124 de ani de învățământ secundar modern în România

Un articol de: Otilia Bălinișteanu - 24 Martie 2022

La data de 23 martie 1898 a fost adoptată Legea învăță­mân­tului secundar și superior, elaborată de Spiru Haret și C. Dimitrescu-Iași, care instituia învăță­mântul secundar de opt clase în două cicluri (inferior și superior) și în secții (modernă, reală și clasică), gimnazii și școli normale și organiza mai temeinic învăță­mân­tul superior.

A fost socotită drept una dintre legile care au pus bazele învăță­mân­tului modern românesc. Practic, aceasta înlocuia învățământul clasicist, teoretic, care nu ținea seamă de nevoile concrete ale țării, cu un învăță­mânt în care prevalau științele, astfel încât absolvenții să poată avea o pregătire adecvată și adaptată la nevoile de atunci ale so­cietății. 

Spiru Haret (1851-1912) a fost ministru al instrucțiunii publice în trei mandate: 31 martie 1897 - 11 aprilie 1899, 14 februarie 1901 - 22 decembrie 1904 şi 12 martie 1907 - 29 decembrie 1910, perioadă în care a reorganizat întregul învăţământ românesc.