Duminică, 3 noiembrie, Preasfințitul Părinte Emilian Crișanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Aradului, a săvârşit Sfânta Liturghie în Parohia Olari, Protopopiatul Arad, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, se arată pe site-ul arhiepiscopiaaradului.ro.
Responsabilii de tineret ai Arhiepiscopiei Iașilor, în Sfântul Munte Athos
Responsabilii de activități cu tineretul ortodox, atât de la Sectorul de misiune al Centrului eparhial Iași, cât și ai protopopiatelor din cadrul Arhiepiscopiei Iașilor, au mers, în perioada 10-15 februarie 2020, în pelerinaj la Sfântul Munte Athos.
Pelerinajul a fost binecuvântat de Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Teofan și organizat de către Departamentul misiune pentru tineret al Sectorului misiune al Arhiepiscopiei Iașilor. Însoțitorul grupului a fost părintele consilier, arhimandritul Nicodim Petre.
Scopul pelerinajului a fost identificarea unor modalități noi de a-i invita pe tineri în Biserica Mântuitorului nostru, potrivit preocupărilor lor, a influențelor lumii și a ofertelor propuse de societatea laică. Tinerii au vizitat următoarele mănăstiri, schituri și chilii: Simonopetra, Grigoriu, Dionisiu, „Sfântul Pavel”, „Sfânta Ana”, Chilia Sfântului Iosif Isihastul, Marea Lavră, Prodromul, Chilia Sfântului Atanasie, Izvorul Sfântului Atanasie, Filotheu, Iviru, Izvorul „Agheasma Maicii Domnului”, Stavronichita, „Sfântul Ilie”, Vatopedu, Lacu, Rusicon.
Răspunsuri la întrebările care îi preocupă au oferit părinții Macarios Simonopetrinul și Atanasie, egumenul schitului românesc Prodromu. Părintele Macarie a vorbit despre viața monastică, dar și despre viața în lume și a accentuat că pentru ambele moduri de a viețui în Domnul este prioritară rugăciunea, întrucât doar prin rugăciune putem „dibui” Adevărul, printre toate ofertele prezentate ca „adevărate” ale lumii, în general. Întrebat fiind „cum am putea să comunicăm mai eficient cu tinerii, având în vedere faptul că mulți folosesc excesiv gadgeturile, care diminuează atenția, concentrarea etc.”, părintele Macarios a răspuns că acestea fac acum parte din viață, iar „Biserica dintotdeauna a fost provocată să găsească soluțiile cele mai potrivite pentru a-i ajuta pe oameni. Să ne adresăm tinerilor prin intermediul acestora, dar liberi de ele, cu respectarea limitelor!” La întrebarea: „Ce am putea face pentru tineri, ca ei să participe mai des și activ la Sfânta Liturghie?”, părintele a răspuns că tinerii se plictisesc și devin indispuși în cadrul slujbelor lungite inutil (predici și cântări prea lungi). Aceasta se adaugă la oboseala acumulată de ei în timpul săptămânii precedente. A nu ne gândi la acest aspect este „antipastoral”. „Cum înțelegeți faptul că neoprotestanții reușesc să-i atragă pe tinerii noștri și să le «vindece» patimile?”, a întrebat altcineva din grup. Tinerii au nevoie de un cadru în care să se comporte activ și în care să ia și ei decizii, pentru a dezvolta un anumit domeniu. Ei au nevoie de „entuziasm” și de spații de implicare, a răspuns părintele.
În final, părintele i-a îndemnat să profite de perioada Triodului în care tocmai am intrat, în care, dimpreună cu tinerii noștri ortodocși, putem lucra la „reactualizarea” botezului nostru, prin trăirea vieții Domnului Hristos.
Părintele Atanasie a vorbit despre Schitul românesc Prodromul, despre anul 1978, când a venit aici împreună cu părintele Petroniu Tănase și cu alți trei părinți din țară, despre starea dureroasă în care se aflau biserica, chiliile și puținii viețuitori: cinci părinți bătrâni, neputincioși. Apoi a vorbit despre marii ctitori români, sfinţii domnitori Ștefan cel Mare și Neagoe Basarab, despre Petru Rareș și Mihai Viteazul etc., care au întreținut mănăstirile și schiturile din Sfântul Munte timp de peste 300 de ani, mai ales după 1453, când turcii au cucerit Constantinopolul. De asemenea, a vorbit și despre programul monahului din obștea Prodromului dintr-o zi obișnuită, cu privire la timpul de rugăciune particulară, slujbele din biserică, ascultări, masă, program de lectură reflexivă etc. Totodată, a accentuat că Maica Domnului, prin Icoana „Prodromița”, le este stareță și toată obștea se simte sub ascultarea și ocrotirea ei.