150 de ani de la inaugurarea Gării de Nord din București
La 13 septembrie 1872 a fost inaugurată Gara de Nord din București, punctul feroviar cel mai cunoscut din România. Clădirea, devenită simbol, a fost dată în folosință odată cu liniile ferate Piteşti - Bucureşti - Buzău şi Galaţi - Tecuci - Roman, fiind construită după planurile Ministerului Lucrărilor Publice. La început, s-a numit Gara Târgoviştei, iar din 1888 Gara de Nord.
Inițial, avea parter şi etaj şi era formată dintr-un pavilion central, cu două turnuri care există şi în prezent. Faţada principală era orientată de-a lungul Căii Târgovişte (actuala Calea Griviţei). În perioada 1895-1896, a fost construită o nouă aripă, care cuprindea și un salon regal, potrivit site-ului bucurestiivechisinoi.ro, citat de Agerpres.
În 1907, Gara de Nord a fost extinsă cu încă două linii, în 1928 a ajuns la şase linii pentru plecări şi patru linii pentru sosiri, iar în anii 1930-1932 cele nouă peroane au fost legate, la capăt, printr-un peron transversal, s-a construit frontonul dinspre sud şi s-a realizat sistematizarea liniilor de primire/expediere a trenurilor, mărindu-se numărul lor de la 10 la 16.
Întreaga zonă a Gării de Nord, precum și clădirea în sine au avut de suferit în urma bombardamentelor din cel de-Al Doilea Război Mondial. În perioada 1945-1990, au fost electrificate liniile, lungite peroanele, reamenajate sălile de aşteptare.
Monument istoric, Gara de Nord este azi, alături de Gara Sinaia, punct de tranzit al celebrului tren de lux Orient Express, care parcurge o dată pe an ruta Paris - Istanbul.