De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Zi de hram la Catedrala Patriarhală
Astăzi, când Biserica Ortodoxă îi sărbătoreşte pe Sfinţii Mari Împăraţi şi întocmai cu Apostolii, Constantin şi mama sa, Elena, Catedrala Patriarhală din Capitală îşi serbează hramul istoric. Cu acest prilej, după Sfânta Liturghie, oficiată în Altarul de vară de lângă Catedrala Patriarhală, vor fi premiaţi câştigătorii Concursului național de creație „Biserica și școala din sufletul meu” şi câştigătorii Concursului naţional „Icoana ortodoxă - lumina credinţei”.
Raclele cu moaştele Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureştilor, şi ale Sfinţilor Împăraţi Constantin şi mama sa, Elena, se scot în procesiune la ora 7:00 şi se aşază spre închinare sub baldachinul aflat în apropierea catedralei. Sfintele odoare vor fi readuse în Catedrala Patriarhală după slujba Privegherii din seara aceasta. Sfânta Liturghie de hram se săvârşeşte începând cu ora 9:30 de către Patriarhul României, înconjurat de ierarhi, preoţi şi diaconi, în Altarul de vară.
La finalul Sfintei Liturghii se desfăşoară premierea câştigătorilor Concursului național de creație „Biserica și școala din sufletul meu”, organizat cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel și cu aprobarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, de către Sectorul teologic-educațional al Patriarhiei Române, în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, în perioada 15 decembrie 2015 - 21 mai 2016. Concursul și-a propus să îi ajute pe participanți să descopere, prin activități de creație, noi aptitudini și să formeze anumite deprinderi, să promoveze practici noi privind învățarea şi schimbul de experiență între copii. Scopurile concursului au fost potențarea aptitudinilor şi competențelor sociale ale copiilor înscriși în program; identificarea elevilor cu aptitudini speciale: artistice (literare şi de dezvoltare a interesului pentru lectură şi pentru creație literară), plastice (desen, fotografie), teologice, de comunicare şi organizare etc.; cunoașterea, afirmarea şi stimularea potențialului social, artistic, plastic, teologic şi de comunicare al elevilor din clasele I-XII; conștientizarea rolului educației în viața unui copil şi a posibilităților pe care le oferă aceasta pentru integrarea în viața socială; prevenirea părăsirii timpurii a școlii și a delincvenței juvenile; integrarea copiilor în viața școlară prin reabilitarea socioemoţională şi comportamentală; asigurarea educației morale de bază, necesară fiecărui copil.
Obiectivele concursului au fost: înțelegerea valorilor copilăriei ca etapă esențială în formarea personalității copiilor; stimularea creativității prin realizarea/redactarea unor creații artistice, plastice, literare sau teologice; dezvoltarea imaginației și a încrederii în talentul lor; utilizarea corectă și adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise; dezvoltarea competențelor lingvistice și a abilităților artistice; interpretarea plastică a unui mod de a-și petrece copilăria; socializarea și culturalizarea elevilor și a comunității; integrarea copiilor de vârstă școlară și formarea unei atitudini favorabile față de școală; identificarea elevilor cu devieri comportamentale și cuprinderea lor într-un program de reabilitare socioemoţională și comportamentală de tip „Școala de duminică”; depistarea cauzelor care conduc la absenteism școlar, a efectelor imediate resimțite în plan educațional și a metodelor de prevenire, diminuare și înlăturare a lor; asigurarea unei bune colaborări a școlii cu familia și monitorizarea copiilor ai căror părinți lucrează în străinătate. În cadrul concursului s-a urmărit alcătuirea unui portofoliu obligatoriu (minimum una dintre temele fiecărei secțiuni) care să respecte tema propusă (Biserica și şcoala din sufletul meu). Concursul a fost împărţit în mai multe secţiuni: secțiunea literară (o scrisoare către Dumnezeu despre viața mea în școală și în Biserică, de maximum o pagină; un articol de ziar despre educație astăzi, de maximum o pagină; o creație literară poezie, compunere, eseu despre preotul meu duhovnic; o creație literară cu titlul „Poveste despre viitorul meu” de maximum două pagini; o rugăciune către Dumnezeu pentru toți cei din școală, profesori şi elevi); secțiunea artistică (un desen/pictură despre evenimentul cel mai important din viața mea; o fotografie inedită, în concordanță cu tema concursului; o creație dramatică, piesă de teatru, spectacol, muzică etc. imaginată de copii, care a fost jucată/poate fi jucată) şi secțiunea multimedia, care a cuprins un interviu cu una dintre personalitățile parohiei/eparhiei care a avut o contribuție importantă în domeniul educației; o prezentare multimedia despre viața în școală și în Biserică.
„Icoana ortodoxă - lumina credinţei”
Tot după Sfânta Liturghie au loc vernisajul expoziției și premierea celor opt câștigători ai Concursului naţional „Icoana ortodoxă - lumina credinţei”. Acestea se desfăşoară la Palatul Patriarhiei, Sala „Europa Christiana”, între orele 13:00 și 13:30. Câștigătorii vor primi diplome, premii în bani, precum și catalogul expoziției. Acest catalog va fi oferit și ierarhilor prezenți la hramul istoric al Catedralei Patriarhale. Expoziția va fi deschisă publicului în perioada 23-25 mai, între orele 14:00 și 16:00. Concursul naţional „Icoana ortodoxă - lumina credinţei”, ediţia a 5-a - 2016, a fost organizat, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, de către Sectorul cultură și patrimoniu religios, Centrul pentru patrimoniu cultural „Sfântul Constantin Brâncoveanu” și Sectorul teologic-educaţional al Patriarhiei Române, în perioada 1 februarie - 21 mai 2016.
Obiectivul general al Concursului naţional „Icoana ortodoxă – lumina credinței” a fost păstrarea tradițiilor religioase și culturale, prin punerea în valoare a talentelor în pictura bisericească. Obiectivele specifice ale ediției a 5-a a concursului au fost: să încurajeze și să promoveze arta bisericească autentică; să evidențieze rolul Bisericii Ortodoxe Române în dezvoltarea culturii și limbii române; să descopere pictorii iconari cu reale aptitudini plastice; să realizeze un catalog al expoziției cu cele mai reprezentative icoane din concurs; să faciliteze accesul credincioșilor la cumpărarea icoanelor reprezentative pentru arta bisericească. Concursul s-a desfăşurat pe două secțiuni: pictură pe lemn (tempera, stil brâncovenesc) şi pictură pe sticlă (tempera, stil tradițional românesc).