În Cimitirul „Eroii Revoluției” din Capitală au fost pomeniți sâmbătă, 21 decembrie 2024, martirii din decembrie 1989. Slujba Parastasului a fost săvârșită de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul,
Slujire la Mănăstirea „Sfântul Ioan cel Nou” din Suceava
În Duminica Izgonirii lui Adam din Rai, Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, a săvârșit Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie la Mănăstirea „Sfântul Ioan cel Nou” - Catedrala Arhiepiscopală din Suceava, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. În cuvântul de învățătură adresat credincioșilor, ierarhul a vorbit despre ziua închiderii paradisului şi punerea lui sub paza heruvimilor cu sabie de foc, aducând în atenție primele trei capitole ale Genezei.
Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic a evocat momentul în care Dumnezeu l-a făcut pe om după chipul și asemănarea Sa. „Chipul este o icoană a originalului sau a arhetipului, pe când asemănarea este o identificare a icoanei cu arhetipul. Am putea spune că avem întipărit în noi, haric şi personal, însuşi chipul Fiului lui Dumnezeu. Însă asemănarea omului cu Dumnezeu este un proces dinamic, pe care îl realizează fiecare potrivit liberului arbitru”.
În cele ce au urmat, Înaltpreasfințitul Părinte Calinic a evidențiat momentul în care a fost creată Eva din coasta lui Adam și cel în care aceasta a fost ispitită de șarpe: „Eva este amăgită; ispititorul nu o minte, însă o face să uite sensul duhovnicesc al celor spuse de Dumnezeu. Iar odată cu aceasta, va uita şi de avertizarea că va muri. Or, atât timp cât Eva şi-ar fi păstrat gândul la moarte, ea nu ar fi păcătuit, spune Sfântul Vasile cel Mare. Din păcate, nişte poame şi pofta nesăbuită ajung să hotărască soarta omului. Efectiv, aceste poame rup unitatea dintre Dumnezeu şi om, dintre Adam şi Eva”.
Despre momentul în care cei doi, Adam și Eva, au fost cuprinși de rușine, după ce au gustat fructul interzis din copacul cunoștinței binelui și răului, despre căderea omului din Rai, Părintele Arhiepiscop a subliniat: „Din nemuritori au devenit muritori. Ei nu au pierdut doar starea de fericire, ci şi locul în care s-au simţit fericiţi. Astfel, însuşi contactul lor nemijlocit cu Dumnezeu a devenit unul limitat şi condiţionat. Asta cu atât mai mult, cu cât trebuiau să-şi ducă la îndeplinire canonul peste graniţa Edenului, ca nişte exilaţi, pentru că nu au vrut să-şi recunoască vina şi să-şi ceară iertarea cuvenită de la Dumnezeu, spune Sfântul Simeon Noul Teolog”.
Înaltpreasfinția Sa a amintit faptul că drumul către viaţa veşnică a fost redeschis de Însuși Mântuitorul prin jertfa Sa. „Din fericire, Întruparea, Crucea, Moartea şi Învierea lui Hristos ne-au restaurat, iar prin Taina Sfântului Botez, sufletul şi trupul nostru s-au îmbrăcat în slava lui Hristos, cum spune Apostolul Pavel: «Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi îmbrăcat» (Galateni 3, 27). Prin Taina Sfântului Botez ni s-au redeschis porţile Raiului. Intrarea depinde exclusiv de fiecare!”
În încheiere a făcut un îndemn la analizarea profundă a relației personale cu Dumnezeu, la asumarea postului și a responsabilității Sfintei Cruci.
Slujba Sfintei Liturghii a avut loc pe scena amenajată în curtea Mănăstirii „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava”. Răspunsurile liturgice au fost date de corul mixt al Catedralei Arhiepiscopale din Suceava, dirijat de părintele Ionuț-Lucian Tablan Popescu.
În cadrul slujbei, ierarhul a înălțat rugăciuni pentru încetarea pandemiei, pentru cei bolnavi, pentru personalul medical, precum și pentru toți cei aflați în slujba aproapelui. Mai mult, la final a citit rugăciuni de dezlegare şi pentru sănătate, precum şi o rugăciune special alcătuită pentru începerea postului, pentru ca aceia care îşi propun să postească să fie întăriţi de Dumnezeu în hotărârea lor, astfel încât să se bucure de roadele postirii.