Aproape 7.000 de locuri la liceu rămase neocupate

Data: 26 Iulie 2024

Miercuri a avut loc repartizarea computerizată a absolvenților de gimnaziu care au susţinut Evaluarea Naţională. Potrivit datelor publicate de Ministerul Educației, din totalul celor 113.567 de elevi cu opţiuni completate, au fost repartizaţi computerizat 111.960 de elevi (98,58%). Nu au fost distri­buiți la nici un liceu 1.607 copii, cei mai mulți din județele Cons­tanța (334), Prahova (119) și Giurgiu (92).

Dincolo de rezultatele din acest an ale Evaluării Naționale și ale repartizării computerizate la licee, cu un număr mai mare de repartizați - 111.960 de elevi (98,58%) - decât în ultimii trei ani (111.128 în 2023, 110.035 în 2022, 89.983 în 2021), există problema mai puțin discutată a copiilor care abandonează școala sau care nu se înscriu la Evaluarea Națională, ce duce, până la urmă, la neocuparea locurilor din învățământul liceal și, implicit, la desființarea unor clase și posturi didactice.

În acest an au rămas nerepar­tizați 1.607 elevi. Dintre aceștia, trei au medii peste 8; 29 între 7 și 8; 70 între 6 și 7; 278 între 5 și 6 și 1.227 mai mici de 5. Potrivit Ministerului Educaţiei, toți acești copii vor fi repartizaţi în etapa a doua a admiterii, din august, fiind disponibile peste 31.000 de locuri la nivel naţional (dintre care 6.961 la liceu şi 24.688 în învăţământul profesional), la care se pot înscrie și ab­solvenții de gimnaziu care nu au dat Evaluarea. Cele mai multe locuri rămase libere la licee sunt în București (479) și în județele Suceava (295), Argeș (294), Mureș (293).

Unul dintre oficialii din învăță­mânt care au vorbit și despre cifrele mai puțin vizibile ale admiterii la liceu este inspectorul şcolar general al judeţului Bihor, Horea Abrudan. El a atras atenția asupra numărului mare de elevi, mai ales de la țară, care nu dau Evaluarea. 

„La Evaluarea Naţională, rata de participare a absolvenţilor (în Bihor, n.r.) este de 89%, faţă de o rată de 95% la nivel naţional. Ce se întâmplă cu copiii absenţi la Evaluarea Naţională, în condiţiile în care învăţământul este obligatoriu până la nivel liceal, inclusiv?”, s-a întrebat, miercuri, într-o conferinţă de presă, şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor.

Potrivit acestuia, un chestionar aplicat directorilor din şcolile cu elevi neînscriși la Evaluare arată că cei mai mulţi dintre aceștia, 372, vor să se înscrie la şcoli profesionale, în timp ce 69 au declarat că nu vor continua studiile. Abrudan a evidenţiat şi promovabilitatea slabă la Evaluare, de 50,9%, în mediul rural, față de 83,51% în urban, discrepan­țele fiind cauzate, în opinia sa, de numărul mare de elevi dezavan­tajați (proveniţi din familii sărace, de etnie romă sau fără educaţie) de la sate sau de la clasele simultane, pe care a încercat, fără succes, să le desfiinţeze, prin mutarea elevilor la şcoli din centrele de comună sau din oraşele apropiate. (C. Z.)