cinci pâini și doi pești spre sfârșitul zilei, spre seară, după ce, mai întâi, a predicat Evanghelia Împărăției cerurilor și i-a vindecat pe bolnavii aduși la El. În al doilea rând, învățăm din Evanghelia de astăzi că darurile, oricât de puține sau mici ar fi, se înmulțesc prin binecuvântarea lui Dumnezeu. În al treilea rând, învățăm că toată lucrarea filantropică a Bisericii s-a născut din Evanghelia iubirii milostive și din Sfânta Liturghie”.
În continuare, Patriarhul României a arătat faptul că Mântuitorul Iisus Hristos, mai înainte de a-i hrăni pe cei care Îl urmau cu mâncare materială, constituită din pâine și pește, le-a oferit acestora hrană spirituală. „După ce i-a hrănit pe credincioșii prezenți, cinci mii de bărbați în afară de femei și copii, în mod spiritual prin predică, a vindecat pe bolnavii din mulțime. (…) Apoi, Mântuitorul a luat cele cinci pâini și doi pești și le-a dat ucenicilor, ca ei să le împartă mulțimilor. Pe când se distribuiau, atunci s-au înmulțit pâinile și peștii. Ele s-au înmulțit în mâinile ucenicilor. Astfel s-au săturat cinci mii de bărbați, în afară de femei și copii”, a explicat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
Totodată, Preafericirea Sa a evidențiat faptul că Biserica urmează acestei lucrări înfățișate în Evanghelia duminicală prin Sfânta Liturghie și opera filantropică, prin intermediul cărora oferă credincioșilor și cele trebuitoare sufletului și cele necesare trupului. „Mântuitorul îi învață pe ucenici ca, pe lângă hrana spirituală, pe care El o dă celor care Îl caută, să nu uite de hrana materială. Cei care o zi întreagă au postit, au ascultat cuvântul Domnului și au adus pe bolnavii lor la Iisus ca să-i vindece nu au fost neglijați, ci Iisus a pregătit pentru ei și hrană materială pentru trup. Astfel, Biserica, pe lângă rugăciune, trebuie să îi ajute pe oamenii aflați în nevoi. De aceea s-au creat primele cantine pentru săraci și bolnavi. În Biserica primară, când aduceau credincioșii pâine pentru pregătirea celor necesare Sfintei Liturghii, ei aduceau și alte alimente și haine pentru cei săraci sau bolnavi. Astfel s-a născut, pe lângă Liturghie, filantropia, prin fapte bune sau fapte de milostenie. Învățăm, deci, că Hristos dorește ca ucenicii Săi să propovăduiască Evanghelia, să se roage și să îi ajute pe cei care sunt în situații dificile. De remarcat este și faptul că minunea aceasta s-a săvârșit la sfârșitul zilei, după ce, mai întâi, cei care-L căutau pe Iisus s-au hrănit duhovnicește, prin cuvântul Său, și au fost vindecați de bolile sufletești și trupești. De aceea și astăzi, credincioșii ortodocși când vin la biserică nu mănâncă și nu beau nimic pentru că mai întâi se hrănesc cu harul cuvântului Evangheliei și cu lumina pe care o primesc prin rugăciunile săvârșite în biserică, iar apoi se împărtășesc cu Trupul și Sângele Domnului spre vindecarea sufletului și a trupului. Abia la finalul Liturghiei primesc anafura, adică acele bucăți de pâine care se pregătesc după ce a fost sfințită Sfânta Euharistie”, a evidențiat Preafericirea Sa.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat și semnificația coșurilor în care s-au adunat resturile de mâncare după săturarea mulțimilor: „Cele douăsprezece coșuri au o semnificație simbolică. Ele au însemnat faptul că Iisus hrănește cele douăsprezece seminții ale lui Israel dacă acestea ascultă de cuvântul Său, iar mulțimea care ascultă cuvântul Său devine Biserica celor doisprezece Apostoli. Aceste coșuri ne arată și că darurile binecuvântate de Dumnezeu nu se aruncă, chiar dacă prisosesc. Prin aceasta, Mântuitorul ne îndeamnă să economisim lucrurile materiale binecuvântate, nu să le risipim. De asemenea, învățăm că locul unde oamenii au primit darul minunat al pâinii care i-au săturat trebuie să rămână curat. În Evanghelia de astăzi, grija nu este doar pentru mâncare materială, ci trebuie să ne îngrijim mai întâi pentru hrana sufletului, iar cele materiale să le folosim ca pe un dar de la Dumnezeu, cu responsabilitate, cu înțelepciune, cu măsură și într-un mod duhovnicesc rațional. Astfel, în cuvinte puține, Evanghelia de astăzi ne învață că darurile pe care le aducem la Biserică, oricât de puține ar fi ele, după ce se binecuvântează prin harul lui Dumnezeu devin bucurie pentru mulți”.
La final, Patriarhul României a oferit obștii monahale, în semn de prețuire, tămâie din Oman, Ceaslovul Mare, colecția completă a Filocaliei, în ediție jubiliară, precum și ultimele apariții la Editurile Patriarhiei Române, iar credincioșilor prezenți iconițe cu chipul Sfintei Cuvioase Teodora de la Sihla, a cărei pomenire s-a făcut în această zi. La rândul său, stareța mănăstirii ilfovene, stavrofora Mihaela Costache, a mulțumit Părintelui Patriarh pentru cuvântul de învățătură și pentru purtarea de grijă părintească arată comunității monahale, oferindu-i, din partea obștii, un frumos buchet de flori.