„Când primim pocăinţa, veşnicia se atinge de noi“
În prima zi când am ajuns la mănăstire, Părintele Sofronie mi-a spus: „Dacă voieşti să dezrădăcinezi din tine patimile, învaţă să plângi“. Cu alte cuvinte, dacă voieşti să mori lumii, dacă voieşti ca lumea să nu facă din tine victima şi sclavul ei, atunci învaţă să plângi. Părintele Sofronie ne îndemna cu atâta râvnă să plângem în chilia noastră, pentru că ştia că lacrimile izvorăsc doar când mintea, în rugăciune, e adunată într-un singur gând şi că ele aduc o minunată pace în suflet. Iar atunci când vine bucuria, după ce am plâns cu lacrimi de pocăinţă înaintea lui Dumnezeu, primim în inima noastră cercetarea tainică a cuvântului lui Dumnezeu.
Dumnezeu ne-a zidit cu un scop anume, acela de a-L slăvi neîncetat şi a-I aduce vrednică închinare, însă, din momentul în care am făcut neascultare şi ne-am afundat în răutatea inimii noastre, nu am mai fost în stare să-I aducem proslăvirea şi mulţumirea care I se cuvin. În primul capitol al Epistolei către Romani citim: „Pentru că, cunoscând pe Dumnezeu, nu L-au slăvit ca pe Dumnezeu, nici nu I-au mulţumit, ci s-au rătăcit în gândurile lor şi inima lor cea nesocotită s-a întunecat“. Aceasta se întâmplă atunci când nu izbutim să împlinim scopul pentru care am fost zidiţi dintru-nceput. Ştim că şi diavolii s-au legat „cu legăturile întunericului“ tot din această pricină. În Rai, Adam, atâta vreme cât nu s-a depărtat de la Faţa lui Dumnezeu, o privea pe Eva ca propria lui viaţă, carne din carnea lui şi os din oasele lui. Însă căzând în păcat, el s-a ascuns de la Faţa lui Dumnezeu. Domnul nu l-a mustrat cu asprime, ci i-a vorbit cu blândeţe, însă Adam, în loc să-şi recunoască cu smerenie greşeala, a dat vina pe Eva: „Femeia pe care mi-ai dat-o să fie cu mine, aceea mi-a dat din pom şi am mâncat“, a zis el. Adică, a început să o privească pe Eva ca pe o străină. La fel şi noi, atunci când nu izbutim să aducem slavă şi mulţumire lui Dumnezeu, ne îndepărtăm unii de alţii şi nu suntem în stare să avem iubire frăţească faţă de semenii noştri. Îi privim ca pe nişte străini, îi simţim ca pe o ameninţare şi îi judecăm. Gândurile de judecată sunt semnul îndepărtării noastre de Dumnezeu. Dacă ne judecăm aproapele, nu vom dobândi nici măcar o fărâmă din dragostea lui Dumnezeu.
Răstigniţi pentru lume
Însă, pentru că ne-am îndepărtat de menirea noastră, acum trebuie să aflăm calea de întoarcere, trebuie să reînnoim în noi dragostea lui Dumnezeu, Care este atât de iubitor şi de milostiv, încât, după expresia oarecum neaşteptată a Sfântului Grigorie Teologul, „S-a îngrăşat“ pentru noi, adică S-a întrupat. Deşi era Duh, El a luat asupră-şi materialitatea trupului omenesc aşa încât să-L putem privi, auzi şi pipăi şi să aflăm calea de întoarcere la comuniunea primordială cu El.
Scriptura vorbeşte mereu de o îndoită pocăinţă, mai întâi de lepădarea răului şi mai apoi de săvârşirea binelui. În Epistola către Galateni, Apostolul Pavel zice: „Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, şi eu pentru lume!“ Prin urmare, pocăinţa înseamnă a te răstigni pentru lume. Aici prin „lume“ înţelegem patimile, stricăciunea, deşertăciunea. Nu avem în vedere înţelesul pozitiv, de întreaga zidire a lui Dumnezeu, înţeles pe care îl primeşte cuvântul „lume“ în alte locuri din Sfânta Scriptură, de pildă, în Evanghelia după Ioan: „Căci Dumnezeu aşa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică“. Pocăinţa înseamnă, prin urmare, a ne răstigni lumii, a muri faţă de lume, adică a ne îndepărta de deşertăciunea, răutatea şi slava deşartă a lumii acesteia, în care domneşte „stăpânitorul întunericului“, cel căzut din Ceruri din pricină că s-a răzvrătit împotriva lui Dumnezeu. Însă trebuie ca şi lumea să moară pentru noi, adică să nu râvnim la cele ale lumii, să nu ne lăsăm ademeniţi de modelele ei şi nici de duhul ei trufaş, ci să încercăm să urmăm duhul poruncilor lui Hristos. Această a doua treaptă a pocăinţei, a fi mort pentru lume este şi cea mai dificilă.
Chemarea Numelui îndepărtează rugina păcatului
Citim în Filocalia, la Sfântul Ioan Carpatinul, că „cercetările cuvântului dumnezeiesc, şi mai ales cele ce se fac cu vărsare de lacrimi omoară patimile şi le risipesc, chiar dacă sunt vechi, şi fac să înceteze treptat lucrările lor păcătoase, stricătoare de suflet şi de trup. Numai noi să nu ne lenevim să stăruim pe lângă Domnul prin rugăciune şi prin nădejde neslăbită şi neînfricată“. Toţi Părinţii ştiau că nu este cu putinţă ca cineva să ajungă la isihie fără să înveţe mai întâi să plângă înaintea lui Dumnezeu, pentru că atunci când plângem ne liniştim, toată tulburarea şi frământarea dispar, rămânând doar gândul la Dumnezeu. Şi în această stare în care trăim cu un singur gând, gândul la Dumnezeu, putem să primim cercetarea cuvântului lui Dumnezeu.
Sfântul Iacov, fratele Domnului, zice: „Pentru aceea, lepădând toată spurcăciunea şi prisosinţa răutăţii, primiţi cu blândeţe cuvântul sădit în voi, care poate să mântuiască sufletele voastre“. Trebuie să ne lepădăm de „prisosinţa răutăţii“ pe care o adunăm în lume, aşa încât „cuvântul sădit“, adică chipul lui Dumnezeu în noi, să strălucească din nou. „Cuvântul sădit“ în noi este darul cel dintru-nceput cu care ne-a înzestrat Dumnezeu ca să ne facă „după chipul şi asemănarea“ Lui, ca să ne dea putinţa să primim descoperirea dumnezeiască. Rugăciunea şi pocăinţa sunt mijloacele prin care îndepărtăm rugina ce s-a adunat în noi. Dar mai cu seamă neîncetata chemare a Numelui lui Hristos, rugăciunea lui Iisus, îndepărtează rugina păcatului şi face să strălucească din nou şi să sporească darul cel dintru-nceput, călăuzindu-ne spre mântuire, adică spre asemănarea cu Ziditorul nostru.
În Epistola către Coloseni citim: „În El aţi şi fost tăiaţi împrejur, cu tăiere împrejur nefăcută de mână, prin dezbrăcarea de trupul cărnii, întru tăierea împrejur a lui Hristos“. Apostolul afirmă în chip alegoric că am fost tăiaţi împrejur, că purtăm în inima noastră o rană care nu a fost pricinuită de mâna vreunui om, ci de cuvântul lui Dumnezeu şi de învăţătura Evangheliei, după cum subliniază şi Sfântul Grigorie Palama. Cuvântul Evangheliei străpunge inima şi o face să-şi amintească mereu de Cel ce a rănit-o. Astfel, pocăinţa înseamnă a purta mereu în noi tăierea împrejur a lui Hristos, cea nefăcută de mână omenească, ci pricinuită de cuvântul lui Dumnezeu.
În a doua Epistolă către Corinteni, Sfântul Pavel vorbeşte din nou despre cele două trepte ale pocăinţei: „Căci de aceea şi suspinăm, în acest trup, dorind să ne îmbrăcăm cu locuinţa noastră cea din cer, dacă totuşi vom fi găsiţi îmbrăcaţi, iar nu goi. Că noi, cei ce suntem în cortul acesta, suspinăm îngreuiaţi, de vreme ce dorim să nu ne scoatem haina noastră, ci să ne îmbrăcăm cu cealaltă pe deasupra, ca ceea ce este muritor să fie înghiţit de viaţă“. Pocăinţa înseamnă a fi mânaţi de dorinţa arzătoare după cele dumnezeieşti şi a ne tângui neîncetat ca să „sporim în creşterea lui Dumnezeu“, care este „locuinţa noastră cea din cer“, pentru ca moartea să fie înghiţită de viaţă.
Doar într-o inimă caldă se poate întipări Chipul lui Hristos
În Epistola către Coloseni citim de asemenea: „Nu vă minţiţi unul pe altul, fiindcă v-aţi dezbrăcat de omul cel vechi, dimpreună cu faptele lui, şi v-aţi îmbrăcat cu cel nou, care se înnoieşte, spre deplină cunoştinţă, după chipul Celui ce l-a zidit“. Dezbrăcarea de omul cel vechi care se săvârşeşte în Taina Botezului este prima treaptă a pocăinţei. Pe cea de-a doua treaptă a pocăinţei trebuie să ne îmbrăcăm cu omul cel nou, ceresc, după chipul Căruia am fost zidiţi. Şi am putea enumera multe alte locuri din Sfânta Scriptură care ne înfăţişează aceste două trepte ale pocăinţei, a ne lepăda de rău şi a face binele, „desăvârşind sfinţenia în frica lui Dumnezeu“.
Desigur, viaţa trăită în pocăinţă este una dinamică, nu este o lucrare pe care astăzi o săvârşim şi pe urmă o neglijăm pentru câteva zile, ca mai apoi să ne întoarcem la ea. Dacă nu păstrăm fierul mereu înroşit, spun Părinţii, nu vom putea să-i dăm forma pe care o dorim. Inima noastră trebuie să fie întotdeauna zdrobită de poruncile dumnezeieşti, de harul lui Dumnezeu, pentru că, la fel cum în ceara moale şi caldă se poate întipări o imagine, tot aşa într-o inimă caldă se poate întipări Chipul lui Hristos.
În Epistola către Romani citim: „Vă îndemn, deci, fraţilor, pentru îndurările lui Dumnezeu, să înfăţişaţi trupurile voastre ca pe o jertfă vie, sfântă, bine plăcută lui Dumnezeu. Şi să nu vă potriviţi cu acest veac, ci să vă schimbaţi prin înnoirea minţii, ca să deosebiţi care este voia lui Dumnezeu, ce este bun şi plăcut şi desăvârşit“. Cu câtă iscusinţă vorbeşte Apostolul, nu ca un mare proroc şi învăţător, ci smerit, ca şi cum ar fi el însuşi un osândit asemeni celor cărora li se adresează, suferind şi el de aceleaşi patimi şi căutând să mângâie şi să fie mângâiat. Potrivit Apostolului, curăţia sufletului şi cea a trupului sunt şi ele o formă de pocăinţă. Adică, se cuvine să ne înfăţişăm trupurile înaintea lui Dumnezeu ca pe o jertfă vie, sfântă şi bine plăcută, iar rana pe care o purtăm mereu înlăuntrul nostru să ne păstreze inima caldă şi simţitoare, pentru ca în trupurile noastre muritoare să se poată întipări chipul Omului ceresc.
Este nevoie să purtăm în noi această rană, pentru că fără ea inima va fi învârtoşată şi rece şi ne vom lăsa ispitiţi de modelele lumii acesteia, ne vom lăsa amăgiţi de deşertăciunea şi de slava ei trecătoare, ajungând până acolo încât să încercăm să împăcăm dragostea de lume cu dragostea de Dumnezeu. Însă rana din inimă ne aduce aminte de ceea ce este desăvârşit şi sfânt. Dacă avem întotdeauna în noi această amintire, vom putea discerne care este voia lui Dumnezeu, cea bună, plăcută şi desăvârşită. Este de neapărată trebuinţă să recunoaştem şi să împlinim voia lui Dumnezeu în viaţa noastră, pentru că atunci vom afla viaţa cea adevărată, „viaţa întru voia Lui“.
Părintele Sofronie vorbeşte despre legătura strânsă care există între rugăciunea curată şi aflarea voii lui Dumnezeu. Ascultarea este darul pe care ni-l face Dumnezeu pentru a putea deosebi voia Sa. Lepădându-ne de toată grija lumească şi dobândind rugăciunea curată, ne ridicăm la înălţimea voii lui Dumnezeu, şi împlinindu-I voia, dobândim şi creşterea în Dumnezeu.
Zdrobirea inimii e lumină pentru suflet
Toţi cei care au avut parte de această zdrobire a inimii au putut să exprime în cuvinte lucruri măreţe, după cum ne încredinţăm din Sfânta Scriptură şi din scrierile Sfinţilor Părinţi. Însă cum putem să păstrăm zdrobirea inimii? Există mai multe căi. Una dintre ele este să ne aducem aminte de nimicnicia noastră, că suntem săraci, că suntem nimic şi să fim gata să ne judecăm şi să ne osândim pe noi înşine. Iar această osândire de sine, spune Sfântul Grigorie Palama, este vinul cel adevărat care veseleşte şi întăreşte inima omului. Deoarece zdrobirea inimii dă naştere lacrimilor şi luminează sufletul, ea dă în vileag şi nimiceşte uneltirile vrăjmaşului şi îl ajută pe om să urmeze doar voii lui Dumnezeu.
Sfântul Simeon Noul Teolog zice că lacrimile şi zdrobirea inimii ne „îngraşă“ sufletul, desigur nu în chip material. Hristos S-a „îngrăşat“ în chip material, pentru a putea fi văzut şi pipăit. Noi, prin lucrarea plânsului duhovnicesc şi a lacrimilor, ne îngrăşăm duhovniceşte, primim neîncetat har, iar sufletul nostru se îmbogăţeşte şi creşte, devenind vizibil pentru Dumnezeu şi pentru îngeri. De fiecare dată când în rugăciunea cu un singur gând vărsăm lacrimi de pocăinţă, Duhul Sfânt Îşi pune pecetea peste sufletul nostru. Şi primind mereu peceţile Duhului Sfânt, ni se îngraşă duhul, adică inima noastră adună înlăuntrul ei energia Duhului Sfânt într-o aşa măsură încât devine sălaş al Dumnezeirii, templu al Duhului Sfânt. Atunci omul se aseamănă cu Fiul lui Dumnezeu. Aceasta este taina mântuirii noastre. Cuvântul lui Dumnezeu „S-a îngrăşat“, a devenit materialnic, ca să ne mântuiască, ca să putem şi noi să ne „îngrăşăm“ duhovniceşte cu Dumnezeirea Lui. Însă sufletul nu poate să capete consistenţă dacă nu-l hrănim cu pâinea lacrimilor, cu pâinea pocăinţei. Noi nu putem intra în comuniune cu Dumnezeu şi să rămânem cu El pe veci dacă nu ne apropiem de El cu duh umilit şi inimă înfrântă.
Străpungerea inimii şi lacrimile ne luminează mintea şi ne înalţă la starea de îndumnezeire. Atunci inima noastră nutreşte aceeaşi dorinţă, aceeaşi bunăvoire ca şi Dumnezeu: ca toţi să se mântuiască. Din acest moment începe lucrarea adevărată a omului adevărat, atunci, potrivit Psalmistului, „ieşi-va omul la lucrul său şi la lucrarea sa“, care nu este alta decât rugăciunea de mijlocire pentru întreaga lume, ce aduce înaintea lui Dumnezeu toată zidirea. Cea mai desăvârşită formă a pocăinţei este rugăciunea ipostatică, când stăm înaintea lui Dumnezeu şi Acesta vede în inima noastră nu doar o singură persoană, ci întreaga lume. Despre aceasta ne vorbesc Sfântul Siluan şi mulţi alţi Părinţi.
O altă cale de a păzi zdrobirea inimii este să ne întristăm că nu putem să aducem slavă şi mulţumire lui Dumnezeu aşa cum I se cuvine. Astfel, păzim lucrarea pocăinţei şi lacrimile evlaviei ne hrănesc sufletul şi îi dau consistenţă, făcându-ne cunoscuţi îngerilor. Iar la sfârşitul veacurilor, îngerii îi vor aduna pe toţi aleşii lui Dumnezeu de la marginile pământului, pe aceia pe faţa şi în inima cărora vor afla pecetea Duhului Sfânt. Toţi cei care au primit această pecete datorită zdrobirii inimii şi a lacrimilor încep să-L iubească pe Dumnezeu din toată puterea lor şi se văd pe ei ca unii care nici măcar nu au început să umble pe calea dragostei lui Dumnezeu. De aceea şi pot spune, împreună cu Apostolul Pavel, că Hristos „a venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoşi, dintre care cel dintâi sunt eu“. Osândirea de sine şi luarea vinei, a ruşinii păcatului asupra noastră sunt semnele care vădesc că dragostea lui Dumnezeu şi-a început lucrarea înlăuntrul nostru. Sfântul Pavel era primul dintre păcătoşi pentru că era cel dintâi în dragostea de Dumnezeu. În suflet, dragostea de Dumnezeu se preface în lumină, şi din acel moment omul nu se mai compară cu semenii lui muritori, ci cu măsura dumnezeiască, cu Chipul Domnului nostru Iisus Hristos.
Pocăinţa - lucrarea la care sunt chemaţi toţi creştinii
Sfântul Ioan Scărarul zice că dacă trece o zi fără ca noi să plângem, această zi este pierdută pentru veşnicie. Iar Sfântul Simeon Noul Teolog spune ceva asemănător, că dacă nu plângem în fiecare zi nu suntem vrednici să ne împărtăşim cu Trupul şi Sângele lui Hristos, nici măcar în ziua de Paşti, însă dacă plângem în fiecare zi, atunci putem să ne şi împărtăşim în fiecare zi.
De fiecare dată când Dumnezeu ne dă să plângem pentru păcatele noastre, simţim cum veşnicia se atinge de noi, simţim o atingere a harului. Atunci ni se schimbă şi purtarea faţă de semenii noştri. Nu mai spunem asemenea lui Adam: „Femeia pe care Tu mi-ai dat-o, ea m-a ispitit şi m-a dus la pierzanie, pentru că Tu nu eşti un Dumnezeu bun şi iubitor“. Ştim însă că mai înainte de a cădea în păcatul neascultării, Adam o privea pe Eva ca mădular din mădularele Lui, ca pe viaţa lui şi era plin de recunoştinţă faţă de Dumnezeu. Acelaşi lucru se petrece şi cu noi. Dacă nu plângem în fiecare zi, nu îl vom privi pe fratele nostru ca pe viaţa noastră, aşa cum ne învaţă Sfântul Siluan, care zice că „fratele nostru este viaţa noastră“. Şi nu vom înceta să ne muşcăm şi să ne mâncăm unii pe alţii, până acolo încât vom ajunge să ne nimicim unii pe alţii, după cum ne previne Apostolul Pavel. Însă dacă trăim în pocăinţă, vom afla „milostivirile îndurării“, ni se va lărgi inima şi îi vom privi pe fraţii noştri cu milă, dorindu-le tot binele, îi vom iubi şi îi vom purta în inima noastră. (Fragment din conferinţa Zdrobirea inimii şi lacrimile - hrana sufletului, susţinută de părintele Zaharia Zaharou la Facultatea de Drept din Bucureşti, 2 noiembrie 2014)