De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Zilele culturii și tradiţiilor românești la Putna
Mănăstirea Putna din județul Suceava a organizat în perioada 22-25 august 2019 colocviul cu tema „Credință. Cultură. Transmitere” prin care s-a punctat necesitatea continuării transmiterii către generațiile următoare a valorilor culturii și spiritualității românești. Joi, 22 august, a avut loc vernisajul expoziției de fotografie „Satul bucovinean”, la Centrul cultural „Mitropolit Iacob Putneanul” al mănăstirii.
Expoziția se înscrie în tematica Anului omagial al satului românesc celebrat în 2019 în Patriarhia Română și cuprinde fotografii din satele bucovinene din diferite perioade: înainte de 1918, când Bucovina era sub ocupația austro-ungară, după Marea Unire din 1918, când Bucovina a revenit la Patria-mamă, și după 1944, când nordul Bucovinei a fost răpit de URSS. Oameni, locuri, obiceiuri, obiecte se reunesc arătând locul binecuvântat, oamenii și credința lor, durerile și bucuriile, dorurile și tristețile în aceste perioade.
Exponatele provin din fonduri de fotografii ale unor familii din satele Putna, Vicov, Crasna, Izvoarele Sucevei, expuse tematic de ierodiaconul Timotei Tiron, informează basilica.ro. De asemenea, expoziția cuprinde și fotografii realizate în satele Bivolărie, Gura Putnei și Ulma de pictorul Constantin Flondor, în satul Ceahor de lângă Cernăuți de pictorul Dacian Andoni și în satul Botești din Horodniceni de către arhitectul Marius Pandele.
Pictorul Constantin Flondor, din Timișoara, originar din Cernăuți, a spus că fotografiile sunt rodul „dorinței de a reveni la rădăcini, la Cernăuți și în Bucovina, în general, rezultat al nostalgiei după Bucovina”. Alături de aceste fotografii din anii ’80, el a expus și câteva fotografii realizate de tatăl său la Mănăstirea Putna, în 1928 și la hramul din 1943.
„Expoziția este o invitație la descoperire”, a subliniat la vernisaj părintele ierodiacon Timotei Tiron.
La final, părintele stareț al Mănăstirii Putna, arhimandritul Melchisedec Velnic, a adăugat faptul că expoziția reprezintă „recunoștința pe care Putna o aduce satelor care vreme de sute de ani au înconjurat mănăstirea și au sprijinit-o, satelor de unde au venit unii dintre călugării de aici, satelor cu oameni care au primit cuvânt și putere prin generațiile de monahi care au viețuit la Putna în cele cinci secole și jumătate de viață ale mănăstirii”.
Vineri și sâmbătă, la Mănăstirea Putna, au avut loc sesiuni de dezbateri. Între invitați s-au aflat academicieni, cadre didactice universitare, cercetători, artiști plastici și oameni de cultură din București, Iași, Cluj, Chișinău, Cernăuți, Timișoara, Bălți, Piatra Neamț, Suceava.