Ce este perioada Triodului

Un articol de: Cătălin Acasandrei - 16 Feb 2019

Termenul „triod” vine din limba greacă, de la „triodion”, format din cuvintele „tria” (trei) şi „odi” (odă), şi înseamnă cântare sau imn în trei ode (strofe). Ca o formă de comemorare a vieţii şi a faptelor Mântuitorului Iisus Hristos, Anul bisericesc poate fi împărţit în trei mari perioade, numite după cartea principală de slujbă folosită de cântăreţii din strană în fiecare dintre aceste momente, şi anume:

1) Perioada Triodului (perioada prepascală);
2) Perioada Penticostarului (perioada pascală);
3) Perioada Octoihului (perioada postpascală).

Etimologic, termenul „triod” vine din limba greacă, de la „triodion”, format din cuvintele „tria” (trei) şi „odi” (odă), şi înseamnă cântare sau imn în trei ode sau strofe. Din punct de vedere practic, în viaţa liturgică, Triodul are două sensuri:

a) Cartea de cult în care sunt cuprinse textele şi cântările din această perioadă liturgică. Numele cărţii vine de la numărul celor trei cântări (de regulă) din canoanele Utreniei, spre deosebire de cele cuprinse în Octoih sau Minei (opt sau nouă). Cele mai multe cântări din Triod au fost compuse de Sfântul Teodor Studitul şi de fratele său, Iosif Studitul, care au completat opera imnografică a Sfinţilor Cosma al Maiumei şi Andrei Criteanul.

b) Aşa cum am văzut, Triodul este una dintre cele trei mari perioade ale anului liturgic care ţine de la Duminica Vameşului şi a Fariseului (cu trei săptămâni înainte de începutul Postului Paştilor), până la Duminica Paştilor. După cum arată părintele Ene Branişte, primele trei săptămâni din această perioadă constituie un timp de pregătire duhovnicească în vederea începerii postului, iar restul de şapte săptămâni - adică însuşi Postul Paştilor - este vremea de pregătire, prin pocăinţă, post şi rugăciune, pentru a ne învrednici de marea sărbătoare a Învierii Domnului, precedată de amintirea Patimilor Celui ce S-a răstignit pentru noi.

Cu alte cuvinte, perioada Triodului este un adevărat ghid duhovnicesc de înălţare a omului din păcat, oferindu-i acestuia, pe tot parcursul Postului Mare, povăţuirea necesară pentru a ajunge la bucuria Învierii.

Astfel, înţelegând că Triodul nu este o simplă carte folosită la strană, ci o perioadă de sfinţire a vieţii sau un îndrumar pentru suflet, Învierea Mântuitorului nostru Iisus Hristos va fi şi propria noastră înviere din somnul păcatului şi al morţii.